ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ گام آسان برای وزن کم کردن

در طی ۲۰ سال گذشته، اندازه وعده‌های غذایی به طور چشمگیری بیشتر شده است

در طی 20 سال گذشته، اندازه وعده‌های غذایی به طور چشمگیری بیشتر شده است. هرچقدر اندازه بشقاب‌هایمان بزرگ‌تر می‌شود، انتظار داریم مقدار غذای بیشتری نیز دریافت کنیم و همین موضوع باعث افزایش وزن و بروز مشکلات مرتبط با سلامتی شده و در نتیجه هزینه‌هایی مانند از دست دادن زمان برای کار، مراجعه به دکتر و تهیه دارو را در پی خواهد داشت که مسلما ارزشش را ندارد. برای جلوگیری از این اتفاق ما به شما راه حل استفاده از بشقاب سلامتی را پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید برای اندازه وعده غذایی خود برنامه ریزی داشته باشید. با بنتیا همراه باشید تا درباره آن بیشتر بدانید.

کاهش وزن

بشقاب سلامت مقدار کالری لازم و کافی برای بدن شما را تامین می‌کند، همچنین تعادل را رعایت کرده و مواد مغذی مورد نیاز شما را نیز فراهم می‌کند. مراحل ساخت یک بشقاب سلامت به صورت زیر است:

1- بشقاب خود را 4 قسمت کنید.

2- نیمی از بشقابتان را با سبزیجات غیر نشاسته‌ای مانند مارچوبه، گوجه فرنگی، خیار و ... پر کنید.

3- یک چهارم بشقابتان را به حدود 85 تا 113 گرم پروتئین بدون چربی مانند توفو (پنیر سویا)، گوشت گاو، ماهی، مرغ و ... اختصاص دهید.

4- برای یک چهارم باقیمانده بشقاب یعنی تقریبا نصف فنجان از مواد غذایی حاوی نشاسته مانند ماکارونی، برنج، ذرت، لوبیا، نخود فرنگی و ... استفاده کنید.

در کنار بشقابتان می‌توانید حدود یک فنجان میوه و شیر بدون چربی یا کم چرب نیز میل کنید، همچنین می‌توانید حدود 1 قاشق چایخوری یا 45 کالری روغن، کره و سس سالاد نیز استفاده کنید. 

گاهی اوقات ممکن است غذایی متفاوت با آنچه برای بشقاب سلامت توضیح داده شد میل کنید. بعضی غذاها کالری خیلی زیادی دارند و خوردنشان حتی به مقدار کم نیز زیان آور است. مانند سس سالاد، مایونز، خامه ترش و روغن. اگر مطمئن نیستید چه مقدار باید غذا بخورید میزان کالری مصرفی خود را یادداشت کرده و آن را با مقدار ایده آل کالری که باید بخورید مقایسه کنید، این کار به شما اجازه می‌دهد میزان غذای مناسب برای استفاده در هر وعده را بتوانید تعیین کنید. اگر قصد کاهش وزن دارید یادتان باشد تحقیقات نشان داده است، کسانی که میزان مصرف خود را یادداشت می‌کنند، دو برابر نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند، وزن کم می‌کنند.

کاهش وزن

چند نصیحت دیگر برای کمک به کنترل وعده‌های غذاییتان:

1- زمانی که داخل منزل غذا می‌خورید از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید.

2- قبل از هر وعده غذا 2 لیوان آب بنوشید.

3- از غذاهایی که فیبر زیادی دارند استفاده کنید (برای هر وعده 5 گرم یا بیشتر).

4- اگر بیرون از منزل غذا می‌خورید، آن را با دوستتان شریک شوید.

5- زمانی که غذا سفارش می‌دهید به پیشخدمت بسپارید که نیمی از آن را بسته بندی کند تا آن را با خود به خانه برده و برای یک وعده غذای دیگر استفاده کنید.

6- آهسته غذا بخورید، طوری که آخرین نفری باشید که از پای میز بلند می‌شود.

7- از مقدار زیادی سبزیجات غیر نشاسته‌ای استفاده کنید زیرا حاوی آب و فیبر فراوان هستند.

8- اگر در منزل هستید و زیاد غذا درست کرده‌اید، مقداری از آن را برای مصارف بعدی داخل فریزر قرار دهید.

9- هیچ موقع غذایتان را جلوی تلویزیون یا در حالی که مشغول کارهای سرگرم کننده مانند کار کردن و کتاب خواندن هستید، نخورید.

10- هیچ موقع زمانی که از گرسنگی دلتان ضعف رفت سراغ غذا خوردن نروید، اگر می‌خواهید بین 4 تا 5 ساعت بین وعده‌های غذایی خود فاصله بیندازید، یک اسنک دم دستتان داشته باشید.

در همین رابطه خواندن مقاله "6 عادت غلط که از کاهش وزن و لاغری جلوگیری می کنند" را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان