ماهان شبکه ایرانیان

هفت واقعیت روانشناسی که نمی‌دانید

7 واقعیت بسیار جالب روانشناسی که از آن خبر نداشته‌ایم.

1. همه‌ی آدم‌ها احساس مشابهی دارند

‌شما شدیدا نیاز دارید آدم‌های دیگر دوست‌تان داشته‌باشند و تحسین‌تان کنند. تمایل دارید خودتان را نکوهش کنید. قابلیت‌های استفاده‌نشده‌ی بسیار زیادی دارید که آنها را برای‌تان خودتان تبدیل به امتیاز نکرده‌اید.

با این‌که چند ضعف شخصیتی دارید، اما درکل می‌توانید این ضعف‌ها را جبران کنید. نحوه‌ی تطبیق‌پذیری جنسیت‌تان با مسائل مختلف، مشکلاتی برایتان ایجاد کرده‌است. شما در بیرون استوار و مسلط به خودتان هستید، اما از درون تمایل دارید احساس نگرانی و ناامنی داشته‌باشید. گاهی دچار تردیدهای جدی می‌شوید که آیا تصمیم درستی گرفته‌اید یا کار درست را انجام داده‌اید یا نه.


2. شرایط انسان

هر شخص پیکره‌ای منحصر به‌فرد از خصوصیات است که هر کدام از آنها را می‌توان در همه‌ی آدم‌ها پیدا کرد، اما در درجات مختلف. ما در رویاها، آرزوها، و افکارمان خیلی به هم شبیه هستیم اما باز هم فکر می‌کنیم فقط ما درگیر کشمکش‌های زندگی هستیم.

مشکل وقتی به وجود می‌آید که شما این احساسات را سرکوب می‌کنید و/ یا فکر می‌کنید غیرعادی هستید. آن وقت است که درماندگی واقعی و چیزهای جدی دیگر رخ می‌دهد. مهم نیست که چیزی عالی و بی‌نقص باشد. مهم این است که آن را شروع کنید.
روانشناسی


3. پنج مرحله‌ی اندوه

ممکن است این را از منابع پرشمار مانند سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، یا کتاب‌ها شنیده‌باشید. مطالعه‌ی اصلی می‌گوید وقتی یک شخص با واقعیت مرگ قریب‌الوقوع یا یک تقدیر سخت و رنج‌آور دیگر روبه‌رو می‌شود، یک سری مراحل هیجانی را تجربه می‌کند.

1. انکار- "من خوبم”، "چنین اتفاقی نمی‌افتد، برای من نمی‌افتد”.

2. خشم- "چرا من؟ این انصاف نیست! "، "چه‌طور این اتفاق برای من افتاد؟”، "مقصر کیست؟”

3. چانه‌زنی- "حاضرم هرکاری بکنم تا چند سال بیش‌تر زنده بمانم.” "حاضرم حاصل عمرم را بدهم تا…”

4. افسردگی- "من خیلی غمگینم، چرا خودم را به زحمت بیندازم؟”؛ "من قرار است به زودی بمیرم پس چه اهمیتی دارد؟”؛ "من عشقم را از دست دادم، چرا باید ادامه بدهم؟”

5. پذیرش- "اشکالی ندارد.”؛ "من نمی‌توانم با آن بجنگم، اما شاید بتوانم برایش آماده شوم.”


4. شما می‌توانید خواب فردی را که در حال خواب دیدن است تغییر دهید

کار مغز اغلب اوقات این است که محرک‌های رخ‌داده در واقعیت را در خواب‌هایی که فرد می‌بیند، اعمال کند. فرض کنید روی کسی که خواب است آب ریخته‌اید و او ناگهان بیدار می‌شود و آن‌چه را در خواب دیده‌است برایتان تعریف می‌کند. در اغلب موارد این آب پاشیدن با ظرافت در خواب گنجانیده شده‌است. این موضوع الهام‌بخش سکانسی در فیلم تلقین بود.


5. اثر تماشاچی

شاید بخواهید باور کنید که اگر در یک تصادف یا وضعیت اضطراری باشید، در صورتی که در مکانی شلوغ باشید، شانس نجات‌تان بیش‌تر است. اما آزمایش‌ها و رخداد‌های بی‌شمار خلاف آن را اثبات کرده‌اند. هرچه تعداد تماشاچیان بیش‌تر باشد، احتمال این‌که یکی از آنها کمک‌تان کند کم‌تر خواهدبود. علت‌اش پدیده‌ای به نام پخش شدن مسئولیت است که به واسطه‌ی آن احتمال این‌که یک فرد در حضور دیگران مسئولیت اقدام کردن یا نکردن را قبول کند، کم است.


6. اثر میهمانی شبانه

حتی در یک مکان شلوغ و پر سروصدا اگر کسی نام‌تان را بیاورد، می‌توانید صدای آن فرد را در میان صداهای دیگر تشخیص دهید و روی آن تمرکز کنید. این اثر درباره‌ی اطلاعات دیگری هم که برایمان مهم است صدق می‌کند. این اثر تصور روانشناسان را از درون‌داد شنیداری و توجه به محرک‌های شنیداری تغییر داد.


7. اثر موتزارت

اثر موتزارت به پژوهشی اشاره دارد که نشان می‌دهد ممکن است گوش کردن به موسیقی موتزارت موجب بهبود عملکرد در وظایف ذهنی شود- که با عنوان استدلال فضایی زمانی شناخته می‌شود. استدلال فضایی زمانی هم در علوم رایانه و هم در روانشناسی وجود دارد. این استدلال توانایی تصویرسازی الگوهای فضایی و دستکاری آنها در ذهن بر اساس یک ترتیب زمانی است.


منبع: دیتکتر
ترجمه: بازده
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان