حسادت را فراموش کنید

حسادت در روابط نشان‌دهنده احساس ناامنی است و شامل: بدگمانی و سوءظن و گاهی اوقات تلاش برای مطمئن شدن از خیانت کسی که به او اعتماد کرده‌اید.

حسادت را فراموش کنید

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

حسادت در روابط نشان‌دهنده احساس ناامنی است و شامل: بدگمانی و سوءظن و گاهی اوقات تلاش برای مطمئن شدن از خیانت کسی که به او اعتماد کرده‌اید. در یک رابطه هرگز نمی‌توان به‌طور یقین از این مسأله اطمینان یافت زیرا هر چه بیشتر بخواهید که بدانید، نگرانی‌ها و ناامیدی‌هایتان بزرگ‌تر می‌شود. کارهایی که بر علیه همسرو یا شخص دیگری انجام می‌شود و معمولاً با احساس مالکیت زیاد، ترساندن و ایجاد رعب و کنترل همراه است.

حسادت در بدترین نوع خود منجر به خشونت می‌شود. حس حسادت روی احساس خوددوستی نیز اثر می‌گذارد. اعتماد به نفس فرد کم می‌شود و در مورد قضاوت‌های خود دچار شک می‌شود و گاهی اوقات از اینکه چرا نمی‌تواند به افراد دیگر اعتماد کند، احساس شرمندگی می‌کند و ممکن است این نگرانی برایش پیش بیاید که شرایط از کنترل او خارج است.

همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، حسادت در رابطه برخواسته از حس ناامنی است. در چنین مواقعی بهترین کار این است که تلاش کنید تا به حس حسادت خود غلبه کنید و از حسودی کردن بپرهیزید.

حس خوددوستی را به شکلی قابل قبول پرورش و رشد دهید.

از عواملی که احساس حسادت را در شما تقویت می‌کنند، دوری کنید.

افکار ناشی از حسادت را در خود هدایت و کنترل نمایند.

خوشبختی و رضایت از زندگی با توجه به شرایط موجود برای فرد صورت می‌گیرد. بشر همواره خود را با دیگران مقایسه می‌کند و به همین دلیل انتظاراتش بالاتر می‌رود. انسان‌ها باید تلاش کنند تا استعدادها و امکانات فردی خود را بیابند. افراد حسود در مورد خودشان کمتر فکر می‌کنند و هیچ اطلاعی از توانایی‌های خود ندارند. فرد حسود باید حسادت خود را بپذیرد و به خودش دروغ نگوید. او باید نقطه بین ایده‌آل و واقعیت را بیابد و در زندگی خود توازن به وجود آورد. هر جا که تفاوتی وجود داشته باشد حتماً حسادت نیز هست، پس بنابراین حسادت همراه دائمی انسان‌هاست. افرادی که اعتقاد دارند نمی‌توانند با احتمال بازنده شدن کنار بیایند، همان‌هایی هستند که استعداد بسیاری برای حسادت دارند.

وقتی که نگران از دست دادن چیزی هستید که می‌دانید باارزش است،‌ کم‌کم حسادت در وجودتان شکل می‌گیرد و فقط خود را لایق داشتن آن می‌دانید، بنابراین یکی از راه‌های نجات از حسادت و رسیدن به آرامش قبول احتمال بازنده شدن است. باید به جای نگران شدن و ترسیدن از اینکه مبادا کسی یا چیزی را از دست بدهید، از هر لحظه بودن با آن فرد یا شیء به‌خصوص لذت ببرید. اگر اجازه دهید حسادت بر شما غلبه کند، شانس از دست دادن آنچه که به خاطرش مبارزه می‌کنید، افزایش خواهد یافت.‌

به دنبال یافتن راه‌هایی باشید که حس امنیت را در شما افزایش دهند. اگر حسادت شما ریشه در احساس ناامنی دارد، یا اینکه فکر می‌کنید ارزش شما بستگی به نظر فردی به خصوص راجع به شما دارد، باید سعی کنید تا باورها و افکار خود را تغییر دهید. مثلاً یک لیست از تمام نقاط مثبت خود تهیه کنید و آن را هر روز چند بار برای خودتان بخوانید، خصوصا وقتی که احساس ناامنی می‌کنید تا به خاطر بیاورید که چه کسی هستید و چه ارزشی دارید.

زمان بیشتری را برای انجام برخی فعالیت‌های قابل قبول که ‌آرزویشان را همیشه داشته‌اید، اختصاص دهید. لذتی که نصیب شما می‌شود، بستگی به خودتان دارد. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل هر کاری شوند از مکالمه تلفنی بادوستتان گرفته تا ساز زدن، پیاده‌روی کردن و ...‌

به آنچه که دارید، فکر کنید و از خود درباره دلیل حسادت سوال کنید.

‌ مثبت فکر کنید، وقتی حس حسادت به شما دست می‌دهد، به خاطر آورید که برخی از نزدیکان‌تان چقدر شما را دوست دارند، پس نباید با نشان دادن رفتارهای حسودانه خود، تصویر خود را در ذهن این افراد تخریب کنید.

 یکی از بهترین راه‌های کنترل حسادت، اطمینان است.

 ‌ از مقایسه کردن خود با دیگران بپرهیزید. می‌توانید برای رشد و پیشرفت خود از مدل‌های افراد موفق الگوبرداری کنید. رنج شما از پیشرفت و موفقیت دیگران باعث بدجنسی بیشتر شما می‌شود.

 برای خود احترام و ارزش بیشتری قائل شوید، خود را دوست داشته باشید. با خودتان به این جمله بیندیشید که هیچ‌کس هرگز شبیه شما نبوده و هیچ‌کس هرگز شبیه شما نخواهد بود. شما فقط خودتان هستید. ارزش‌های واقعی خود را ببینید و بشناسید و کمبودهای خود را با ارزش‌های دیگران مقایسه نکنید. شما به عنوان یک انسان، بیش از آنچه که تصور می‌کنید، توانایی مقابله با مسائل را دارید. این چیزی است که همیشه باید به خودتان یادآوری کنید. از هر فرصتی برای ابراز عشق و علاقه به دیگران استفاده کنید. و با تمرین دوست داشتن و عشق ورزیدن احساس حسادت را در خود سرکوب نمایید.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان