ماهان شبکه ایرانیان

در نشست خبری تشریح شد؛

انتقاد از نگاه سنتی دولت به گردشگری/ ضربه دلالان به گردشگری پزشکی

عضور شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: دولت هنوز گردشگری را باور نکرده و تیم اقتصادی دولت به گردشگری اهمیتی نمی دهد چراکه نگاهها هنوز سنتی است.

انتقاد از نگاه سنتی دولت به گردشگری/ ضربه دلالان به گردشگری پزشکی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری همایش تخصصی ساماندهی و آغاز عملیات اجرایی طرح «گردشگری پزشکی تأمین اجتماعی» پیش از ظهر روز یکشنبه 15 مرداد ماه برگزار شد. در این برنامه غلام‌حیدر ابراهیم‌بای سلامی مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی گفت: مهمترین شاخه گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی است. با توجه به مطالعات در سطح ملی و بین‌المللی، متوجه شدیم که این صنعت در مدل‌های تجاری فعال است. سعی کردیم محور گردشگری پزشکی را به صورت عملیاتی مبنای کار قرار دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در همایش مربوط به طرح عملیاتی که قرار است هفدهم مرداد ماه در هتل هما برگزار شود 32 کشور حضور خواهند داشت و در این طرح و در فاز اول 17 بیمارستان در 15 استان با ما مشارکت می‌کنند. بسیاری از 70 بیمارستان‌ها تحت‌نظر سازمان تأمین اجتماعی و 400 کلینیک آن در شهرها پراکنده هستند که توانایی ساماندهی گردشگران خارجی را دارند. سازمان تأمین اجتماعی حتی در شهرهای مرزی دارای بیمارستان است. این کار با حضور 40 پزشک متبحر در سطح ملی و منطقه‌ای آغاز شده است.

غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی با اشاره به اینکه این همایش متکی به مطالعات بازار جهانی است تصریح کرد: یکی از علت‌هایی که گردشگری پزشکی رشد نکرده عدم رویکرد علمی و فرهنگی به آن بوده است.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی افزود: گاهی اوقات معنای گردشگری سلامت، تندرستی و پزشکی درست تعریف نشده است. ما باید قبل از هر چیز به ایجاد گفتمان توسعه گردشگری بپردازیم. در حوزه گردشگری پزشکی عملیات جراحی، مراقبت‌های تخصصی و دانش پزشکی در اولویت قرار دارد.

ابراهیم‌بای سلامی تصریح کرد: در گردشگری پزشکی، بیمارستان و پزشک عملیات جراحی مراقبت‌های تخصصی و دانش پزشکی در اولویت است یعنی کیفیت گردشگری پزشکی به تشخیص و عملیاتی است که بعد از عمل انجام می‌شود شناخت این نوع گردشگری نیز بسیار مهم است. اما در گردشگری درمانی امکانات اقلیمی مانند ماساژ مطرح است. در گردشگری تندرستی ما ورزشگاه‌ها و اقلیم‌های متفاوت مدنظر است.

وی گفت: در اولین گام ساماندهی گردشگری پزشکی را با یک رویکرد تخصصی مدنظر قرار داده‌ایم. اگر بیمارستان‌های ما از حالت سنتی و کلاسیک به بیمارستان‌های نسل جدید تغییر پیدا کند، بازار رقابت را از دست خواهیم داد و غفلت از گردشگری موجب از بین رفتن این بازار می‌شود. کشورهای دیگر نیز در حال تجهیز بیمارستان‌های خود و توسعه گردشگری سلامت هستند. بنابراین باید دولت و نهادهای عمومی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. تامین اجتماعی نیز ظرفیت‌هایی را دیده است که گردشگر خارجی را جذب کند. چون امکانات لازم را دارد.

قرارداد با 32 کشور برای ورود گردشگر پزشکی

او با تاکید بر آنکه گردشگری پزشکی به دلیل درآمد هنگفت می‌تواند موجب توسعه مراکز درمانی شود بیان کرد: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید داشته که گردشگری سلامت باید ساماندهی شود. ما مسئولیت ملی نداریم اما کارکردهای ملی داریم.

به گفته ابراهیم بای‌ سلامی، در حال حاضر هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی با ١6 کشور قراردادهای لازم برای توسعه گردشگری پزشکی را امضا کرده است این در حالی است که قراردادهایی برای امضا با ١6 کشور دیگر نیز آماده است.

به گفته وی، احیا و توسعه بیمارستان‌ها در برنامه توسعه گردشگری پزشکی قرار گرفته است چراکه این روزها بیمارستان‌ها زیان‌ده شده‌اند و نیاز است تا رویکردی جدید برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

ابراهیم بای سلامی افزود:حضور دلالان در حوزه گردشگری پزشکی این حوزه تخصصی را با چالش روبه رو کرده و آن‌ها گردشگری پزشکی را در اختیار داشتند و بیشترین سود را بردند.

وی تصریح کرد: در حوزه صدور ویزا مشکلی نداریم  امید است بتوانیم با بهره بردن از امکانات موجود تسهیلاتی در حوزه صدور ویزا ایجاد کنیم. همچنین سازمان میراث فرهنگی در حوزه فقط می‌تواند در حوزه صدور جواز به ما کمک کند. کمیته گردشگری سلامت در جریان این کار است.

وی افزود: بخش خصوصی هنوز نتوانسته اثر معناداری در این حوزه داشته باشد. یکی از مشکلات گردشگری این است که گردشگری ایران در شرایط کنونی محدود و پراکنده است ما باید در عرصه بین‌المللی فعالیت کنیم. باید کاری کرد که با برنامه‌ریزی بیمار به دست دلال نیفتد. ما با این برنامه شروع کننده نوعی از ادبیات جدید گردشگری هستیم.

نگاه دولت به گردشگری هنوز سنتی است

ابراهیم بای سلامی همچنین به ارزان بودن اعمال پزشکی در ایران اشاره و از آن به عنوان مزیت نسبی در مقایسه با سایر کشورها نام برد و گفت: عمل پارکینسون در خارج از ایران حدود ١٧٠ هزار دلار است در حالی که همین جراحی در ایران با ٧5 هزار دلار انجام می‌شود. این نرخ در خصوص سایر عمل‌ها نیز صدق می‌کند چنان که عمل قلب در دنیا حدود ٣5هزار دلار هزینه دارد اما هزینه آن در ایران ١5 هزار دلار است. ایران کشور ارزانی برای گردشگران پزشکی است. این مزیت ها را باید حفظ کنیم. اگر رویکرد تخصصی به گردشگری پزشکی نداشته باشیم پیشرفت علمی در این زمینه را از دست داده ایم. ما حتی در کشور هتل هاسپیتال استاندارد نداریم.

عضور شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: از بین 5 میلیون و 200 هزار نفر گردشگری که به ایران آمده اند هیچ یک از کشورهای اروپایی در ردیف ده کشور اول نبوده‌اند. با این وجود آمارهای گردشگران دقیق نیست. دولت هنوز گردشگری را باور نکرده است و تیم اقتصادی دولت به گردشگری اهمیتی نمی دهد. چون نگاه‌ها هنوز سنتی است.

وی درباره اینکه گردشگران برخی از کشورها امکان دریافت ویزای سلامت ایران را ندارند گفت: در بررسی پرونده بیماران مشخص خواهد شد که آیا فرد الودگی برای بیمارستان دارد یا نه و یا می‌توانیم به او خدمات دهیم؟ برخی از کشورها مبدا بیماری‌هایی مانند هپاتیت هستند که باید بررسی بیشتری روی آنها انجام شود. ما بیمارانی که توان و تخصص درمان آنها را در داخل داشته باشیم جذب می‌کنیم. اما اگر برخی از کشورها از مبدا مشکلی برای استفاده از ویزای ایران دارند دیگر دست ما نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان