راهکارهایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی در فصل سرما

زمستان چهره‌ی خود را در پاییز نمایان کرده و با نشان دادن یک چشمه از قدرت خود، همه‌ی خانه‌ها را مجبور به مجهز شدن به وسایل گرمازا کرده است

زمستان چهره‌ی خود را در پاییز نمایان کرده و با نشان دادن یک چشمه از قدرت خود، همه‌ی خانه‌ها را مجبور به مجهز شدن به وسایل گرمازا کرده است. هرچه دمای هوا کمتر می‌شود میزان مصرف گاز و سایر مواد سوختنی در کشور نیز افزایش می‌یابد؛ اما آیا راهی برای کاستن از مبلغ درج‌شده در قبض گاز و یا برق در این ایام وجود دارد؟ با بنیتا همراه شوید تا شما را از نقاط حساس خانه‌ها که نقشی مهم در کاهش مصرف انرژی در فصل سرما دارند آگاه کنیم.

درزگیرهای کهنه را تعویض کنید

درزگیر در

درزگیرهای کهنه و فرسوده‌ی اطراف درها و پنجره‌ها به هوای سرد اجازه ورود به خانه را می‌دهند. 7 تا 12 درصد از گرمای منازل از این راه هدر می‌رود. این هدررفت گرما سبب می‌شود تا افراد در خانه مجبور به افزایش درجه‌ی لوازم گرمایشی شوند. درزگیرهای اطراف در و پنجره‌ها می‌تواند میزان مصرف انرژی را کاهش دهند.

دقت داشته باشید که جنس برخی از درزگیرها به‌گونه‌ای است که حتماً باید هرسال تعویض شوند. پس شما هم مراقب درزگیرها بوده و آن‌ها را با درزگیرهای نو جایگزین کنید.

درب منزل را با چهارچوب آن تنظیم کنید

درز گیر در

اگر می‌توانید باریکه‌ای از نور خورشید را از زیر و یا بالای درب ورودی به درون منزل مشاهده کنید، پس باید بدانید که گرمای خانه‌ی شما در حال هدر رفتن است. اگر درب منزل شما با چهارچوب آن تماس نداشته باشد، هوای گرم از فضای بین درب و چهارچوب خارج خواهد شد.

برخی از چهارچوب درب‌ها دارای چهار یا پنج پیچ است که امکان تنظیم شکاف بین درب و چهارچوب از بالا و پایین را فراهم می‌کند. این پیچ‌ها را خلاف جهت عقربه‌های ساعت تا زمانی  که دیگر باریکه‌ی نور را از بالا و پایین درب مشاهده نکنید، بچرخانید؛ اما دقت داشته باشید که این کار را به‌اندازه‌ای انجام ندهید که باز و بسته کردن درب منزل به‌سختی صورت گیرد.

ورود و خروج هوا از اطراف پریزهای برق را محدود کنید

عایق کاری پریز برق

پریزهای برق در روی دیوارهای منزل به خاطر خروج هوای گرم از خانه به‌شدت مشهور هستند. دلیل آن نبود عایق‌کاری مناسب در اطراف آن‌ها است. اگر به دنبال متوقف کردن عبور جریان هوا از این محل هستید خودتان دست‌به‌کار شده و یک مقوا را به شکل پریزهای برق ببرید. با این کار عبور هوا از قسمت‌های خالی پریزها قطع می‌شود. پس از بریدن مقوا به این شکل آن را به آقایان بسپارید، آن‌ها می‌دانند که چطور باقی کار را انجام دهند.

سوراخ‌های موجود در دیوار را بپوشانید

عایق کاری دیوارها

سوراخ‌های مربوط به فاضلاب، کابل‌های برق و لوله‌های گاز را با عایق مناسب بپوشانید. معمولاً فضایی بین لوله‌ها و سوراخ ها وجود دارد که باعث عبور جریان هوا از همان فضای اندک می‌شود. گاهی اوقات استفاده از گچ یا درزگیرهای خمیری در این راه به کمک شما می‌آیند. به‌علاوه  بر این دقت داشته باشید که این سوراخ‌ها گاهی می‌توانند محل مناسبی برای زندگی جانوران ریز و حتی موش‌ها باشند. پس شما درواقع با یک تیر دو نشان زده‌اید.

یک بخاری‌برقی کوچک تهیه کنید

بخاری برقی

این بخاری‌برقی کوچک را در محلی قرار دهید که همه‌ی اعضای خانواده در آن جمع می‌شوند؛ مثلاً اتاق نشیمن. سپس درجه‌ی وسایل گرمایشی خود را کم کنید. با این کار بقیه‌ی قسمت‌های منزل شما سردتر می‌شود، اما مکانی که شما در آن قرار دارید گرم می‌ماند. شما با این کار می‌توانید در حدود 3 درصد در مصرف انرژی خود صرفه‌جویی کنید.

پنجره‌ها و گلخانه‌ها را با پلاستیک‌های مخصوص بپوشانید

عایق کاری پنجره ها

پنجره‌ها 25 درصد از حرارت درون منزل را هدر می‌دهند. به همین منظور آن‌ها و ورودی گلخانه‌ها را با پلاستیک بپوشانید. همین کار شما باعث صرفه‌جویی 14 درصدی در هزینه‌های انرژی می‌شود.

این پلاستیک‌های شفاف قیمتی نداشته و در هر فروشگاهی یافت می‌شود. به‌علاوه برخی از آن‌ها قابلیت مهروموم شدن به‌وسیله‌ی سشوار را دارند. از فروشنده نسبت به داشتن چنین پلاستیک‌هایی سؤال کنید.

کانال‌های ورود هوا را عایق کنید

عایق کاری کانال های کولر

کانال‌های ورودی هوا که معمولاً در زیرزمین یا سقف هستند را بررسی کنید. به گوشه‌ی کانال‌ها و نقاطی از آن‌ها که ممکن است دارای درز باشند دقت کنید. گفته می‌شود در صورت وجود درز، سوراخ و نشتی بر روی کانال‌ها 20 تا 30 درصد از هوای در حال عبور از داخل آن‌ها هدر می‌رود. برای این کار از نوارهای فلزی و یا عایق‌های خمیری استفاده کنید.

از نور خورشید بهره ببرید

استفاده از نور خورشید

علی‌رغم هوای منجمدکننده در بیرون از خانه، اشعه‌ی خورشید گرمای خود را به منزل شما هدیه می‌دهد. شما نیز می‌توانید از این نعمت رایگان به نفع خود استفاده کرده و منزل خود را بدون نیاز به بالا بردن درجه‌ی وسایل گرمازا گرم نگه دارید.

پرده‌های منزل را در طول روز کنار بزنید، به‌خصوص اینکه اگر منزل شما دارای پنجره‌های جنوبی و رو به آفتاب مستقیم باشد. در این فصول شاخه‌های اضافی درختان خود را کوتاه کنید تا مانع ورود نور به داخل منزل شما نشوند. در هنگام شب نیز پرده‌های منزل را باز کنید تا مانند یک عایق در مقابل پنجره‌های شما عمل کنند.

سیستم گرمایشی منزل خود را به‌طور مرتب کنترل کنید

ترموستات

هزینه‌ی تعویض سیستم‌های گرمایشی می‌تواند کمرشکن باشد. بااینکه انجام این کار نیاز به تخصص دارد و از عهده‌ی خود ما خارج است، اما امکان افزایش طول عمر این وسایل از طریق استخدام یک کارشناس برای بازدید دوره‌ای آن‌ها قبل از شروع فصل سرما وجود دارد. اگر تصور می‌کنید که سیستم گرمایشی منزل شما فرسوده شده و به پایان عمر خود نزدیک می‌شود بهتر است تا از همین حالا شروع به تحقیق و بررسی قیمت‌ها کنید. برای این کار زمان گذاشته و سیستم گرمایشی موردنیاز خانه‌ی خود را بیابید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر