علائم کیست کلیه

وجود خون در ادرار ، درد در ناحیه‌ی شکم و غیره از علائم شایع کیست کلیه هستند. در این مقاله به بحث درباره‌ی علائم بالقوه‌ی کیست کلیه پرداخته شده است

علائم کیست کلیه

وجود خون در ادرار ، درد در ناحیه‌ی شکم و غیره از علائم شایع کیست کلیه هستند. در این مقاله به بحث درباره‌ی علائم بالقوه‌ی کیست کلیه پرداخته شده است.
کلیه‌ها از اندام‌های حیاتی بدن به شمار می‌روند. کلیه‌ها نقش مهمی در فرآیند دفع مواد زائد از بدن ایفا می‌کننند. برخی اوقات بعضی دلایل باعث تشکیل کیست‌های غیر عادی پر از هوا یا مایع در کلیه‌ها می‌شوند. این‌ها کیست نامیده می‌شوند. کیست‌ها در بیشتر موارد از مایع پر شده‌اند و باعث عملکرد غیر عادی کلیه‌ها می‌شوند. این اختلال کلیه معمولاً در بزرگسالان بالاتر از 50 سال دیده می‌شود.
علت اصلی کیست کلیه مشخص نیست ولی این باور وجود دارد که برخی عوامل خاص مانند ارث و ژنتیک در تشکیل کیست نقش دارند. در مورد کیست کلیه ساده تنها یک کیست تشکیل می‌شود ولی در مورد بیماری کلیه پلی کیستیک بیش از یک کیست یا کیست‌های چند گانه تشکیل می‌شوند. این بیماری به دو نوع تقسیم می‌شود: موارد ساده و موارد پیچیده. موارد ساده کیست کلیه به ندرت منجر به سرطان کلیه می‌شوند. در مقابل، در موارد پیچیده کیست کلیه احتمال ابتلا به سرطان کلیه بالاست.

علائم کیست کلیه

علائم کیست کلیه با توجه به نوع آن متفاوت است. معمولاً در موارد ساده علائمی مشاهده نمی‌شود. بنابراین، بیشتر اوقات تشخیص داده نمی‌شود. باید اشاره کرد که بیشتر افراد مسن‌تر از 50 سال از کیست کلیه رنج می‌برند ولی از آن آگاه نیستند. از طرف دیگر، افرادی که قبلاً مبتلا به عفونت‌های مجاری ادراری بوده‌اند بیشتر مستعد ابتلا به کیست کلیه هستند. در ادامه به برخی علائمی که در مورد کیست کلیه ساده مشاهده می‌شوند اشاره شده است:
عفونت مکرر مجاری ادراری
درد در قسمت بالایی شکم
تب
لرز
درد در ناحیه‌ی پشت
علائم فوق‌الذکر معمولاً هنگامی مشاهده می‌شوند که اندازه‌ی کیست افزایش پیدا می‌کند. در مقابل، در مورد کیست کلیه پچیده علائم متفاوتی مشاهده می‌شوند. این علائم عبارتند از:
عفونت مجاری ادراری
وجود خون در ادرار
سر درد
درد در ناحیه‌ی شکم
درد در قسمت پایین ناحیه‌ پشت
فشار خون بالا
ادرار کردن مکرر
تب
باید اشاره کرد که کیست‌های کلیه کلسیمی می‌توانند منجر به تشکیل سنگ کلیه شوند. سنگ کلیه یکی از دردناک‌ترین بیماری‌ها در انسان‌ها به شمار می‌رود. سنگ‌های کلیه هنگامی تشکیل می‌شوند که سطح کلسیم و اسید اوریک بدن بالاتر از حد طبیعی می‌رود. وجود سنگ کلیه باعث بروز علائمی مانند درد شدید در ناحیه‌ی شکم ، درد شدید در قسمت پایین ناحیه‌ی پشت و مشکل در دفع ادرار می‌شود. برخی اوقات کیست‌ها پاره می‌شوند که منجر به بروز علائم جزئی یا شدید می‌شوند. در ادامه به این علائم اشاره شده است:
وجود خون در ادرار
درد در ناحیه‌ی شکم و پشت
درد در کمر و ران‌
خونریزی
پاره شدن کیست‌های کلیه در موارد شدید ممکن است منجر به مسدود شدن جریان خون در قسمت‌های خاصی از کلیه شود. بنابراین، درمان فوری آن‌ ضروری است. معمولاً از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. کیست کلیه ساده بیماری اورژانسی در نظر گرفته نمی‌شود و برخی اوقات ممکن است به درمان نیاز نداشته باشد. از طرف دیگر، کیست‌های کلیه پیچیده را باید با کمک دوره‌های طولانی مدت آنتی بیوتیک یا عمل جراحی درمان کرد. در برخی موارد شدید ممکن است با استفاده از عمل جراحی کلیه برداشته شود.
کیست‌های کلیه را می‌توان با کمک روش‌های مختلف درمان کرد. فقط لازم است در صورت بروز علائم فوق‌الذکر سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شوند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر