ماهان شبکه ایرانیان

بازگشت انبه

یکی از میوه‌هایی که به تازگی مصرف فراوانی در کشور ما پیدا کرده‌، انبه است. این میوه کج و کوله در رنگ‌های سبز، صورتی مایل به طلایی و قرمز و نارنجی در جهان وجود دارد که بخش گوشتی آن در اطراف یک هسته مسطح قرار دارد

بازگشت انبه
یکی از میوه‌هایی که به تازگی مصرف فراوانی در کشور ما پیدا کرده‌، انبه است. این میوه کج و کوله در رنگ‌های سبز، صورتی مایل به طلایی و قرمز و نارنجی در جهان وجود دارد که بخش گوشتی آن در اطراف یک هسته مسطح قرار دارد. انبه می‌تواند گرد یا بیضی شکل باشد که هر کدام مزه، طعم و میزان ماده گوشتی مخصوص به خود دارند. هم‌اکنون 40 هزار سال از کشت انبه در هند می‌گذرد.
بازرگانان درقرن نوزدهم این میوه را به غرب هند، آفریقا و آمریکای جنوبی بردند. بازرگانان عرب انبه را به مصر و ایران وارد کردند و اکنون این میوه در کشورهای گوناگونی همچون هند، چین، مالزی، اندونزی، استرالیا و هند غربی کشت می‌شود. درختان انبه در مناطق بارانی گل و میوه می‌دهند. هوای باران، مه‌آلود و ابری در شکوفه‌دهی و میوه دادن این درختان بسیار موثر است.
انبه فوق‌‌العاده مغذی است و منبع غنی کاروتن است. صد گرم از قسمت خوراکی انبه دارای 1990 میلی گرم بتاکاروتن یا همان پیش‌ساز ویتامین A است که این میزان خیلی بالاتر از بقیه میوه‌هاست. با مصرف انبه در یک فصل می‌توان ذخیره ویتامین A کبد را تا حد مورد نیاز تامین کرد و از کمبود و عوارض ناشی از آن همچون بیماری شب کوری پیشگیری کرد.

بازگشت انبه

انبه سرشار از ویتامین C
انبه رسیده منبع سرشاری از ویتامین C است. 100 گرم انبه حاوی 16 میلی گرم ویتامین C است. پیش‌ساز ویتامین A و ویتامین C هر دو آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند در جلوگیری از تاثیرات زیان‌بار رادیکال‌‌های آزاد و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کننده باشد. 100 گرم انبه رسیده دارای 74 کیلو کالری انرژی است. انبه خام در مقایسه با انبه رسیده کالری کمتری دارد. همچنین انبه رسیده منبع خوب پتاسیم و سدیم است بنابراین این میوه می‌تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد. فراموش نکنیم که به علت بالا بودن محتوای پتاسیم انبه، بیماران مبتلا به نارسایی کلیه که محدودیت مصرف پتاسیم دارند، باید از خوردن آن اجتناب کنند. برای خرید انبه خوب رعایت برخی نکات ضروری است. نخست اینکه رنگ انبه نشانه خوبی برای رسیده بودن میوه نیست. به‌طور مثال، نوع رسیده برخی از انواع انبه نیز سبزرنگ است. انواع دیگر در زمان رسیدن، طلایی یا قرمز روشن یا ترکیبی از این دو رنگ می‌شوند.
خرید و نگهداری انبه
هنگام خرید انبه دقت کنید که میوه بدون لکه و آسیب‌دیدگی باشد. بهترین راه برای انتخاب انبه ظاهر مناسب و خوش‌بویی میوه است. انبه رسیده می‌تواند چند روز تا چند هفته نگهداری شود که این موضوع با نوع انبه نیز ارتباط دارد. می‌توان قطعه‌های انبه را کنسرو و یا خشک کرد و یا قسمت‌های گوشتی آن را خارج کرد. انبه خام بیشتر برای خشک کردن، تهیه ترشی یا ترشی با ادویه استفاده می‌شود.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان