288 شرکت کننده (136 زن و 152 مرد)
صنعت تجارت الکرونیک در دو سال گذشته شاهد رشد فوقالعادهای بوده است. خرید اینترنتی و آنلاین، به مرور زمان در بین طبقات مختلف اجتماع هر روز مرسومتر میشود و بازار خرید آنلاین این پیشرفت را مدیون نرخ رو به رشد کاربران اینترنت و خصوصا کاربران موبایل است.
بیشتر افرادی که خرید اینترنتی انجام میدهند، بین 24 تا 30 سال دارند و این نشان دهندهی پتانسیل تجارت الکترونیکی در ایران است. میخواهیم بررسی کنیم که مردم ایران چگونه خرید آنلاین انجام میدهند.
نتایج تعجب برانگیز بود. آزمایشگاه بنیتا پیشبینی میکرد که اکثر خریداران آنلاین، زنان باشند.
اما به نظر میرسد که مردان، بیشتر خرید آنلاین انجام میدهند.
27 درصد از مردان حداقل یک بار در هفته، خرید آنلاین انجام میدهند و تنها 14 درصد زنان حداقل یک بار در هفته خرید آنلاین انجام میدهند.
بازار تجارت الکترونیک نیازمند بررسی رفتارهای مردان در خرید آنلاین است.
محصولات دیجیتال، زیبایی و سلامت، فرهنگ و هنر و سه دستهبندی اصلی در بازار تجارت الکترونیک به شمار میآیند.
مصرفکنندگان زن و مرد، علایق گوناگونی در خرید آنلاین داشتند.
مردان بیشتر روی کالاهای دیجیتال تمرکز دارند و در کنار آن محصولات سلامت و فرهنگی نیز خریداری میکنند. درحالیکه زنان روی محصولات زیبایی تمرکز بیشتری دارند.
سایتهای متعددی برای تجارت الکترونیک وجود دارد و هرکدام نقاط قوت مخصوص به خود را دارند.
آزمایشگاه بنیتا، سایتهای اصلی که ایرانیان برای خرید اینترنتی از آنها بهره میگیرند را بر حسب محصولات ارائه شده دستهبندی کرده است.
صرفنظر از محصول، به نظر میرسد که دیجیکالا سایت برتر است.
برای همین سایر وبسایتها باید روی محصولات دیگری مانند محصولات فرهنگی هنری و محصولات مادر و نوزاد و غیره تمرکز کنند تا موفق شوند.
رونق دیجیکالا مستقیما بر بازار کالاهای دیجیتال تاثیر گذاشته است.
ایرانیان چگونه محصولات را جستجو میکنند؟
اکثر مردم از گوگل استفاده میکند، اما کلماتی که جستجو میکنند کدامند؟ نتیجه نشان میدهد که مردم مستقیما به سراغ سایتهای خرید آنلاین میروند و به جای آن که محصولات را در گوگل جستجو کنند، محصولات را انتخاب میکنند.
جالب است بدانید زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر توصیههای خانواده و دوستان قرار دارند.
به دلیل بالا بودن آمار مراجعه مستقیم به سایت، واضح است که مشتریان انتخاب منحصر به فردی در این زمینه دارند و به وبسایت منتخبشان وفادار هستند.
در میان عوامل گوناگون، مردم عوامل رقابتی مانند قیمت، خدماتی مانند پرداخت، تحویل و مرجوع کردن را عامل اصلی میدانند.
مردم به سایتهایی که نمیشناسند سر نمیزنند.
مردم علاقهای به گشت و گذار در سایت فروش اینترنتی، کیلک روی کالایی خاص یا قرار دادن آن در سبد خرید ندارند.
آزمایشگاه بنیتا به این نتیجه دست پیدا کرد که وجود سیستم مقایسهی محصول و قیمت منجر به خرید نهایی میشود.
بسیاری از مردم، آخرین قدم برای خرید اینترنتی یعنی نوشتن نظر و توصیه به سایر افراد را فراموش میکنند.
این قدم متمایز کننده است زیرا معمولا در فروشگاههای آنلاین، به طور مداوم این اتفاق نمیافتد و مردم نظر و تجربه خود را کمتر به اشتراک میگذارند.
به اشتراک گذاشتن نظر و تجربه حیاتی است، زیرا این کار خریداران بالقوه را به سوی خرید نهایی سوق میدهد.
بیش از نیمی از خریداران آنلاین تجربیات خود را با دیگران به اشتراک گذاشتهاند و ترجیح داده اند نظر ننویسند، بلکه تجربهی خود را شرح دهند.
با نوشتن نظر/ تجربیات، مصرفکنندگان آنلاین میتوانند نظرات و تجربیاتشان را با کسانی که سردرگم شدهاند،به اشتراک بگذارند.
با تحلیل نتایج، آزمایشگاه بنیتا دریافت که خرید آنلاین بسیار حساس است و با عوامل متعددی متمایز میشود.
فروشگاههای اینترنتی و مشتریان فعال پتانسیل نا محدود بازار تجارت الکترونیک را در ایران بهبود خواهد بخشید.
میتوانید پی دی اف این مطلب را از اینجا دانلود کنید.
اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، پیشنهاد میکنیم سری به «شما برای رفع بوی عرق در تابستان چه میکنید؟» هم بزنید؛ همچنین میتوانید به کانال تلگرامی بنیتا بپیوندید.