ماهان شبکه ایرانیان

روایت خارجی از حضور اروپایی‌ها در خودروسازی ایران

ایسنا: فایننشال تایمز با اشاره به امضای قراردادهای خودرویی با ایران به‌رغم سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا نوشت: شرکت‌های خودروسازی اروپا ترسی از وضعیت بین ایران و آمریکا ندارند

ایسنا: فایننشال تایمز با اشاره به امضای قراردادهای خودرویی با ایران به‌رغم سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا نوشت: شرکت‌های خودروسازی اروپا ترسی از وضعیت بین ایران و آمریکا ندارند. در این گزارش آمده که «وقتی خریداران ایرانی قصد خرید خودرویی جدید را دارند، گزینه‌های معدودی برای انتخاب خواهند داشت.
البته برخی خودروهای مدل جدید به ایران وارد می‌شدند، اما آنها مشمول تعرفه گمرکی 100 درصدی بودند و این موضوع سبب افزایش قیمت و به صرفه نبودن خرید آنها می‌شد.» بعد از لغو تحریم‌ها اما شرکت‌های خودروسازی اروپایی تمایل خود نسبت به ورود به بازار 80 میلیون نفری ایران را اعلام کرده‌اند. صنعت خودرو یکی از معدود بخش‌های غیرنفتی اقتصاد ایران است که شرکت‌های چند ملیتی بعد از لغو تحریم‌ها در حال بازگشت یا سرمایه‌گذاری جدید در آن هستند. به‌عنوان مثال، رنو در ماه جاری یک قرارداد 660 میلیون یورویی برای حضور در ایران به امضا رسانده و پژو نیز سال گذشته قراردادی 400 میلیون یورویی را در این کشور امضا کرد. در این مورد احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان ایران می‌گوید: من معتقدم بخش خودرو اولین صنعتی بود که ثمرات برجام در آن دیده شد و مردم از مدل‌های قدیمی نظیر پراید یا پژو 405 ناراضی هستند. به گفته وی، با انعقاد قراردادهای جدید جاده‌های ایران چهره متفاوتی خواهند یافت. سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروسازی خارجی در ایران یک مزیت مهم برای حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به شمار می‌رود که به‌دنبال استفاده از توافق هسته‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. در حال حاضر بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران بعد از اجرایی شدن توافق برجام برداشته شده‌اند، اما شرکت‌های غربی به‌دلیل تحریم‌های غیر هسته‌ای دولت آمریکا (علیه ایران)، همچنان از سرمایه‌گذاری در این کشور واهمه دارند و بانک‌های بین‌المللی نیز از همکاری با ایران امتناع می‌کنند. افزایش تنش‌ها بین تهران و دولت ترامپ که تحریم‌های جدیدی علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی وضع کرده نیز موجب تشدید این وضعیت شده است. با این حال اما ظاهرا شرکت‌های خودروسازی اروپا ترسی از این وضعیت ندارند. تیری بولور، مسوول بخش رقابت شرکت رنو، در این مورد تاکید کرده که در بازار به سرعت در حال رشد ایران، ایجاد کارخانه‌ها و مراکز مهندسی و فروش حیاتی است.»
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان