ماهان شبکه ایرانیان

شکستگی دندان در تعطیلات عید

پیدا کردن دندان‌پزشک در ایام عید کار دشواری است ولی در عید و دید و بازدیدها و مسافرت‌ها، فرو رفتن پوست تخمه در لثه، دندان‌درد، شکستن دندان و

شکستگی دندان در تعطیلات عید

پیدا کردن دندان‌پزشک در ایام عید کار دشواری است ولی در عید و دید و بازدیدها و مسافرت‌ها، فرو رفتن پوست تخمه در لثه، دندان‌درد، شکستن دندان و... زیاد پیش می‌آید. اینها را می‌توان اورژانس‌های دندانپزشکی در ایام نوروز دانست. اگر شما بدانید در این شرایط چگونه به خودتان کمک کنید، می‌توانید سر فرصت یک کلینیک دندانپزشکی پیدا کنید تا درمان‌های تکمیلی را انجام دهید.
بازار شکستن تخمه، پسته‌هایی که خندان نیستند و فندق با دندان، در ایام عید داغ است. در درجه اول توصیه ما به شما این است که این کار را انجام ندهید. پسته‌ها و فندق‌های سربسته را در ظرفی نگهداری کنید و سرفرصت آنها را با چکش بشکنید و نوش‌جان کنید. شکستن این دانه‌ها به ویژه با دندان‌های جلویی خطرناک است و می‌تواند سبب ترک برداشتن، لب پر شدن و یا حتی شکستن دندان‌های شما شود. اگر شما دندان‌هایتان را با مواد هم‌رنگ دندان ترمیم کرده باشید، ممکن است این مواد ترمیمی از سطح دندان‌هایتان جدا شوند. نشانه برخی از ترک‌های دندانی این است که وقتی دندان‌هایتان را روی هم فشار می‌دهید و رها می‌کنید، آن دندان در لحظه جدا شدن درد می‌گیرد. خوب، اگر شما به توصیه‌های ایمنی ما عمل نکردید و قطعه‌ای از دندان‌تان شکست، باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید. گاهی می‌توان ترک‌های ایجاد شده روی دندان‌ها را به خوبی ترمیم کرد. اگر قطعه‌ای از دندان‌تان هم شکست و جدا شد، آن را به حال خود تا پایان تعطیلات رها نکنید. بهتر است پیش از اینکه پوسیدگی در محل شکستگی آغاز شود، آن را ترمیم کنید ولی اگر دوست دارید دندان‌پزشک خودتان پس از تعطیلات عید دندان‌تان را ترمیم کند، حتما با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی دندانتان را به صورت موقت پانسمان کنید.
 

دندانی که از دهان بیرون پرید
 

سیزده‌بدر و سایر روزهای تعطیلی عید، زمان مناسبی است که کودکان را به پارک و طبیعت ببرید تا کمی بازی کنند ولی در این بازی‌ها و دویدن‌ها و یا حتی بازی کردن با وسایل بازی پارک‌ها، گاهی کودکان زمین می‌خورند و به دندان‌هایشان ضربه وارد می‌شود. ضربه خوردن دندان‌های کودکان در تعطیلات عید، یکی دیگر از شرایط اورژانسی است که شما باید آن را جدی بگیرید. اگر کودک شما دندان‌های خرگوشی جلو آمده دارد و یا با دوستانش فوتبال و هندبال و بسکتبال بازی می‌کند، احتمال ضربه به دندان‌هایش بیشتر است. اگر دندان شیری کودکتان در یکی از روزهای تعطیل بر اثر زمین خوردن از دهانش بیرون افتاد، باید سریع آن را در یک ظرف شیر پاستوریزه قرار دهید و یا از کودکتان بخواهید آن را گوشه‌ دهانش نگه دارد. فراموش نکنید برای تمیز کردن خرده‌های خاک و خاشاک از روی دندان به جان دندان نیفتید و یا آن را با آب نشویید. یک قطعه گاز استریل روی محل دندان در لثه قرار دهید و به مدت پنج دقیقه فشار دهید تا خون‌ریزی کاهش یابد. کودکتان را هر چه سریع‌تر با دندانش به یک کلینیک دندانپزشکی برسانید. در بسیاری از موارد، دندانپزشک پس از شستشوی مناسب محل، دندان را دوباره در حفره‌اش می‌کارد و در طولانی مدت دندان قابل نگهداری است. نکته طلایی برای نجات دادن جان این دندان، زمان است. اگر شما بتوانید کودک‌تان را در زمانی کمتر از نیم ساعت به یک کلینیک دندانپزشکی برسانید، احتمال اینکه بتوان درمان موفقیت‌آمیزی برای این دندان انجام داد، بیش از 90 درصد خواهد بود.

طعم شیرین شیرینی؛ طعم تلخ دندان‌درد
 

چقدر ناراحت‌کننده است وقتی در یک دید و بازدید عید یک شیرینی در دهان بگذارید و با خوردن آن دندان‌تان درد بگیرد ولی زیاد نگران نباشید، اگر فقط با خوردن یک عدد شیرینی دندانتان درد می‌گیرد و درد دیگری ندارید، دندانتان پوسیدگی دارد و باید برای برداشتن پوسیدگی و ترمیم دندانتان به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر می‌توانید با مراجعه به یک کلینیک، دندانتان را پانسمان کنید و گرنه می‌توانید، ترمیم دندانتان را تا بعد از تعطیلات به تاخیر بیندازید. ولی دردی در ایام نوروز اورژانسی به حساب می‌آید که اجازه ندهد شب بخوابید و از دم ‌دم‌های غروب شروع شود و شبانه این درد همراه‌تان باشد. اگر دندان‌تان در طول روز هم خود به خود و بدون تحریکی درد می‌گیرد، این هم یکی از اورژانسی‌های دندانپزشکی است که باید در همین تعطیلات عید به فکر راه چاره باشید. این دردهای شبانه و خود به خودی دندان‌ها نشانه این است که عصب دندانتان درگیر شده است و دندانتان نیاز به عصب‌کشی دارد. اگر در مسافرت و یا مهمانی هستید، می‌توانید با مسکن‌های رایج مانند استامینوفن، بروفن و مفنامیک اسید درد را به‌طور موقت کاهش دهید و در اولین فرصت به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و دندانتان را عصب‌کشی کنید. اگر فرصت این کار را ندارید، از دندانپزشک بخواهید فقط یک درمان اورژانسی ریشه دندان برایتان انجام دهد که «پالپوتومی» و یا «پالپکتومی» نامیده می‌شود و به طور موقت درد دندانتان را درمان کند تا پس از تعطیلات بتوانید درمان ریشه دندان را کامل کنید. فراموش نکنید که شستن دهان با آب ولرم و بیرون آوردن خرده‌های غذا از بین دندان‌ها با استفاده از نخ دندان (و نه خلال دندان) بعضی از دندان‌دردها را کاهش می‌دهد.

زبانم را گاز گرفته‌ام
 

گاهی در تعطیلات پیش می‌آید که شما لب و یا گونه و یا زبانتان را گاز می‌گیرید و یا ناخودآگاه می‌جوید. این اتفاق برای کودکان در حین پیک‌نیک و سیزده‌بدر در اثر زمین خوردن هم ممکن است اتفاق بیفتد. در این شرایط، بهترین کار این است که ناحیه صدمه دیده را با یک گاز استریل تمیز کنید و ناحیه متورم شده را کمپرس سرد کنید. کمپرس سرد تورم آن ناحیه را کاهش خواهد داد. اما اگر خون‌ریزی لب، گونه و یا زبان شدید و غیرقابل کنترل است سریع به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. در این موارد برای کنترل خون‌ریزی نیاز به بخیه است.

فرو رفتن پوست تخمه در لثه
 

خیلی‌ها تجربه کرده‌اند که فرو رفتن تکه‌ای از پوست تخمه در لثه بین دندانی درد و ناراحتی ایجاد می‌کند. اگر این پوست تخمه در لثه باقی بماند می‌تواند موجب آبسه لثه شود. بنابراین اگر این اتفاق برای‌تان افتاد سعی کنید پوست تخمه را با استفاده از نخ دندان از میان دندان‌ها و داخل لثه خارج کنید. فراموش نکنید که بهترین وسیله برای خارج کردن آن قطعه، نخ دندان است. از خلال دندان و اجسام تیز و برنده دیگر استفاده نکنید. در صورتی که نتوانستید جسم خارجی را به این روش خارج کنید، به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

شکستن دست دندان مادربزرگ
 

گاهی پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم دچار اورژانس‌های نوروزی می‌شوند و آن وقتی است که دست دندان‌شان از وسط می‌شکند و یا حتی از دست‌شان می‌افتد و یکی از دندان‌هایش و یا یک تکه از لبه‌اش جدا می‌شود. در این شرایط با چسب مایع به جان دست دندان‌تان نیفتید چون نه تنها این چسب می‌تواند موجب التهاب مخاط شما شود، خودتان نمی‌توانید به درستی قطعه شکسته شده را سر جایش قرار دهید. در این شرایط دست دندان را همراه قطعه شکسته شده‌اش به یک کلینیک دندانپزشکی ببرید تا آن را مانند روز اولش تعمیر کنند تا تطابق مناسبی با بافت دهانتان داشته باشد.

خارج کردن دندان‌ها در ایام عید
 

درد پس از خارج کردن دندان‌ها طبیعی است که می‌توانید آن را با مسکن کمتر احساس کنید. با گذشت سه‌چهار روز دیگر از آن خبری نیست ولی گاهی در همین روز در محل حفره دندان خارج شده درد شدیدی احساس می‌کنید و بوی‌بد و طعم نامطبوعی در دهانتان می‌پیچید. این هم از اورژانس‌های نوروزی است که باید برای تزریق داروی بی‌حسی و پانسمان چندباره محل دندان کشیده شده به یک کلینیک دندان‌پزشکی مراجعه کنید. اگر در این ایام هم دندان‌تان را کشیدید و تا شب مقداری خون‌آبه در دهانتان احساس کردید، طبیعی است و لازم نیست با دندانپزشکتان تماس بگیرید ولی اگر در روز دو و یا سه پس از جراحی و یا خارج کردن دندان، خون‌ریزی از لثه‌تان رخ داد، حتما برای درمان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

 


منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان