ماهان شبکه ایرانیان

علائم بیماری پلاگر

پلاگر نوعی بیماری ناشی از کمبود مواد مغذی است و می‌تواند اثرات شدیدی بر روی بدن برجای گذارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علائم آن به خواندن خود ادامه دهید

علائم بیماری پلاگر

پلاگر نوعی بیماری ناشی از کمبود مواد مغذی است و می‌تواند اثرات شدیدی بر روی بدن برجای گذارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علائم آن به خواندن خود ادامه دهید...
اصطلاح «پلاگر» از کلمه ایتالیایی، پِل (pelle) به معنی «پوست» و اگرو (agro) به معنی «ترش» گرفته شده است. این بیماری در اواسط قرن هجدهم توسط فرانچسکو فراپولی کشف شد یعنی زمانی که این بیماری به میزان بالایی در سرتاسر ایتالیا همه گیر شده بود. این عارضه ناشی از کمبود نیاسین بوده که نوعی ویتامین B در بدن ما است. پلاگر همراه با اسهال، زوال عقل و درماتیت بوده و چنانچه تحت کنترل قرار نگیرد، می‌تواند کشنده باشد.
تغییر و دگرگونی در سوخت و ساز پروتئین یکی دیگر از علتهای این بیماری است.

علایم و نشانه‌ها

پوست

اولین علامت بیماری پلاگر، قرمزی پوست است. این علامت در ابتدا شبیه به آفتاب سوختگی است اما به تدریج رنگ آن به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌کند. همچنین پوستی که در معرض نور خورشید، گرما و سایش قرار داشته باشد، سطح آن دچار پوسته پوسته خواهد شد. همچنین ممکن است جوشهای پوستی پدیدار شده و پوست در معرض عفونتهای باکتریایی مختلفی قرار گیرد. پوست همچنین شروع به خارش نموده و احساس سوزش وجود خواهد داشت. لبها، زبان و لثه شروع به تورم کرده و یا پوستشان کنده می‌شود. آسیبهایی به طور عمده بر روی دستها، بازوها، پایین پاها، گردن و حتی صورت رخ می‌دهد.

دستگاه گوارش

یکی دیگر از نشانه‌های اولیه‌ی این بیماری اسهال است. فرد همچنین اشتهای خود را از دست داده، از دل درد رنج می‌برد و ممکن است دچار استفراغ شود. همچنین بزاق او بیش از حد ترشح شده و نشانه‌هایی از یبوست را از خود نشان می‌دهد. زخمهای بسیار دردناکی ممکن است در دهان او ایجاد شده و خوردن را برای او مشکل سازد. خونریزی روده نیز نشانه‌ی شایعی است. به این دلیل که این علائم خوردن را بسیار سخت‌تر می‌سازند، بیمار مواد مغذی حتی کمتری مصرف کرده و در یک دور باطل گرفتار می‌شود.

عصب شناختی

برخی از علائم مهم دیگر کمبود خواب مناسب، خستگی و بی تفاوتی یا بی علاقگی را شامل می‌شوند. فرد ممکن است دچار توهم شده، و از افسردگی رنج ببرد. علائم به اینجا ختم نمی‌شوند، بیمار همچنین ممکن است دچار از دست دادن حافظه شود. سردرد، التهاب اعصاب، زوال عقل، بی حسی، لرزش، و غیره، برخی از علائم جدی‌تر این بیماری می‌باشند.

دستگاه عضلانی ـ اسکلتی

این بیماری همچنین باعث سفتی بدن و مشکل در حرکت بازوها و پاها می‌شود. دیگر نشانه‌های مربوط به دستگاه عضلانی ـ اسکلتی، حرکات مکیدن و یا محکم گرفتن غیر ارادی را شامل می‌شود. گاهی اوقات، فرد همچنین کنترل عضلات خود را از دست می‌دهد.
در مراحل بسیار ابتدایی این بیماری، بیمار بایستی دوزهای نیاسین یا ویتامین B را دریافت نماید. از بیمار در برابر نور شدید خورشید محافظت کرده و به او مقدار زیادی مواد غذایی غنی از ویتامین B دهید. چنانچه این بیماری زود تشخیص داده شود، فرد می‌تواند به راحتی درمان شود. اما بهتر است که بجای درمان از بروز این بیماری پیشگیری نمایید. به همین منظور غذای سالم خورده و ویتامین‌های زیادی مصرف کنید و سلامتی خود را حفظ نمایید!
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان