فرادید؛ نور لامپها و بحث روشنایی در خودروهای امروزی برخلاف نگاه نه چندان
دقیق عامه مسئله بسیار مهمی است که با زندگی سرنشینان خودرو، سرنشینان دیگر خودروها
و نیز عابرین پیاده پیوندی حیاتی دارد. این موضوع علیرغم اهمیت بالایی که داشته اما
کمتر از سوی خودروسازان مورد توجه قرار گرفته و به معضلات جبرانناپذیری نظیر افزایش تلفات در سوانح
رانندگی ختم میشود.

به گزارش فرادید، گزارش اخیر موسسه ایمنی و سلامت
بزرگراه های آمریکا اما پرده از معضلات بسیاری بر میدارد که در این حوزه وجود دارد
و جالب اینکه نوک پیکان انتقادات این گزارش به سمت خودروهای کراساوور و شاسیبلند
است که در سه چهار سال اخیر با شیب بسیار تندی به ترند نخست همه بازارهای جهانی بدل
شدهاند.

نگاهی به متن گزارش اخیر این موسسه درباره میزان
رعایت استانداردهای تولیدی در بخش روشنایی و چراغها از سوی خودروهای کراساوور نشان
میدهد بخش عمدهای از این محصولات با تجهیزات روشنایی معیوب و غیراستانداردی تولید
شده و خطرات بسیاری را متوجه مصرفکنندگان میکنند.

جالب است بدانید که به لحاظ آماری تا 55 درصد کراساوورهای
بازار آمریکای شمالی که در اغلب بازارهای جهانی نیز حضور دارند به لامپهای غیراستاندارد
و ضعیفی مجهزند که در مواقع بحرانی به ویژه در هنگام رانندگی شبانه خطرآفرینند. در
عین حال نباید از نظر دور داشت که خودروهای اسیووی و کراساوور در مقایسه با وانتها،
سدانها و هاچبکها از سطح ایمنی بهتری در بحث روشنایی برخوردار هستند.

مت برمبلوف، مهندس ارشد تحقیقاتی موسسه ایمنی بزرگراههای
آمریکا (IIHS) در این باره چنین توضیح داده که: « به دلیل نور
ضعیف و انتشار نامتوازن و غیر دقیق آن در جاده، خودروها به اشیا متحرک بسیار خطرناکی
در جادههای بین شهری تبدیل میشوند، چیزی مثل یک فانوس دریایی متحرک. مسئله دید در
شب و انتشار کافی و دقیق نور موردی است که برای رانندگی در شب حیاتی است چرا که تقریبا
نیمی از مرگ و میر ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی به محض تاریکشدن هوا و در هنگام
غروب آفتاب رخ میدهد. اینکه خودرو در بخش فناوری روشنایی و چراغها از
چه تکنولوژی و چه نوع لامپی استفاده میکند، موضوع مهمی است که خودرو در نمونههای
پیشرو به کمک آن نوری مناسب و منظم را روی سطح جاده منتشر میکند و در عین افزایش سطح
دید راننده، به دیگر رانندگان و عابرین کمک میکند تا موقعیت خود را به خوبی از وضعیت
خطرناک دور کنند».

موضوعی که در طی تحقیقات بسیار مهم بود شامل سه
نکته است: نخست اینکه نور لامپ های جلو به چه شکلی منعکس شود تا پراکنش نور روی
سطح مسیر به اندازه کافی باشد، دو اینکه نور چه اندازه برای راننده های جلویی و
روبرو آزاردهنده یا هشداردهنده بود، و سوم آنکه میزان پراکنش کمتر از حد لازم
نباشد. بررسی های موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا نشان داد از سه نوع تکنولوژی
لامپ شامل ال ای دی (LED)، هالوژن و لامپ
های تخلیه شدید یا اچ آی دی(HID) و دو نوع ساختار
لنز یا رفلکتور، خودروهایی قادر به تامین روشنایی ایمن، کافی و اقتصادی هستند که
عمدتا از لامپ های ال ای دی و اچ آی دی استفاده کرده و در عین حال در مجموعه چراغ های خود از هر دو
نوع لنزهای منعکس کننده و پروژکتورهای به طور توامان استفاده کرده اند. در واقع از
سه خودروی برتر این پژوهش هر سه از لامپ های اچ آی دی(HID) استفاده کرده
اند و در عین حال تمامی مدل های با نمره خوب و قابل قبول به لنزهای پروژکتور مجهز
بوده اند. با این حال این گزاره به معنی حتمی بودن
کیفیت بالای خودروهای دارای لنزهای HID و یا پروژکتور در ارزیابی ها در زمینه نور نیست.

آنچه از این گزارش میتوان استنباط کرد این است
که از میان40 اسیووی مورد بررسی، تنها دو مدل ولوو ایکسسی60 و هیوندای گرند سانتافه
(7نفره) از این لحاظ ایمن بوده و استانداردها را رعایت کردهاند در حالی که 17 اتومبیل
دیگر در وضعیت متوسط و 19 کراساوور دیگر در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.این چهارمین
گروه از وسایل نقلیهای است که از سال 2016 از این منظر توسط موسسه مذکور مورد ارزیابی
قرار گرفته و جالب است که این گزارش به دلیل آنچه عیوب فنی غیرقابل چشمپوشی نامیده،
دو خودروی محبوب بازار ایران یعنی سورنتو و سانتافه را در قعر جدول کراساوورهای ایمن
نشانده است. جالب است که چهار خودروی لوکس
ولوو ایکسسی90، لکسوس انایکس، لکسوس آر.ایکس و ب ام و ایکس3 که در بازار ایران نیز
حضور دارند در میانه جدول قرار داشته و در وضعیت نه چندان خوبی به لحاظ سطح ایمنی خودرو
در بخش چراغها و روشنایی قرار دارند.
