ماهان شبکه ایرانیان

استفاده از روش وقفه، در مشکلات تغذیه ای کودکان

این روش در حقیقت نوعی تنبیه است. وقتی کودکی رفتار منفی از خود نشان داد ( به رغم این که قبلاً برایش توضیح داده شده و از وی خواسته شده که چنین رفتارهایی را انجام ندهد )، برای مدتی کوتاه و معین از یکی از خواسته ها یا نیازهایش محروم می گردد

استفاده از روش وقفه، در مشکلات تغذیه ای کودکان

این روش در حقیقت نوعی تنبیه است. وقتی کودکی رفتار منفی از خود نشان داد ( به رغم این که قبلاً برایش توضیح داده شده و از وی خواسته شده که چنین رفتارهایی را انجام ندهد )، برای مدتی کوتاه و معین از یکی از خواسته ها یا نیازهایش محروم می گردد. مثلاً:

الف- برای کودک توضیح داده می شود که « ما ( والدین ) دوست نداریم موقع غذا خوردن قاشق غذا را پرت کنی » و « این کار خوبی نیست، ما این حرکت را دوست نداریم ».
ب- پس از این توضیح چنان چه آن رفتار تکرار شد، بهتر است به وی تذکر داده شود که « اگر دوباره این کار را کردی باید از سر سفره بلند شوی و به اتاق خودت بروی » ( یا اتاق دیگری که در نظر گرفته شده است و یا حیاط در صورتی که هوا خوب باشد و خطری برای کودک وجود نداشته باشد ).
ج- به محض تکرار رفتار منفی دست کودک را می گیریم ( بدون عصبانیت ) و با مهربانی وی را به داخل اتاق مورد نظر هدایت می کنیم و توضیح می دهیم: « به علت این رفتارت باید یک دقیقه داخل اتاق بمانی ». باید اتاق یا مکانی را انتخاب کرد که در آن کودک دسترسی به مواد غذایی نداشته باشد ( در مورد رفتار غذا خوردن )، روشن باشد، تهویه و هوای مناسب داشته باشد، محیط آن ترسناک نباشد و مکان امنی برای کودک باشد.
د- پس از این مدت وی را به سر سفره بر می گردانیم.
ه- در صورت تکرار، مجدداً وی را با همان توضیح به داخل اتاق هدایت می کنیم ولی این بار به جای یک دقیقه 3 یا 5 دقیقه در نظر می گیریم. هر بار تکرار منجر به طولانی تر شدن زمان وقفه ( Time out ) می گردد، به طوری که کودک ممکن است آن وعده ی غذایی را از دست بدهد و به ناچار تا وعده ی غذایی بعدی گرسنه بماند.

باید توجه داشت که روش های محروم کردن کوتاه مدت کودک از یک نیاز یا خواسته ( مثل غذا، اسباب بازی، تماشای تلویزیون، بازی با دوستان، رفتن به پارک و غیره ) بر حسب مورد متفاوت است و بدون خشونت و عصبانیت انجام می گیرد، توضیح کافی در مورد آن از قبل داده می شود، بلافاصله بعد از انجام رفتار منفی محرومیت اِعمال می شود و این تنبیه باید از زمان های خیلی کوتاه شروع گردد و در اِزای عدم انجام آن رفتار منفی، کودک مورد تشویق ( حداقل کلامی ) قرار گیرد.
منبع مقاله :
عطاری، عباس؛ (1387)، اختلالات تغذیه ای (مشکلات رفتاری تغذیه در کودکان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان