خبرگزاری مهر: مرتضی رزاقکریمی مدیر بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر درباره وضعیت حضور مستندها در این رویداد در آینده گفت: سال گذشته آثار بسیار خوبی در بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر وجود داشت اما فاصله میان فیلم ها زیاد بود و می توان گفت تعداد محدودی از آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره فیلم های خیلی خوبی بودند و همین مساله سبب شد تا کار داوری راحت صورت گیرد اما در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر رقابت آثار به نسبت افزایش پیدا کرده و میانگین کیفیت آثار مستند بالا رفته بود.
وی ادامه داد: فکر می کنم با حضور بخش مستند در جشنواره فیلم فجر شرایطی فراهم شده است تا فیلمسازانی که مستند بلند سینمایی تولید می کنند به صورت جدی تری نسبت به حضور در این جشنواره فکر کنند. در سال جاری کار هیات داوران برای انتخاب بهترین فیلم، بسیار سخت بود. هرچند در این دوره 11 فیلم مستند به مرحله داوری رسید، اما حداقل نام چهار فیلم مستند می توانست در لیست سودای سیمرغ جای گیرد.
این تهیه کننده سینمای مستند با اشاره به اینکه افزایش کیفیت و ساختار دراماتیک آثار مستند می تواند در جذب مخاطب موثر باشد، بیان کرد: رویکرد اکران فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر و اهمیت دیده شدن این بخش از سینما شرایطی را پیش آورده است که فیلمسازان جوان سینمای ایران که آینده این هنر را می سازند، نسلی هستند که از سینمای مستند وارد سینمای داستانی شده اند که از جمله این کارگردانان می توان به محمدحسین مهدویان اشاره کرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه دیگر مرزبندی بین گونههای مختلف سینمایی وجود ندارد و همین مساله سبب می شود تا بخش های دیگر سینما به غیر از سینمای داستانی نیز برای دیده شدن تلاش کنند. به هرحال جشنواره فیلم فجر، یک رویداد ملی است و برای سینمای مستند ایران خیر و برکت بسیاری به همراه خواهد داشت.
رزاق کریمی در پایان گفت: تاکید می کنم که مرز میان سینمای مستند و داستانی بسیار کمرنگ شده است، به گونه ای که شاهد هستیم بخشی از سینمای داستانی نزدیک به ساختار سینمای مستند است. فکر می کنم در دوره های بعد جشنواره فیلم فجر، تعدادی از آثار مستند به بخش چشم انداز و یا سودای سیمرغ راه پیدا کنند و به رقابت با دیگر آثار تولید شده در سینمای ایران بپردازند.