هزینه کمتر زندگی بهتر

همیشه راه هایی هست که زندگی را مطلوب تر می کند؛ راه هایی برای کم کردن مخارج و بهتر کردن شرایط .

هزینه کمتر زندگی بهتر
همیشه راه هایی هست که زندگی را مطلوب تر می کند؛ راه هایی برای کم کردن مخارج و بهتر کردن شرایط ... می خواهید چند راهکار مناسب برای تامین روشنایی، سرمایش و خرید خانه بخوانید؟
طی روز تا حد امکان از نور خورشید برای روشنایی بهره بگیرید و چراغ ها و لامپ ها را خاموش کنید. اگر برنامه روزانه کاری یا زندگی تان اجازه می دهد، طوری ساعت تان را تنظیم کنید که بیدارشدن تان نزدیک به طلوع خورشید باشد.
لامپ کم مصرف را جایگزین لامپ های معمولی (که واقعا هم پر مصرف هستند) کنید، میزان مصرف برق لامپهای کم مصرف حدود یک چهارم لامپهای معمولی است (با همان میزان روشنایی معادل لامپ معمولی)، ضمن آنکه عمر مفید آن حداقل 10 - 8 هزار ساعت است.بهتر است ابتدا لامپ مکان هایی را که بیشتر استفاده می کنید با لامپ کم مصرف جایگزین کنید.
حواستان به برق های مشترک یا جاهای مشاع ساختمان باشد که بیش از حد و بیخود روشن نماند، مثلا برق راه پله ها، زیرزمین یا برق جلوی در ورودی (که در کشورمان خیلی افراد آن را تا صبح برای رهگذران روشن می گذارند و ضرورتی هم ندارد) و برق پارکینگ
بهتر است برای برق پارکینگ یا راه پله ها از تایمر یا سنسور حرکت استفاده کنید که فقط وقتی کسی در رفت و آمد است، چراغ ها روشن بمانند. زمان تایمر نباید خیلی کوتاه یا خیلی زیاد باشد که افراد مجبور شوند مرتب چراغها را روشن کنند یا این که بعد از رفتنشان تا مدتها برق روشن بماند.
برای بعضی انواع لامپ ها می توان از درجه تنظیم شدت نور هم استفاده کرد، یعنی جایی که شدت نور کمتری لازم است، درجه نور از روی دکمه کاهش داده شود. البته باید سوال کنید که لامپ های کم مصرفی که تهیه می کنید این قابلیت را دارند یا نه.
نورهای تزئینی و کم استفاده منزل را که بیشتر جنبه زیبایی دارند، کاهش دهید. ضمن آن که برای جشن ها، تفریحات یا تعطیلات از نور کمتر و مناسب تری استفاده کنید.
لامپ ها را هر چند وقت یک بار گردگیری کنید. برداشتن غبار از روی حباب لامپ ها، نور آنها را بیشتر جلوه می دهد.
موقعی که در اتاق مشغول انجام کاری هستید، به جای این که کل اتاق را روشن کنید، از نور متمرکز در نقطه کار کردنتان استفاده کنید.
مثلا موقع خواندن یا مطالعه، به جای روشن کردن کل اتاق از چراغ مطالعه بهره بگیرید.
خیلی وقت ها می توان تمام لامپ های لوستر را روشن نکرد. با کمک اعضای خانواده، تعدادی از لامپ ها را از سر پیچ اش شل کنید و ببینید آیا نمی شود با روشن کردن لامپ کمتر، نور مورد نیاز اتاق یا محیط منزل را فراهم کرد؟
بسیاری از روشهایی که درباره کاهش هزینه های گرمایش پیشنهاد شدند (مثل عایق بندی و بستن درزها و پنجره های غیرضروری) درباره کاهش هزینه های سرمایش هم کاربرد دارند.
برای پنجره های رو به آفتاب (جهت شرق موقع طلوع، جنوب برای ظهر، غرب هنگام غروب) سایبان نصب کنید تا میزان تابش آفتاب در تابستان و ورود آن به منزل به حداق برسد. این کاز چند مزیت دیگر هم دارد، جلوی ورود بیش از حد اشعه مضر UV را به داخل ساختمان می گیرد و بر خلاف پرده، حصیر یا پارچه جلوی دیدن بیرون را هم نمی گیرد.
به جای استفاده دایم از کولر آبی یا کولر گازی، از پنکه (معمولی یا سقفی) استفاده کنید.
استفاده از پنکه هوا را 4 درجه خنک می کند و هوا خنک تر به نظر می رسد.
وقتی که کسی مستقیم در مسیر وزش باد خنک پنکه نیست، آن را خاموش کنید. در واقع پنکه ها هوا را سرد نمی کنند؛ بلکه کمک می کنند که عرق خارج شده از سطح پوست، سریع تر تبخیر شود تا شما احساس خنکی بکنید.
اگر قصد استفاده از کولر گازی را دارید، نوع اسپلیت آن به مراتب بهتر ازکولرهای گازی پنجره ای تک یونیت است. چون آنها به مراتب بیشتر برق مصرف می کنند.
اگر به دنبال خرید یا تعویض کولر گازی یا کولر آبی منزل هستید، حتما به برچسب انرژی نصب شده روی آن توجه کنید. هر قدر وسیله انتخابی تان درجه مصرف انرژی بهتری داشته باشد (مثلا A یا B) مصرف انرژی اش کمتر است.
مشخصات سیستم سرمایشی مورد نیازتان و اندازه خروجی اش را طبق مساحت منزل انتخاب کنید. ضرورتی ندارد که برای یک منزل کوچک، همان کولری را انتخاب کنید که برای منزل متوسط یا بزرگ مناسب است.
با پوشاندن روی کولرهای آبی به شکلی که در سایه باشد، در مصرف برق صرفه جویی خواهید کرد. ضمن آن که آن بخش از کانال که بیرون از ساختمان و در معرض آفتاب یا محیط گرم بیرون است، باید عایق بندی شود تا از هدر رفتن سرما در طول کانال جلوگیری شود.
کمپرسور کولر گازی باید در محیط بیرون از منزل نصب شود نه جایی که حرارت خروجی آن مجدد از راه دیگری وارد منزل شود، در این صورت، با دست خودتان خانه تان را به عوض سرد کردن، گرم می کنید!
در بعضی مناطق آب و هوایی خشک که درجه حرارت در شب های تابستان به زیر 24 درجه سانتی گراد می رسد، می توانید با بازکردن پنجره و استفاده از یک پنکه که هوا را به جریان بیندازد هوای منزل را به راحتی خنک کنید. برحسب نوع طراحی منزل، لازم نیست همه پنجره ها را باز کنید و شاید باز کردن بعضی از آنها کفایت کند.
اگر امکان کاشت درخت یا درختچه در حیاط منزل یا اطراف ساختمان تان وجود دارد، این کار را حتما انجام دهید. حتی اگر هم سایه درخت به اندازه ای نباشد که به کار خنک کردن بیاید، صرف وجود درخت و درختچه در اطراف منزل، درجه حرارت محیط را کاهش می دهد.
با مصرف مایعات در طول روز در منزل، به بدن تان کمک می کنید تا خودش خودش را خنک کند.
بستن در کمدها طی روز، به شما کمک می کند که حدود 5 درصد هزینه گرمایش و سرمایش را کاهش دهید؛ چون فضای کمدهای فضای پرت و بدون استفاده منزل هستند.
موارد مورد نیازتان (اعم از خوراکی و غیرخوراکی) را به اندازه مناسب خریداری کنید تا نه اضافه بیاید و نه کم. ضمن آن که برای حمل و نقل آنها مجبور به استفاده از کیسه های پلاستیکی متعدد نشوید، می دانید که باز گرداندن این کیسه ها به چرخه بازیافت، خودش مصیبت بزرگتری است.
هر چه خریدتان عمده تر باشد (مثلا از یک فروشگاه زنجیره ای)، نیاز به رفت و آمد مکرر و خرید خرده ریز (که همراهش کیسه پلاستیک و پاکت و غیره هم می آید) نیز کمتر خواهد بود؛ ضمن آن که کمتر مجبور می شوید از وسیله نقلیه استفاده کنید.
کیسه های پلاستیکی یا پاکت ها را تا حد امکان نگه دارید و از آنها مجددا برای حمل و نقل وسایل و بسته بندی استفاده کنید.
ترجیحا وقتی خرید می روید، ساک یا چرخ دستی خودتان را همراه ببرید تا نیاز نباشد برای آوردن اقلام خریداری شده به منزل، از پاکت پلاستیک یا پاکت اضافی بیخودی استفاده کنید.
هر وقت در خرید وسوسه شدید که چیزی را بگیرید یا نگیرید، چند ثانیه دوباره به ضرورت آن خرید فکر کنید؛ خیلی وقت ها می بینید که واقعا خرید آن چیزی که احساس می کردید لازم است آنقدرها هم لازم نیست.
با کیوسک ها و محلهای تعیین شده بازیافت همکاری کنید و اقلام یا زباله های تفکیک شده را به آنها تحویل دهید. آنها به شما کیسه های مخصوص هم می دهند.
منبع:زندگی ایده آل، شماره 44.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر