حدیث ثقلین در تمامی کتب اهل سنت با سند های متعدد و با اختلاف مختصر در الفاظ نقل شده است ،حدیث ثقلین متواتر است و هیچ کتاب حدیثی شیعه و سنی نیست که از این حدیث خالی باشد.
برای اطلاع بیش تر به "حدیث الثقلین" از نجم الدین عسکری و "حدیث الثقلین" از سید علی میلانی، مراجعه کنید. هر دو کتاب در نرم افزار "کتابخانه اهل بیت " موجود است.
به گواهی منابع حدیثی، پیامبر اسلام حدیث ثقلین را در زمان ها و مکان های مختلف بیان فرموده، از جمله در روز غدیر خم که مهم ترین رخداد در راستای اعلان وصایت و جانشینی پـیـامـبـر اسـت کـه آن را یکصد و ده تن از بزرگان صحابه نقل نموده اند. راویان حدیث ثقلین بزرگانی از صحابه مانند زید بن ارقم , سلمان فارسی , ابوذر ،علی بن ابیطالب و حتی خلفای ثلاثه می باشند.(4)
این روایت به طور قطع و یقین از احادیث متواتر و قطعی الصدور نزد علمای شیعه و سنی است ،زیرا ابن حجر در کتابش گفته: این حدیث را بیست صحابی نقل کرده اند. (5)
ترمذی این متن را این چنین نقل کرده است:
«إِنّی تارک فیکم ما إِن تَمسکتم بِه لنْ تَضلّوا بَعدی، اِحدهما أَعظم مِن الآخر: کِتاب الله حَبل مَمدُود مِن السَّماء إلی الأرض، و عِترَتی اَهل بیتی، لَن یَفتَرِقا حَتی یَردا عَلیَّ الحَوض، فَانْظروا کیف تَخلِفونی فیها؛ (6) میان شما دو چیز به ودیعت میگذارم . مادامی که به آن تمسّک جستید ، هرگز گمراه نمیشوید، یکی از دیگری بزرگ تر است: کتاب خدا که ریسمان رحمت آویزان از آسمان به سوی زمین است. عترت و اهل بیت من؛ این دو هرگز جدا نمیشوند تا در حوض به من میپیوندند؛ بنگرید چگونه با ودیعتهای من رفتار میکنید!!».
حدیث فوق در میان علمای اسلام ،چه شیعه و چه سنی از اعتباری خاص برخوردار است. کسی نمی تواند در آن شک و تردید نماید. سند آن در کمال اتقان است. نیاز به بحث و گفتگو ندارد.
پی نوشت:
4. ابن حجر عسقلانی هیتمی احمد، الصوارق المحرقه، مصر، مکتبه القاهره، بی تا، ج 11،ص 129.
5. علامه امینی، الغدیر، ناشر دارلکتب العربی، بیروت، چاپ4، سال 1397ق، ج 3 ،ص 15 و46.
6. ترمذی، سنن ترمذی، تحقیق عبدالوهاب عبداللطیف، چاپ چهارم، سال 1403ق، ناشر دارلفکر بیروت، ج 5، ص663.
حدیث ثقلین در تمامی کتب اهل سنت با سند های متعدد و با اختلاف مختصر در الفاظ نقل شده است ،حدیث ثقلین متواتر است و هیچ کتاب حدیثی شیعه و سنی نیست که از این حدیث خالی باشد.
برای اطلاع بیش تر به "حدیث الثقلین" از نجم الدین عسکری و "حدیث الثقلین" از سید علی میلانی، مراجعه کنید. هر دو کتاب در نرم افزار "کتابخانه اهل بیت " موجود است.
به گواهی منابع حدیثی، پیامبر اسلام حدیث ثقلین را در زمان ها و مکان های مختلف بیان فرموده، از جمله در روز غدیر خم که مهم ترین رخداد در راستای اعلان وصایت و جانشینی پـیـامـبـر اسـت کـه آن را یکصد و ده تن از بزرگان صحابه نقل نموده اند. راویان حدیث ثقلین بزرگانی از صحابه مانند زید بن ارقم , سلمان فارسی , ابوذر ،علی بن ابیطالب و حتی خلفای ثلاثه می باشند.(4)
این روایت به طور قطع و یقین از احادیث متواتر و قطعی الصدور نزد علمای شیعه و سنی است ،زیرا ابن حجر در کتابش گفته: این حدیث را بیست صحابی نقل کرده اند. (5)
ترمذی این متن را این چنین نقل کرده است:
«إِنّی تارک فیکم ما إِن تَمسکتم بِه لنْ تَضلّوا بَعدی، اِحدهما أَعظم مِن الآخر: کِتاب الله حَبل مَمدُود مِن السَّماء إلی الأرض، و عِترَتی اَهل بیتی، لَن یَفتَرِقا حَتی یَردا عَلیَّ الحَوض، فَانْظروا کیف تَخلِفونی فیها؛ (6) میان شما دو چیز به ودیعت میگذارم . مادامی که به آن تمسّک جستید ، هرگز گمراه نمیشوید، یکی از دیگری بزرگ تر است: کتاب خدا که ریسمان رحمت آویزان از آسمان به سوی زمین است. عترت و اهل بیت من؛ این دو هرگز جدا نمیشوند تا در حوض به من میپیوندند؛ بنگرید چگونه با ودیعتهای من رفتار میکنید!!».
حدیث فوق در میان علمای اسلام ،چه شیعه و چه سنی از اعتباری خاص برخوردار است. کسی نمی تواند در آن شک و تردید نماید. سند آن در کمال اتقان است. نیاز به بحث و گفتگو ندارد.
پی نوشت:
4. ابن حجر عسقلانی هیتمی احمد، الصوارق المحرقه، مصر، مکتبه القاهره، بی تا، ج 11،ص 129.
5. علامه امینی، الغدیر، ناشر دارلکتب العربی، بیروت، چاپ4، سال 1397ق، ج 3 ،ص 15 و46.
6. ترمذی، سنن ترمذی، تحقیق عبدالوهاب عبداللطیف، چاپ چهارم، سال 1403ق، ناشر دارلفکر بیروت، ج 5، ص663.