ماهان شبکه ایرانیان

کمک شیر سویا به زنان درمبارزه با ‌تخم‌دان‌های پلی کیستیک

طبق بررسی‌های انجام شده، شیرسویا، می‌تواند به زنان در مبارزه با سندروم تخم‌دان پلی کیستیک کمک کند و درعین حال آن‌ها را از مشکلات قلبی و دیابت نوع ۲ نیز دور می‌کند.

سویا شیر

طبق بررسی‌های انجام شده، شیرسویا، می‌تواند به زنان در مبارزه با سندروم تخم‌دان پلی کیستیک کمک کند و درعین حال آن‌ها را از مشکلات قلبی و دیابت نوع 2 نیز دور می‌کند.

سندروم تخمدان

سندروم تخمدن پلی کیستیک، به دلیل نبود تعادل هورمونی رخ می‌دهد و باعث می‌شود تا ‌تخم‌دان‌ها نتوانند به درستی فعالیت کنند. این سندروم ممکن است به صورت مشکلاتی در باروری، پریودهای نامنظم، آکنه، افزایش وزن و رویش موهای زاید دربدن نمود پیدا کند. محققان دریافته اند که استفاده از موادغذایی حاوی سویا، از جمله دانه سویا یا شیر سویا، می‌تواند به بهبود فعالیت قلب زنان و سلامت متابولیک آنها کمک زیادی بکند.

چرا که سویا منبع غنی استروژن است و به بدن زنان کمک می‌کند تا تعادل هورمونی را برقرار کرده وبا این سندروم مقابله کنند. این سندروم یکی از رایج‌ترین برهم ریختگی‌های هورمونی در بدن زنان، در سنین باروری است و زمانی رخ می‌دهد که بدن زنان حجم بیشتر از نرمالی از هورمون تستوسترون وچند هورمون دیگر را ترشح می‌کنند. زنانی که با مشکل این سندروم روبرو هستند، بیش از سایرین درخطر مشکلات قلبی، دیابت و بیماری‌های کرونر قلبی قرار دارند.

شیر سویا

دکتر ذات الله عاصمی، استاد دانشگاه پزشکی کاشان، دراین باره گفته:« در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که زنانی که با مشکل سندروم پلی کیستیک تخم‌دان روبرو هستند، می‌توانند با استفاده از سویا در رژیم‌های غذایی‌شان، از فواید آن بهره‌مند شوند.»

سندروم پلی کیستیت تخمدان چیست؟ 

این سندروم که به صورت مخفف PCOS نامیده می‌شود، درحقیقت مشکلی است که برروی کارکرد ‌تخم‌دان‌ها تاثیر می‌گذارد. سه علامت بارز این سندروم عبارتند از:

پریودهای نامنظم(چرا که ‌تخم‌دان‌ها به موقع وبه صورت منظم، تخمک آزاد نمی‌کنند)

وجود بیش از حد آندروژن در بدن (سطح بالای این هورمون مردانه دربدن زنان، باعث بروز نشانه‌های فیزیکی، مثل افزایش موهای زاید درصورت یا بدن می‌شود)

‌تخم‌دان‌های پلی کیستیک (‌‌تخم‌دان‌ها بزرگ می‌شوند وفولیکول‌هایی در آنها ایجاد می‌شود که تخمک‌ها را احاطه می‌کنند. باید این را مدنظر داشت که اگر شما با سندروم پلی کیستیک روبرو هستید، کیست تخم‌دان ندارید)

پریودهای نامنظم، مشکلات باروری، موهای زاید، افزایش وزن و آکنه را می‌توان از نشانه‌های این سندروم دانست. دلیل اصلی ایجاد این سندروم مشخص نیست ولی دربرخی خانواده‌ها بیشتر بروز می‌کند و دلیل آن هم وجود غیرطبیعی برخی هورمون‌ها از جمله انسولین در بدن است. بدن خیلی از خانم‌های مبتلا به این سندروم، درمقابل عملکرد انسولین مقاوم هستند ودرنتیجه سطح ترشح انسولین دربدن آن‌ها افزایش می‌یابد.

سویا شیر

دربخشی از این مطالعه، 70 زن در سنین بین 18 تا 40 سال مبتلا به سندروم تخم‌دان پلی کیستیک مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی‌ها بین دسامبر 2015 تا فوریه 2016 در کلینیک کوثر در اراک انجام شدند و نیمی‌از این زنان روزانه و برای 12 هفته، 50 میلی گرم از مکمل حاوی سویا استفاده کردند که معادل 500 میلی لیتر شیر سویا بود. از بقیه نیز خواسته شد تا فعالیت‌های عادی و طبیعی شان را داشته باشند و درزمان انجام این بررسی داروی خاصی استفاده نکنند.

در روز ابتدای آزمایش از همه این خانم‌ها آزمایش خون گرفته شده بود تا سطح هورمون‌ها و چربی خون آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از پایان دوران مطالعه، زنانی که از مکمل سویا استفاده کردند، سطح انسولین درخو‌ن‌شان کمتر بود و درعین حال هورمون تستوسترون کمتری درخون‌شان دیده می‌شد و سطح کلسترول و تری گلیسیرید (چربی در خون) آن‌ها نیز پائین تر بود.

دکتر عاصمی‌می‌گوید:« این روزها خیلی‌ها تمایل دارند تا سویا را به رژیم غذایی شان اضافه کنند تا بدین ترتیب بتوانند به سیستم متابولیزم بدن‌شان کمک رسانی کنند. تحقیقات ما حکایت از آن دارد که مصرف سویا درغذا به خانم‌ها کمک می‌کند تا با مشکلات سلامتی، بیماری‌های قلبی و متابولیک‌شان مقابله کنند.»


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان