می خواهیم پشه ها را واکسینه کنیم!

اخبار علمی در سال ۸۹ درباره یکی از بزرگ ترین بیماری های کشنده بشر بسیار درخشان بود. ایده دیوانه وار واکسن جدید مالاریا، باهدف مصون کردن پشه های ناقل انگل مالاریا (به جای مصون کردن انسان در برابر انگل) برنامه درخشانی برای مغلوب کردن این بیماری است

می خواهیم پشه ها را واکسینه کنیم!
اخبار علمی در سال 89 درباره یکی از بزرگ ترین بیماری های کشنده بشر بسیار درخشان بود. ایده دیوانه وار واکسن جدید مالاریا، باهدف مصون کردن پشه های ناقل انگل مالاریا (به جای مصون کردن انسان در برابر انگل) برنامه درخشانی برای مغلوب کردن این بیماری است . غیر از این، تحقیقات دیگری هم درباره مصون سازی انسان در حال انجام است که آینده روشنی را نوید می دهد. الان در نقطه ای از جهان در یک ظرف کوچک کشت میکروب در بالتیمور [قطب پژوهش های پزشکی دنیا، دانشگاه جانزهاپکینز] یا شاید در یک آزمایشگاه پرورش پشه در سیاتل [مقر کمپانی سیاتل بیومد] یا حتی در رگ کودکی روستایی درغنا اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است؛ تلاشی برای ریشه کنی یک بیماری مهلک و کشنده. یکی از نزدیک ترین واکسن ها به نتیجه نهایی که در آینده نزدیک به میلیون ها کودک و مادر باردار تزریق خواهد شد؛ ممکن است برای محققانش جایزه نوبل هم بیاورد. احتمالا این واکسن سال2015برای اولین بار در دنیا در قاره آفریقا توزیع شود و تا2020این واکسن همه گیر شود. جوکوهن، دانشمندی که رهبری تیم تحقیقات تولید این واکسن بود، می گوید واکسن جدید در یک دوره شش تا 12هفته ای می تواند به طور وطیع در کودکان تزریق شود و مصونیت جدی در آنها ایجاد کند. او تولید این واکسن را دستاورد فوق العاده ای برای پزشکی می داند.

اپیدمولوژی مالاریا
 

تلاش جهانی ضد مالاریا با هدف ریشه کنی و کاهش شیوع بیماری با به روز کردن اطلاعات پیشین و ارائه راه حل های جدید برای مبارزه با این بیماری واگیردار در حال انجام است. در نقشه زیرین مناطق آسیب دیده از این انگل مهلک و مناطقی که بیشترین مرگ و میر را در مواجهه با این بیماری داشته اند، مشاهده می کنید. انگلی که تا کنون روی2/85میلیارد نفر تأثیر گذاشته است و با تمام تلاش های صورت گرفته و دلگرمی های موجود، هنوز افراد زیادی را خواه ناخواه بیمار می کند.

‌ واکسن سنتی
 

واکسن تولید شده در شرکت «گلاکسو اسمیت کلین» در مراحل نهایی آزمایش کلینیکی سربلند نبود ولی با تغییر در فرمول نهایی شیمیایی آن توانستند مصونیت قابل توجهی را در جامعه آماری مشاهده کنند و بیماری را به حدود نصف تقلیل دهند.

کشت انگل های ضعیف شده در آزمایشگاه
 

برای تولید واکسن های جدید، محققان به طور معمول عامل یک بیماری مسری را ضعیف کرده و سپس به طریقی به بدن انسان تزریق می کنند تا بدن فرد به صورت فعال خودش را در مقابل بیماری مقاوم کند. کمپانی سیاتل بیومد با انجام این ایده واکسنی ساخته است که بدین طریق، ایمنی صد در صد فعال برضد مالاریا در بدن فرد ایجاد می کند.

‌ امیدهای آینده و استراتژی های واکسن
 

در طول دهه های گذشته، سازمان جهانی بهداشت در صدد تولید واکسن مطمئنی برای مصونیت بخشی در برابر مالاریا بود تا این بیماری را برای همیشه سرکوب کند. تقلاها هنوز ادامه دارد و این چالش ها انگیزه ای برای دانستن بیشتر و کشف راه حل بهتر برای ساختن یک واکسن مؤثر بود. جذب سرمایه گذاری های جدید و طغیان چند ایده ابتکاری از دانشمندان تنها امید برای تغییر نمای غم انگیز حال حاضر دنیاست.

واکسن قوی تر سنتی
 

1ـ پروتئین های سطحی انگل های متحرک ایزوله هستند.
2ـ ماده شیمیایی، یاریگر، به واکسن افزوده می شود که این ماده با افزایش مشارکت سلول های Bو سلول هایT(سلول های درون خون که وظیفه حراست بدن از میکروب های خارجی را دارند)مصونیت ناشی از واکسن را افزایش می دهد.
3ـ با تزریق واکسن به کودک غیرآلوده به انگل، مقاومت ایمنی در او ایجاد می شود که عاملی مؤثر در حفاظت فرد در مقابل بیماری برای سال های آینده است.
4ـ یک سال و نیم بعد از اولین تزریق، با تزریق دوباره واکسن سیستم ایمنی بدن او را به شدت تحریک و مصونیت را در کودک تقویت می کند.

‌ واکسن از پشه ها
 

1ـ دانشمندان ژن اصلاح شده و پرتوتابیده شده انگل ها را درروده پشه پرورش دادند.
2ـ انگل های خطرناک حذف شدند.
3ـ از یک تکه انتهایی ضعیف شده انگل، واکسنی تولید شد که بعد از تزریق به انسان باعث مقاومت در برابر بیماری شد.

‌ واکسن برای مصونیت پشه ها
 

1ـ ابتدا آنزیم را به بدن وارد می کنند. این آنزیم باعث تولید آنتی بادی در بدن انسان می شود.
2ـ آنتی بادی ها روی آنزیم های درون سلول می نشینند و روی آنها را می پوشانند. این آنزیم ها نقش «کلید» برای باز کردن قفل گنجه ژنتیکی ویروس را دارند و با پوشده شدن آنها، ویروس مالاریاب عد از مدتی از بین می رود و تجزیه می شود.

چرخه زندگی انگل مالاریا
 

1ـ اسپروزوییت اگر پشه از خون انسان قربانی تغذیه کند، پشه انگل را به صورت اسپروزوییت در رگ های فرد رها می کند که این انگل آماده آلوده کردن انسان است.
2ـ اسپروزوییت بعد از ورود به رگ های انسان وارد سلول های کبد قربانی شده و در آنجا هزاران تخم انگل غیرجنسی(مروزوییت) تولید می کند.
3ـ مروزوییت از سلول های کبدی به گلبول های قرمز خون هجوم می برد و در آنجا تکثیر می شود.
4ـ انگل قبل از آلوده کردن پشه ها برای حفظ حیات خود از خون انسان تغذیه می کند و گلبول های قرمز را آلوده می کند.
5ـ در روده پشه ها و گامتوسیت های بالغ و نا بالغ یک سلول تخم را ایجاد می کنند که درنهایت اسپروزوییت را آزاد می کند و چرخه از اول آغاز می شود.

متوقف کردن ارسال پیام
 

واکسن انسانی در بدن انسان آنتی بادی تولید می کند که در صورت ورود به روده پشه با پوشاندن آنزیم روده ای پشه ها از ادامه حیات که واکسن مالاریا تزریق کرده است. پشه گزنده با نیش زدن بقیه قربانیان انسانی قادر به انتقال انگل به آنها نیست.
منبع: دانستنیها شماره 30
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان