تبِ خالِ لَب

زخم سرد تبخال یا همان «زخم سرد»، توسط ویروسی به نام «هرپس سیمپلکس» ایجاد می شود

تبِ خالِ لَب
زخم سرد
تبخال یا همان «زخم سرد»، توسط ویروسی به نام «هرپس سیمپلکس» ایجاد می شود.
شما یک روز صبح از خواب بیدار می شوید و احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در لب خود دارید و بعد متوجه می شوید که بعد از یک یا دو روز دیگر تبخال به سراغ شما خواهد آمد؛ اما فقط حدود ده درصد از افرادی که حامل این ویروس هستند، دچار تبخال می شوند. این نوع زخم ها، در کسانی که هیچ درمانی برای بهبود این ویروس انجام نمی دهند، می تواند به یک ناراحتی مادام العمر تبدیل شود.
تبخال چطور به وجود می آید؟
هیچ کس واقعاً نمی داند چرا «زخم های سرد» به وجود می آیند، ولی برخی اتفاقات مثل شروع یک سرماخوردگی یا آنفولانزا یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، می تواند باعث تبخال شود. زخم ها معمولاً بین 7 تا 10 روز طو می کشند و اغلب در حاشیه زبان یا نزدیک سوراخ های بینی ایجاد می شوند. تاول های سرخ رنگی که بعدها می ترکند و یک پوسته زرد رنگ بجا می گذارند و پوست جدید زیرش را پوشش می دهد. این زخم ها قابل سرایت به دیگران هستند تا این که پوسته کامل روی آن ها را بپوشاند؛ ولی با این حال، حتی وقتی که تاول به طور کامل از بین رفته باشد، این ویروس هنوز هم می تواند از طریق روبوسی به شخص دیگر منتقل شود.
خوشبختانه راه هایی برای درمان تبخال وجود دارد که تا تبخال تأثیر کم تری بر زندگی روزمره فرد بگذارد. رعایت برخی نکات ساده می تواند به شما کمک کند تا زخم تان بهبود یابد.
مراقب ویروس باشید
مراقبت انتشار ویروس به سایر نقاط بدن تان و افراد دیگر باشید.
شستن مداوم دست ها و رعایت کردن بهداشت فردی به شما کمک زیادی خواهد کرد. شما حتی باید هنگام لمس کردن چشم هایتان احتیاط کنید؛ چون چشم ها به آسانی آلوده می شوند. برخی عوامل دیگر مثل تب، قرار گرفتن به مدت طولانی در برابر آفتاب بدون استفاده از ضد آفتاب، استرس یا بروز تغییراتی در سیستم ایمنی بدن نیز باعث بروز تبخال می شوند.
 
راه نجات از شرّ تبخال
داشتن یک شیوه زندگی سالم با استرس کم تر و استفاده از کرم ضد آفتاب برای دور لب ها و صورت می تواند به کاهش شیوع تبخال کمک کند. برای رهایی از دردی که به همراه تبخال می آید، می توان از یخ یا کمپرس آب گرم روی همان محل استفاده کرد. از دست کاری زخم تبخال اجتناب کنید. اگر چه هیچ درمان یا واکسنی برای تبخال وجود ندارد، ولی داروهای خاصی هست که می تواند به تسکین آن کمک کنند.
در موارد خفیف تبخال، باید انتظار زخم های دردناک را داشت که حدود یک هفته طول می کشند. اگر تبخال فوق العاده دردناک باشد، می توان از درمان های موضعی مثل «لیدوکائین» یا «بنزیل الکل» استفاده کرد. با این وجود استفاده از داروهای بدون نسخه و مجوز فقط می تواند آرامشی 20 تا 30 دقیقه ای را برای شما فراهم کند. استفاده از یک مسکن عمومی مثل استامینوفن با ایبوپروفن نیز می تواند به کاهش درد کمک کند. در موارد شدیدتر یا در زخم هایی که دائماً سر باز می کنند، پزشکان داروی ضد ویروس متناسب، برای کاهش علائم و خشک شدن آن تجویز می کنند.
منبع:نشریه دیدار شماره 132
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان