صنعت گردشگری حالا صنعت شناخته شدهای در ایران است. صنعتی نوپا که بسیاری امید دارند درآمدش بتواند نقش درآمدهای نفتی کشور را کمرنگ کند. گردشگری که با ارزآوری بالا میتواند کمک شایانی به اقتصاد داخلی و اشتغالزایی کند، از ابتدای دولت یازدهم با رشد مناسبی همراه بود. رشدی که بسیاری آن را حاصل تغییر رویکرد جهانی در قبال ایران میدانند. با این حال افزایش حجم ورود گردشگر خارجی نشان از جذابیت ایران برای حجم بالای گردشگران جهان دارد.
به گزارش ،روزنامه آفتاب یزد نوشت: سرزمینی که تاریخ و میراث فرهنگی آن در جهان شناخته شده و زینتبخش بسیاری از موزههای مهم است، سالها به دلایل مختلف از قطار توسعه گردشگری جا مانده بود، اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی امید را به این صنعت برگرداند. هر چند برخی کارشناسان رشد گردشگر خارجی در سالهای اخیر را ناشی از شوکهای رسانهای میدانند، اما بسیاری امیدوارند با تدبیر و ارتقای زیرساختها نه تنها این موجها دائمی میشود که افق ورود سالانه 20 میلیون گردشگر خارجی به ایران نیز محقق میشود.
**موج نخست خرداد 92
انتخاب حسن روحانی، اعتدالگرا پس از رئیسجمهوری که سیاستخارجیاش مملو از ماجراجویی بود، پیام تغییر در ایران را نشان داد. حسن روحانی که با شعار تعامل با جهان روی کار آمده بود بهسرعت قدمهایی در این جهت برداشت. مسیر حل معضلات بینالمللی کشور در حالی پیگیری میشد که این روند پیام مثبتی را به جامعه جهانی رساند. گردشگری هر چند موضوع سیاسی نیست، اما محصول سیاست است. کوچکترین اتفاقات سیاست داخلی و خارجی کشورها در رشد یا رکود گردشگری تاثیرگذار است. گردشگری ایران به سرعت از این اتفاقات متاثر شد و رشد حضور گردشگران خارجی نشانگر نتیجه این تغییرات بود.
**موج دوم تیر 94
برجام آغازگر موج دوم امید در گردشگری ایران بود. از سال 92 آرام آرام فعالیت گردشگری در حوزه تقویت زیرساختها و تکمیل امکانات سرعت بیشتری گرفت. آمار منتشر شده حاکی از روند رو به رشد حضور گردشگر خارجی در ایران بود و فعالان این حوزه با امید بیشتر فعالیتهای خود را دنبال میکردند. حمایتهای کم و بیش دولتی و رونق اقتصادی نسبی موجی از سرمایهگذاری در بخش گردشگری را به همراه داشت و اقامتگاههای بومگردی به دورترین روستاها راه پیدا کرد و پذیرای گردشگران خارجی شد. همچنین امید به سودآوری اقتصادی با سرمایهگذاری در بخش هتلسازی نیز همراه بود تا کلنگ هتلهای زیادی به زمین بخورد. سلطانیفر، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی درباره ساخت هتلها گفته بود: «برنامهریزی برای ساخت و بهرهبرداری 300 هتل را طی 5 سال آینده در دست اقدام داریم و عملیات اجرایی 170 هتل چهار و پنج ستاره آغاز شده، همچنین ایران برای بهرهبرداری از 1700 پروژه گردشگری به 16 هزار میلیارد تومان یا 5 میلیارد دلار تسهیلات نیاز دارد که امیدواریم تا 5 سال آینده از محلهای مختلفی تامین شود، از این تعداد پروژه 820 پروژه هتلهای یک تا پنج ستاره و هتل آپارتمانها هستند.»
برجام اما تصویر تازهای از ایران را به جهانیان نشان داد. تصویری که سالها برخی سعی میکردند با سیاهنمایی پنهانش کنند. هرچند حوادث مختلفی همچون حادثه سفارت عربستان به رشد گردشگری کشور ضربه زد، اما وقوع برجام و تعامل ایران با قدرتهای جهانی موج مثبت خبری در جهان به همراه داشت. موجی که بسیاری را مجاب کرد که به ایران سفر کنند و این سرزمین دیدنی را از نزدیک ببینند. آمارها از رشد سالانه 10 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور از سال 91 تا 94 حکایت دارد.
**شکست ایرانهراسی
ایرانهراسی پروژه رسانهای بود که رسانههای تاثیرگذار غربی سالها با نیت سوء بر طبل آن میکوبیدند و اخبار منفی از ایران را برجسته میساختند تا اذهان عمومی جهان را متاثر سازند. اما وقوع برجام تیر آخر بر پروژه ایرانهراسی بود. در دو سال گذشته رسانههای معتبر دنیا دهها گزارش تصویری، مکتوب و تلویزیونی از جاذبههای گردشگری ایران منتشر کردند. اطلاعرسانی به جذب گردشگر و اشتیاق بیشتر سفر به ایران کمک کرد. آمار ورود گردشگری در سالهای 94 و 95 افزایش ملموسی را نشان داد.
**موج سوم اردیبهشت 96
آغاز سال 96 نوید تازه برای گردشگری ایران بود. فصل داغ گردشگری ایران درست پیش از انتخابات دوازدهمین دوره ریاستجمهوری بود. فصلی که گزارشها از حضور بیسابقه گردشگر خارجی در شهرهای مختلف ایران حکایت داشتند و اصفهان رکورد چهل ساله حضور گردشگر خارجی را شکست. اما در همین روزهایی که شهرهای تاریخی یزد، شیراز و اصفهان مملو از چشم رنگیهای اروپایی بود، فعالان حوزه گردشگری با بیم و امید به انتخابات پیشرو نگاه میکردند. فعالان گردشگری با حمایت قاطع از حسن روحانی در بیانیههای مختلف نشان دادند که میدانند در صورت شکست تدبیر حسن روحانی در جامعه جهانی، امید گردشگری ایران کمفروغ و آینده مجهولی پیش پای گردشگری گذاشته خواهد شد. اما حماسه حضور مردم در انتخابات و پیروزی قاطع حسن روحانی برای ریاستجمهوری تا سال 1400 موج سوم امید به گردشگری ایران خواهد بود. حالا گردشگری ایران 4سال فرصت دارد با تداوم سیاستهای دولت پیشرفت را ادامه دهد.
**حماسه اردیبهشت چشمانداز روشنی پیشروی صنعت گردشگری گشود
مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نسبت به انتخاب مجدد روحانی و تاثیر آن بر حوزه گردشگری واکنش نشان داد و گفت: «صنعت گردشگری با حماسه اردیبهشت، چشمانداز بسیار روشنی را پیشروی خود میبیند؛ شور و شوق وصفناپذیر مردمی که به پا خواستند تا از مسیر مردمسالاری دینی، عقلانیت، اعتدال و خردجمعی، ایرانیان را در منظر جهان پرفروغتر از همیشه نشان داده، صفحه جدیدی را در تاریخ این سرزمین بگشایند.»
وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش، حمایت و مشارکت همه فعالان، ستادها و کمیتههای گردشگری کشور اضافه کرد: «صنعت گردشگری که در دولت تدبیر و امید احیا و از رشد چشمگیری برخوردار بود، چشمانداز بسیار روشنی را پیشروی خود میبیند، آینده فعالان و خانواده بزرگ گردشگری روشن و پر امید خواهد بود.»