ماهان شبکه ایرانیان

ترس (۴)

در ادامه بحث ترس، به انواع ترس مثبت رسیدیم که اولین آن، ترس از خداوند و دومین، ترس از گناهان بود . در این شماره به بررسی سومین، نوع ترس مثبت که ترس از اولیای الهی است، می پردازیم

در ادامه بحث ترس، به انواع ترس مثبت رسیدیم که اولین آن، ترس از خداوند و دومین، ترس از گناهان بود . در این شماره به بررسی سومین، نوع ترس مثبت که ترس از اولیای الهی است، می پردازیم . گرچه این ترس در مرحله پایین تری از ترس خداوند قرار دارد، اما اگر این ترس هم مانع گناه و زمینه کمال در انسان شود، ترس مثبت و پسندیده ای است; برای آن که این ترس نیز زمینه ترس از خدا را فراهم می کند . برخی افراد به احترام اولیای الهی و ائمه ( علیهم السلام)، در شهادت و ایام منصوب به این حضرات گناه نمی کنند . این مساله در محاکم قضایی هم مطرح است که در ایام سوگواری و عزای ائمه ( علیهم السلام)، مثل ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان، آمار جنایات بسیار کاهش می یابد .

از آن جا که ترس از ائمه ( علیهم السلام)، زمینه ساز ترک گناه است، ترسی ارزشمند و کمال آفرین است و به جاست که انسان این ترس را در خود تقویت کند .

چهارم: ترس از قانون

یکی از ترس های مفید، که موجب جلوگیری از ارتکاب جرم می شود، ترس از قانون الهی است . در قانون اسلام و حکومت اسلامی، ارتکاب بعضی از گناهان، حدود الهیه و شرعی دارند . به طور مثال: زنا، تعزیر، سنگسار و حد را به دنبال دارد . دزدی، بریدن دست، زندان و تعزیر را در پی دارد . و آدمکشی، دیه، اجرای قصاص و اعدام و زندان را در پی دارد و همین طور سایر گناهانی که در هر جامعه ممکن است به وقوع بپیوندد . قانون اسلام برای جلوگیری از جرائم، مجازات هایی را در نظر گرفته است . برخی افراد به خاطر ترس از مجازات و محدودیت های قانونی، از ارتکاب جرم دوری می کنند . این ترس گرچه در مقابل ترس از خداوند در درجه پایینی است، اما چون محرکی برای ترک گناه و رشد و کمال است، ترس مثبت به شمار می رود . در نهایت، این ترس، انسان را به تعبد و پیروی از دستورات الهی می رساند .

پنجم: ترس از افراد متشخص

یکی از ترس های مثبت، ترس از اولیا مربیان، مسؤولین اداره، مامورین راهنمایی و رانندگی، مدیر کل، وزیر یا وکیل، مسؤولین شهر و استان می باشد . معمولا در حضور این افراد متشخص، عوام سعی دارند خلاف نکنند . هر فردی به تناسب برخوردی که با افراد بالا دارد، سعی می کند در حضور آن ها مرتکب خلاف نشود .

انگیزه این ترس، به خاطر ترس از جریمه شدن، مجازات شدن، توبیخ شدن، ترس از آبروریزی و زیر سؤال رفتن و ترس از عکس العمل و رفتارهای تند این افراد می باشد . گرچه این ترس در درجه پایینی است، اما چون انسان را از کار خلاف هر چند در مدت کوتاه باز می دارد، ترس مثبتی است . انسان در این گونه موارد، مجبور می شود و برای او توفیق اجباری پیش می آید که گناه نکند و در نهایت، سبب می شود آمادگی پیدا کند که کارهای خوب را فقط برای خدا انجام دهد و کارهای بد را برای خدا ترک کند; گرچه مامور ظاهری در بین نباشد و از مردم کسی او را نبیند . مهم انگیزه ترک کارهای خلاف به هر عنوان است .

ششم: ترس از انحراف

اگر انسان احتمال می دهد که فضای آلوده او را منحرف می کند، خوب است که بترسد و خود را به فضای آلوده نرساند، و همیشه در فضاهای پاک باشد و از افراد آلوده دوری گزیند . اگر می تواند با میکروب و ویروس های جسمی و روحی و معنوی مقابله و مبارزه کند، این کار را انجام دهد، اما اگر ضعیف است و قدرت مقابله ندارد، حداقل خود را از مفاسد دور نگه دارد .

هفتم: ترس در خلوت ها

در آن جایی که هیچ کس شاهد و ناظر بر اعمال انسان نیست و عامل کنترل مادی وجود ندارد، این ترس مورد تایید خداوند است . در سوره ملک، آیه 12 آمده است: همانا آن ها که از خدای خود در پنهان می ترسند، آن ها را آمرزش و پاداش بزرگ خواهد بود .

بیان شد که گاهی ترس از مربی، اولیا، مامورین قانون و افراد متشخص، عامل کنترل کننده است، اما همه این ها ترس مقطعی است و بسیاری از افراد در مواقعی که مامور کنترل نباشد، دچار لغزش و انحراف می شوند .

بر این اساس، تقویت انگیزه و ایمان در افراد مؤمن و معتقد به امور معنوی، لازم و ضروری است . از نظر دین مقدس اسلام، انسان هر عملی را انجام دهد، از طریق مراقبین مختلفی کنترل می شود و در روز حسابرسی اعمال در قیامت، انسان همه اعمال نیک و بد خود را در کنار خویش خواهد داشت . پس لازم نیست که حتما عامل کنترل مادی مانع خلاف کاری انسان شود، بلکه ایمان به عاملین کنترل الهی، بر انسان لازم می گرداند که حتی در خلوت هم گناه نکند و از ارتکاب گناه بترسد .

مراقبین اعمال

از نظر قرآن و عترت ( علیهم السلام)، اعمال انسان توسط کانال های مختلف کنترل می شود . در این جا، به طور مختصر و گذرا، به این مراقبین اشاره می شود:

الف - خداوند

خداوند در سوره علق، آیه 14 می فرماید: «آیا نمی دانید که خداوند شما را می بیند» . و علی ( علیه السلام) می فرماید: «از گناهان و معاصی در خلوت ها بترسید; زیرا کسی شاهد است که هم او حاکم خواهد بود .»

و نیز در سوره مجادله، آیه 6 آمده است: «روز قیامت، خدای متعال همه را زنده می کند و به کارهایی که انجام داده اند، آنان را باخبر می سازد . خدا آمار گرفته، اما مردم فراموش کرده اند و خدا بر هر چیز شاهد و ناظر است .»

برخی از اعمال را انسان فراموش می کند که انجام داده است اما در قیامت، همه آن اعمال را حاضر و مهیا می بیند .

ب) ملائک

یکی از ناظران اعمال انسان، ملائک می باشند . خداوند در سوره ق، آیه 18 می فرماید: انسان هیچ سخنی را بر زبان نمی آورد، مگر این که همان دم، فرشته ای مراقب و آماده برای انجام ماموریت (و ضبط آن) است .

و نیز در همان سوره، آیه 21 می فرماید: «و هر انسانی وارد محشر می شود، در حالی که همراه او حرکت دهنده و گواهی است .»

ج - پیامبر (صلی الله علیه و آله)

از جمله شاهدان اعمال، پیامبر (صلی الله علیه و آله) می باشد . در سوره نساء، آیه 4 آمده است: «چگونه است، آن گاه که در قیامت از هر طائفه ای گواه و شهیدی بیاوریم و تو را (ای پیامبر خاتم) بر این امت به شهادت و گواهی بخواهیم .

بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله)، ائمه ( علیهم السلام) و امام عصر (عج) نیز شاهد و ناظر بر اعمال انسان هستند .

د- زمین

از جمله شاهدان و ناظران اعمال انسان، زمین است که در قیامت اعمال انسان را بیان می دارد . خداوند در سوره زلزال، آیه 4 می فرماید: «(وقتی هنگامه قیامت شود) زمین مردم را به حوادث خویش آگاه می کند .»

ه - اعضا و جوارح انسان

یکی از شاهدان اعمال، اعضا و جوارح خود انسان است . در سوره فصلت، آیه 20 آمده است: «تا چون همه به دوزخ رسند، آن هنگام، گوش، چشم ها و پوست بدن ها بر جرم و گناه آن ها گواهی می دهند .»

در مقابل این همه ناظر اعمال و شاهد افعال انسان، آیا لازم نیست که انسان در خلوت ها نیز از خداوند بترسد؟ این ترس در خلوت ها، ترس بسیار مثبت و سازنده است و انسان را بر اعمال و رفتارش، آگاه و بینا می سازد; زیرا درست است انسان از نظر ظاهری فردی را نمی بیند که از او بترسد، اما در حقیقت، همه عالم، شاهد و ناظر بر اعمال او هستند .

اشکالات ترس مقطعی

برخی از افراد تا وقتی که تحت کنترل باشند، مرتکب خطا نمی شوند، اما همین که از عامل کنترل جدا شدند، خلاف و گناه می کنند .

برخی از افراد جامعه تا وقتی که کنترل قانونی باشد، مرتکب خلاف نمی شوند، اما وقتی کنترل نباشد، اکثر افراد از رشوه، ربا، دزدی، کم کاری، فساد اخلاقی و اجتماعی روی گردان نیستند و بنا به عوامل و انگیزه های مختلف، مرتکب خلاف می شوند .

ایجاد انگیزه

برای این که همه افراد جامعه از قانون الهی و شرعی پیروی کنند و تنها در حضور دیگران مرتکب خلاف نشوند، بلکه همیشه خود را در محضر خدا بینند، باید انگیزه عمل خوب در آن ها تقویت شود .

احترام به قانون یک وظیفه تلقی شود، عدم تجاوز به حقوق دیگران، بزهکاری، خلاف کاری و سایر مواردی که شاید افراد به خاطر ترس از دیگران انجام نمی دهند، باید برای آن ها به عنوان ارزش مطرح شود و آن ها در همه حال، این قوانین را رعایت کنند تا احترام به قانون در آن ها به صورت ملکه درآید . و چنان شود که اگر فرد از عوامل کنترل دور شده، دچار انحراف و لغزش نشود و برای ترک معاصی انگیزه داشته باشد .

ایجاد انگیزه باید توسط مربی انجام شود و مربی با آشنا کردن متربی خود، به موازین شرعی، قانونی و عقلی، احترام به قانون را یک وظیفه تلقی کند و در هر حال، به آن احترام بگذارد .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان