رابطه آرمانگرایی جوانان با حکومت مهدوی

قرار گرفتن در سالروز آغاز امامت و ولایت امام عصر (عج) فرصتی است مغتنم تا به ارتباط حضرت حجت (عج) با نسل جوان به عنوان اصلی ترین یاران ایشان به هنگام ظهور بپردازیم و شرایط تربیت نسل جوان به عنوان زمینه ساز ظهور را به بحث و بررسی بگذاریم

قرار گرفتن در سالروز آغاز امامت و ولایت امام عصر (عج) فرصتی است مغتنم تا به ارتباط حضرت حجت (عج) با نسل جوان به عنوان اصلی ترین یاران ایشان به هنگام ظهور بپردازیم و شرایط تربیت نسل جوان به عنوان زمینه ساز ظهور را به بحث و بررسی بگذاریم. از این رو در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر درباره این مهم به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

 جناب آقای سرلک، لطفاً بفرمایید نسل جوان دارای چه مؤلفه ها و ویژگیهایی است که او را با امام عصر (عج) پیوند می دهد و آنها را به اصلی ترین یاران حضرت تبدیل می کند؟

مهمترین ویژگی یک جوان، آرمانخواهی و بیدارگرایی اوست که کم ها و کوچک ها او را قانع نمی کند و همواره درصدد فتح قله هاست، از این رو، وی درپی مدینه فاضله، و آرمان شهر است و این در سنین جوانی بیشتر خود را نشان می دهد که طبیعتاً این ویژگی با حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عج) و با انتظار تشکیل حکومت حق همخوانی دارد.

از دیگر ویژگی های جوان پویایی، تلاشگری و توانایی برای کار و فعالیت است، نسل جوان قدرت ذهنی و بدنی خاصی دارد که از او یک موجود مؤثر و مفید ساخته است، از دیگر ویژگی های او به دلیل دلبسته نبودن، قصه آرمانخواهی ها و آرمانگرایی هاست، از این رو، جوان آمادگی برای ایثار و فداکاری و ورود به عرصه جهاد و جانبازی را هم دارد، یعنی جدای از اینکه موجود مؤثر و پرتوان است بر سر آرمانهایش توان فداکاری و جانبازی و قهرمان شدن را نیز دارد.

از دیگر ویژگی های جوان به دلیل این پویایی خلاقیت است، جوانان نسل خلاق و نوآور هستند و بخشی از پیکره جامعه انسانی هستند که تنوع و تغییر در ذهنشان فراوان است، اگر مجموعه این عناصر را در کنار هم بگذاریم و ولی و حجت و امام عصر (عج) را به آن بیفزاییم، گویا جامعه مهدویت را نمایش می دهیم، از این روست که شاید در روایت آمده است بیشتر یاران امام عصر (عج) جوان هستند.

 این ویژگی های نسل جوان در عصر ظهور چگونه تجلی می یابد و قرار است چگونه از این توانمندی ها برای جامعه مهدوی بهره گرفته شود؟

ولی خدا و انسان کامل در پرتو نگاه و مدیریت خود، استعدادها را شکوفا و انسانها را به ظرفیتهای شایسته شان نزدیک می کند، اینکه در روایت است در عصر ظهور هر یک از یاران امام عصر (عج) به اندازه 40 نفر تلاش می کنند بدان معنا نیست که نیرویی از بیرون به آنها داده می شود، بلکه نیروی درونی آنها کشف و فعال می شود؛ آنچه ما از آن در جامعه جهانی رنج می بریم بویژه در مناسبتهای اجتماعی حاکم بر عالم، حکام و مدیران و رهبران غیرخودساخته ای است که به دلیل ناتوانی های روحی و فکری نمی توانند در قاعده هرمی که آنها در رأس آن قرار دارند، این استعدادها را آزاد کنند.

اگرچه با جلوه ای از این استعدادها تحولات شگرفی رخ می نمایاند، به عنوان مثال پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس در برابر قدرتهای زمان نشان می دهد وقتی رهبری آسمانی روی کار آید در قاعده این هرم استعدادهای جوان تا چه اندازه متجلی و انسان خاطرجمع می شود که اگر حکام از انسانهای الهی باشند، آحاد انسانها به چه رشد و بلوغی دست می یابند. امروز هم آنهایی که خود را در پرتوی نگاه رهبری معظم انقلاب قرار می گیرند از رشد و بلوغی ویژه برخوردار می شوند، در واقع ماجرای محرومیت ما در جامعه ماجرای برخوردار نبودن از یک حاکم، رهبر و پیشوای مترقی است که در زمان امام عصر (عج)، این موضوع به شکل وسیع بروز می کند و ان شاء ا... بزودی شاهد آن روزها باشیم و ذیل عنایات حضرت حجت (عج) جامعه استعدادهای خود را نمایان می کند.

 امروز یکی از اصلی ترین بحرانهای نسل جوان بحران معنویت است، آیا در عصر ظهور این بحران حل می شود؛ چگونه؟

بحران معنویت یعنی بحران معنای زندگی، وقتی معنای زندگی مفقود شود، سبک و شیوه زندگی به بن بستها، ندانم کاری ها و چه کنم چه کنم ها می کشد، اساساً وقتی حضرت ولی عصر (عج) ظهور کنند مهمترین اتفاق این است که انسانها متوجه هدف و معنای صحیح زندگی خود شده و می فهمند در منزل عشق هستند و وقتی انسان فهمید برای چه آفریده شده است، چگونگی زندگی را نیز کشف می کند، چه در پرتو عقل، چه در پرتو آموزه های وحیانی؛ انسانی. بنابراین انسان وقتی به بحران معنویت دچار می شود که معنای زندگی را نمی داند، مراد از آن را نمی فهمد و اگر آن را دریابد، خود به خود به این مسیر می رود که چگونه زندگی کند.

در عصر غیبت شیعه همیشه منتظر و امیدوار است که فرج حضرت حجت (عج) نزدیک باشد. در آن زمان خواهیم دید که انسانها شوق زندگی، عشق به حیات و عشق به جزییات عالم برایشان معنا می یابد، زندگی در مسیر حقیقی خود قرار می گیرد و همه مناظر طبیعی را می بیند؛ امروز قطار زندگی بشر در مسیری اشتباه حرکت می کند، همین است که دچار بحران معنویت، بحران آرامش، بحران شناخت و حقیقت و بحران اخلاق شده، حتی دچار بحران زیست محیطی مانند آلودگی هوا و تنفس شده است، این بشر مسیری غلط را در پیش گرفته، به تعبیر قرآن “این تذهبون” کجا می رود این قطار؟ که در عصر ظهور همه این مشکلات برطرف شده و زندگی معنا می یابد.

 سبک زندگی شخص منتظر باید چگونه باشد که نسل جوان را برای عصر ظهور آماده کند؟

مهمترین ویژگی سبک زندگی مهدوی این است که انسان می خواهد در بزرگترین رخداد آفرینش، نقش آفرین بوده و سهم داشته باشد، وقتی من دوره ظهور را مقصد و کمال خلقت بدانم و درپی این باشم، برای چنین ظرفیتی نقش و سهم داشته باشم و به تعبیر روایات توان من برای پیشکش شدن آماده باشد، این تفکر مدل و سبک زندگی را متفاوت می کند، یعنی انسان منتظر ایفای نقش است نه منتظر منجی و حل کننده مشکلات، این انسان اهل فکر و معنویت و حقیقت است و خلقیاتش از فضایل اشباع شده و انسان منتظر، سبک زندگی اش سبک زندگی مجاهد و مهاجر است و به خودش تخفیف نمی دهد، یعنی برای رسیدن به مقصد کوتاه نیامده و مرتب در تب و تاب است که اگر کسی چنین نگاهی یافت و به تعبیر سهراب؛ «زندگی حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد»، همراهانش فرق می کنند و مدار و مسیر زندگی اش در جریان ویژه ای قرار می گیرد. در پایان جا دارد به آنهایی که بر سر این آرمان جان باختند ارج بنهیم؛ یعنی شهدا که معدل سنی آنها 20 سال بود، امید است همه آنها ما را هم بخوانند و دعا کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان