کالای ایرانی به چه دردی می خوره؟

فرهنگ استفاده از کالای ایرانی همچنان برای مردم ناآشناست.

فرهنگ استفاده از کالای ایرانی همچنان برای مردم ناآشناست.

بازار ایران در حالی در قبضه محصولات و کالاهای داخلی قرار دارد که متاسفانه فرهنگ غلط استفاده از کالای خارجی و ارجحیت آن نسبت به مشابه داخلی، همچنان بین قریب به اتفاق مردم کشورمان رایج است و کمتر متوجه تبعات منفی و پیامدهای ناگوار عدم توجه به مصرف کالای تولید داخل هستیم. از انواع لوازم خانگی گرفته تا انواع اقلام بهداشتی و آرایشی و خوراکی و...، در هنگام انتخاب مردم، نوع خارجی آن در اولویت است و اگر نتوانستیم از پس قیمت آن بر آییم، آن گاه به سراغ مشابه داخلی آن می رویم. در صورتی که خوب می دانیم که محصولات داخلی به جهت کیفی، دست کمی از انواع خارجی آن ندارند، مگر در برخی اقلام لوکس و غیر ضروری زندگی، که نبود آن ها نیز لطمه به گذران زندگی وارد نخواهد کرد.

نهادینه شدن یک فرهنگ غلط...

از اول که چشم باز کرده ایم، گفته اند که کالای خارجی بهتر از نوع ایرانی آن است و از همین رو، تا چشم کار می کند انواع لوازم لوکس و ضروری خارجی در گوشه گوشه خانه هایمان جا خوش کرده، در حالی که محصولات ایرانی منتظر نگاه و عنایت هموطنان هستند تا بلکه خریداری شوند و منفعتی به جیب یک ایرانی برود.

وقتی سراغ تک تک مشتریان پاساژهای لوازم خانگی می روی و در مواجهه با آنان متوجه میل به خرید کالای خارجی از سوی هموطنان می شوی، احساس بدی به تو دست می دهد! فکر می کنی که «مگر عیب و ایراد کالای ایرانی چیست که همگان مشابه خارجی آن را می پسندند و بی اعتنا از کنار محصولات داخلی گذر می کنند!»

مردم حق استفاده از کالای با کیفیت را دارند ولی ترجیحا باید کالای ساخت داخل را مصرف کنند چرا؟

این امر نیازمند تحکم نگاه علمی است، به نحوی که دست اندرکاران عرصه تولید، دولت و دانشگاه ها حلقه ارتباطی صمیمی و تعامل پایداری را با یکدیگر داشته باشند.

باید از تمامی مزیت های نسبی کشور عالمانه استفاده شود، به خصوص اینکه کشورمان از موقعیت جغرافیایی مطلوبی برخوردار بوده و در جایی قرار دارد که در بخش صادرات مجدد می تواند ارزش افزوده ایجاد کند.

چرا همه باید تلاش کنند تا کالای ایرانی با خدمات ایرانی در دنیا معتبر باشد و نام ایران سال ها در میان کشورهای هدف ماندگار باشد.

زیرا، صیانت از اعتبار تولید داخلی در عرصه جهانی، وظیفه ملی و اسلامی است و منافع زودگذر نباید منفعت ملی را به خطر بیندازد.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، طی سال گذشته در مجموع 4 هزار قلم کالا از ایران به 163 کشور جهان صادر شده است که عمده کالاهای صادر شده شامل آهن آلات، فولاد، پسته، میعانات گازی، فرش دستباف، مصنوعات پلاستیکی، آلومینیوم، نفت سبک، مصنوعات مسی، البسه و... بوده که به کشورهای مختلف از جمله امارت متحده عربی، عراق، هند، چین، ژاپن، کویت، افغانستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، آمریکا، تایلند، فرانسه، مصر و... صادر شده است.

این وضعیت نشان می دهد که کالای ایرانی نیز می تواند قابل مصرف باشد و تنها نکته ای که در این بین می تواند به جا انداختن فرهنگ استفاده از کالای داخلی در بین خانواده های ایرانی کمک کند، تبلیغات صحیح و در عین حال واقعی از خدماتی است که هنگام تبلیغات به آن ها اشاره می شود.

سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: از مجموع 5/10 میلیارد دلار صادرات سال گذشته ایران به کشورهای جهان، مبلغ 3 میلیارد دلار آن به کشورهای حوزه خلیج فارس، 2/1 میلیارد دلار به اتحادیه اروپا، 5/1 میلیارد دلار به کشورهای عضو اکو و بقیه تا سقف 5/10 میلیارد دلار به سایر کشورها از جمله کشور آفریقایی صادر شده است.

این در حالی است که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اعلام کرد: در آبان امسال یک میلیون و 751 دلار کالای غیر استاندارد مرجوع شده است.

بر اساس این گزارش، در اجرای تبصره های ماده 4 و 6 قانون موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی، این موسسه به تمامی اقلام وارداتی مشمول مقررات استاندارد اجباری نظارت کرده و تنها در صورت انطباق با استانداردای ملی و یا استانداردهای مورد قبول مجوز ورود صادر می کند و تمامی محموله های غیر استاندارد باید مرجوع شوند.

جالب است بدانیم که این اقلام مرجوعی شامل کولر گازی، وی سی دی، وایر شمع خودرو، پیچ و مهره فولادی، قهوه جوش، آسیاب مخلوط کن، لنت قرمز، لامپ، اسباب بازی، شیر خشک، سرنگ یک بار مصرف، سرخ کن، رینگ، روغن موتور، ذرت، دیگ زود پز، توپ والیبال، پوشاک، پارچه، بیل کشاورزی، الکترو موتور، سیم، خردکن، سشوار، حالت دهنده مو، موتور فن خودرو، پیچ خودکار، سیبک خودرو، شمع موتورسیکلت، ساندوچ ساز، بوق، بخاری برقی، لاستیک سواری، فیلتر روغن، موزن برقی، اتوکلاو دندانپزشکی، صفحه نمایش که 8/32 درصد مربوط به کالاهای برقی و 2/67 درصد مربوط به کالاهای غیر برقی است...

وقتی به اقلام مرجوعی دقیق می شویم، متوجه این واقعیت می شویم که اغلب کالاهایی که مارک خارجی آن ها برای ما اهمیت دارد، در لابه لای همین کالا بوده و اگر کمی صبر پیشه کنیم، می توانیم با قیمت ارزان تر، یک کالای تولید داخل را بخریم.

بنابراین گزارش، مبادی تولیدی کالاهای وارداتی غیر استاندارد که آبان امسال مرجوع شد، 2/75 درصد از چین، 13 درصد آسیای شرقی، 5 درصد اروپا، 4/3 درصد امارات متحده عربی و 7/1 درصد که مبادی آن ها اعلام نشده است.

همچنین سهم مبادی حمل این کالاها شامل 1/49 درصد از امارات متحده عربی، 41 درصد چین، آسیای شرقی 5/6 درصد، اروپا 7/1 درصد و آمریکا 7/1 درصد، بوده است.

مردم چه می گویند...

وقتی با مردم هم کلام می شویم تا علت استقبال از کالاهای خارجی را بیابیم، متوجه نکته ظریف و حساسی می شویم که چندان هم بی ارتباط با موضوع نیست و آن، عدم جدی گرفتن ضمانت های اجرایی کارخانجات و شرکت های داخلی در انجام تعهداتی است که در قبال مشتریان خود دارند. به عنوان مثال، از جمله تبلیغاتی که بر روی بر چسب لوازم خانگی ایرانی مشاهده می کنیم، نصب رایگان محصولات در منازل است.

اما، واقعیت این است که همواره مبالغی از مشتریان اخذ می شود که پرداخت آن با میل و رغبت صورت نمی گیرد و مشتری احساس می کند، به نوعی فریب خورده و تبلیغ شرکت مذکور دروغین بوده است.

یک شهروند در این باره می گوید: وقتی تلفن می زنی و نمایندگی کالای خریداری شده به منزل می آید، یک حق الزحمه بابت ایاب و ذهاب می گیرد که همان پول نصب است. در صورتی که وقتی می گویند، نصب رایگان، باید به تمام معنا رایگان باشد.

وی ادامه می هد: ای کاش همین بود، چون اگر کالایی که خریده ای خراب شود و نمایندگی برای تعمیر آن به منزل مراجعه کند، بابت حضور خود یک حق الزحمه جدا می گیرد و بابت تعویض قطعه ای، یک حق الزحمه دیگر، که این مبالغ دقیقا همان می شود که یک تعمیرکار متفرقه درخواست می کند.

شهروند دیگری از عدم کیفیت برخی از لوازم خانگی تولید داخل گلایه می کند و می افزاید: تبلیغاتی که می بینیم با واقعیت ها یکی نیست و برخی لوازم خانگی که بیشتر مورد مصرف هستند، از کیفیت مطلوب و قابل قبول برخوردار نیستند و از همین رو مردم به سراغ جنس خارجی می روند.

خانم میان سالی، قیمت تقریبا برابر لوازم خانگی ایرانی و خارجی را مطرح می کند و می گوید: وقتی قیمت جنس ایرانی را با مشابه خارجی آن مقایسه می کنیم، می بینیم که چندان تفاوتی نمی کند و در مقابل، اگر پول بیشتری بابت کالای خارجی می دهیم، حداقل کیفیت بهتری دارد.

اغلب مشتریان پر و پا قرص محصولات خارجی اعم از لوازم خانگی، بهداشتی، آرایشی، خوراکی و...، در یک موضوع متفق القول هستند و آن هم، کیفیت محصولات خارجی است که البته در برخی موارد قابل قبول است اما واقعیت امر این است که رشد کیفی محصولات داخلی در طول دو سه سال اخیر به شدت افزایش یافته، تا جایی که امکان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد.

ولیکن، عدم ضمانت اجرایی تعهدات برخی تولید کنندگان محصولات داخلی باعث شده که میل و رغبت برای مشتریان کالاهای ایرانی فراهم نشود و در نتیجه بازار محصولات خارجی همچنان داغ باشد.

رشد خوب صنایع لوازم خانگی در کشور...

وی با بیان اینکه فعالان صنعت لوازم خانگی در حال بازسازی بازارهای هدف این صنعت هستند، افزایش قیمت های داخلی را تا حدودی ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه همچون ورق، حقوق نیروی کار و شبکه توزیع می داند و می گوید: تولید کنندگان برای توسعه پایدار این بخش منافع دراز مدت خود را در نظر بگیرند.

وزیر صنایع و معادن در عین حال از اجرای شبکه لیزینگ لوازم خانگی تا اوایل سال آینده خبر می دهد و خاطرنشان می کند: با راه اندازی این شبکه، لوازم خانگی تولید داخل با قیمت منصفانه به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

صادرات لوازم خانگی هم داریم...

بر اساس اعلام گمرک ایران، در نیمه اول امسال 53 میلیون و 526 هزار دلار لوازم خانگی از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 114 درصد افزایش یافت.

در این مدت 7/0 درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی ایران به صورت لوازم خانگی و برقی اختصاص داشته است. بیشترین میزان صادرات درزیر گروه کالاهایی لوزام خانگی و برقی به صادرات لوازم و اشیاء برقی اختصاص داشت.

در نیمه اول امسال، 40 میلیون و 147 هزار دلار لوازم و اشیاء برقی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 197 درصد رشد یافت.

بر اساس این گزارش، کشورهای عراق، قرقیزستان، افغانستان، تاجیکستان و آذربایجان عمده ترین خریداران وسایل برقی از کشورمان در 6 ماهه امسال بودند.

صادرات بخاری و چراغ گاز پس از سایر لوازم و اشیاء برقی بیشترین میزان صادرات را در زیر گروه کالاهایی لوازم خانگی و برقی به خود اختصاص داد. در این مدت، 8 میلیون و 772 هزار دلار بخاری و چراغ گازی به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش یافت.

در 6 ماهه امسال همچنین یک میلیون و 431 هزار دلار یخچال و فریز به خارج از کشور صادر شد که 54 درصد در قیاس با سال قبل افزایش نشان می دهد.

تاجیکستان، عراق، افغانستان و ارمنستان عمده ترین خریداران یخچال ایرانی در 6 ماهه امسال بودند. همچنین یک میلیون و 240 هزار دلار چینی مظروف به خارج از کشور صادر شد که به لحاظ ارزش 31 درصد کاهش نشان می دهد. در این مدت صادرات ظروف مسی و آلومینیومی هم با 7/16 درصد کاهش در ارزش به رقم یک میلیون و 674 هزار دلار رسید.

در نیمه اول امسال 261 هزار دلار آبگرمکن صادر شد که عمده آن ها به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، عراق و آذربایجان صادر شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان