ماهان شبکه ایرانیان

بیش از حد خمیازه کشیدن

.

بیش از حد خمیازه کشیدن

....................
خمیازه کشیدن یکی از علائم خجالت آور می باشد که به اثبات رسیده است بسیار موجب حواس پرتی می گردد. برای دانستن علل، علائم و درمان خمیازه کشیدن بیش از حد در کودکان و بزرگسالان، مقاله زیر را بخوانید.
خمیازه کشیدن هرگز به طور دقیق چیزی نبوده که در صدر فهرست آداب و معاشرت قرار بگیرد، بنابراین می توانید تصور کنید تا چه حد خمیازه کشیدن بیش از حد می تواند مورد قبول عامه واقع شود. با این وجود، خمیازه کشیدن به طور ذاتی در همه موجودات زنده، همین طور هم حتی در جنین، دیده می شود. اگرچه تعریف دقیقی از خمیازه کشیدن وجود ندارد، اما ممکن است آن را به عنوان بازتابی از باز کردن زیاد فک با استنشاق عمیق، که بیش تر اوقات توسط سطح اکسیژن کاهش یافته در خون، که بیش تر به خواب آلودگی یا خستگی مربوط می شود، تعریف کرد. خمیازه کشیدن بیش از حد، عمدتاً بیش از چهار خمیازه در هر دقیقه تعریف شده است. از این رو، آن چیزی است که قطعاً در صدر فهرست حواس پرتی در فرد قرار می گیرد. بنابراین، چه چیزی باعث خمیازه کشیدن می گردد و چرا مسری است؟ آیا صرفاً به دلیل خستگی می باشد یا چیزی فراتر از آن می باشد؟ بیایید آن را پیدا کنیم.
علل
یکی از رایج ترین دلایل تصریح شده خمیازه کشیدن، خستگی می باشد. این واکنش بازتابی به خستگی است که به بازگرداندن سطح انگیزش کمک می کند.
برای کسانی از شما که هنوز هم به آن چه که موجب خمیازه کشیدن می شود در شگفت هستند، برخی از محققین بر این باورند که آن یک مکانیسم عکس العمل حفاظتی اتخاذ شده توسط بدن می باشد تا التهاب ریه را به طور مناسب حفظ کند که از افتادن کیسه های هوا ممانعت به عمل می آورد.
اخیراً گفته می شود، خمیازه کشیدن بیش از حد به برخی از بیماری ها مرتبط می شود. این بیماری ها شامل صرع، تومورهای مغزی، اسکلروز متعدد و غیره می باشند. گفته شده است که این بیماری های پزشکی موجب برانگیختن خمیازه به عنوان یک پاسخ وازوواگال یا سنکوپ نوروکاردویوژنیک می شوند. در پاسخ وازوواگال، فعالیت عصب واگ که یکی از اعصاب جمجمه ای می باشد، موجب کاهش فشار خون و ضربان قلب می گردد که به خمیازه کشیدن بیش از حد فرد منجر می شود تا اکسیژن موجود در خون را تأمین کند و در نتیجه موجب کاهش گردش خون می گردد. بیماری ها و اختلالات دیگری که موجب بروز این مشکل می شوند عبارتند از آپراکسی، تامپوناد قلبی، بیماری ها و وضعیت های مربوط به قلب، آپنه خواب و غیره.
وضعیت غیر طبیعی نیز به عنوان یکی از علل، ذکر شده است. اگر فردی برای مدت زمان طولانی خمیده راه می رود یا به مدت زمان طولانی در موقعیت خمیدگی به سر می برد، پس این مسئله منجر به فشار به ریه ها می گردد که بیش تر اوقات به ویژه بعد از صرف یک وعده غذا دیده می شود. برای جبران این فشار، به خمیازه کشیدن روی آورده می شود.
علائم همراه
• سردرد
• ضربان قلب غیر طبیعی یعنی ضربان قلب بالا یا پایین
• سوزن سوزن شدن اندام ها
• اضطراب
• تنگی نفس
• ناتوانی در تمرکز، به آسانی حواس پرت شدن
گزینه های نوع درمان
درمان به علت های زمینه ای بستگی دارد. از آن جا که خمیازه کشیدن بیش تر از یک علامت آزار دهنده می باشد که ممکن است در موارد خاص رخ دهد، صرفاً نمی توان براساس خمیازه کشیدن به تشخیص رسید، این احتمالاً شاخصی از بیماری زمینه ای می باشد. بنابراین، افرادی که بیش از حد خمیازه می کشند، می توانند به پزشک مراجعه کنند و برای هر گونه بیماری قلبی مشکوک مورد بررسی و معاینه قرار گیرند. به طور معمول، افرادی که با وجود این که خسته نیستند بیش از حد خمیازه می کشند، ممکن است بیش از حد فعال بودن عصب واگ را نشان دهند. خمیازه کشیدن بیش از حد باید به طور مطلوب تشخیص داده شود و در مراحل اولیه درمان گردد، زیرا ممکن است عواقب خطرناکی را برحسب مدت زمان طولانی مانند اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، فک قفل و غیره، به دنبال داشته باشد. با این حال، بیش تر اوقات یک تشخیص مشکوک، براساس علائم دیگری که در ارتباط با این مشکل دیده می-شود مانند سردردهای مکرر، تنگی نفس، حملات اضطرابی و غیره ارائه می گردد.
گذشته از به شدت احساس ناراحتی کردن و آزار دیدن، خمیازه کشیدن در حد خود نشانه بسیار هشدار دهنده ای نیست. با این حال، از آن جا که ممکن است شاخص حیاتی به سمت یک بیماری یا اختلال زمینه ای جدی تر باشد، نباید آن را بی اهمیت دانست.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان