گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری به مجلس برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/

آذری جهرمی در غرفه ایرنا: اجازه دهیم فرصت های فضای مجازی دیده شود

آذری جهرمی در غرفه ایرنا: اجازه دهیم فرصت های فضای مجازی دیده شود
محمدجواد آذری جهرمی روز یکشنبه بعد از بازدید از غرفه ایرنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا درباره هجمه های وارد شده به فضای مجازی و این که چگونه می توانیم برای استفاده صحیح از این فضا فرهنگسازی و تبلیغات کنیم گفت: هجمه به خود فضای مجازی، اتفاقات بدی است که در این حوزه می افتد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم نگاه سیاه و سفید به این فضا داشته باشیم و هر اتفاقی را به این حوزه، ربط بدهیم مانند این است که اگر اتفاق بدی برای ما می افتد بگوییم لعنت بر دنیا، در صورتی که این دنیا مختصاتی است که ما در آن حضور داریم.
وزیر ارتباطات گفت: فضای مجازی، عرصه ای است که نکات مثبت و منفی در آنجا رخ می دهد و خصلتش این است که به انعکاس نکات مثبت و منفی، سرعت می دهد بنابراین هنر ما این است که این فضا را توسعه دهیم و از فرصت های آن استفاده و نکات منفی آن را دفع کنیم.
آذری جهرمی افزود: هجمه ها زمانی بیشتر می شود که اتفاقات منفی در جامعه رخ می دهد و این فضا سرعت آن را زیاد می کند و تاثیرات آن دو چندان می شود که قابل مدیریت هم نیست البته ما نباید این گونه برخورد کنیم که اگر کسی یک واقعیتی را بیان می کند بگوییم که نظرات غلطی بوده و مخالفت با فضای مجازی است.
وی با بیان این که باید واقعیات را ببینیم گفت: چه کسی راضی است که فساد از طریق فضای مجازی توسعه پیدا کند و یا به واسطه تهدیدات روانی و اخلاقی که برای کودکان در این عرصه وجود داشته باشد آنها را تایید کند.
وزیر ارتباطات افزود: البته با تمام نکات مثبت و منفی این فضا کسی هم رضایت ندارد که این فضا را ببندیم چرا که با بسته شدن این امکان، نکات مثبت آن را از دست می دهیم.
آذری جهرمی ادامه داد: مشکلی که امروز فضای مجازی ما با آن روبرو است این است که صفحه صاف و یکنواخت است یعنی همانگونه که در آن اطلاعات و اتفاقات مثبت تبادل می شود اتفاقات و اطلاعات منفی و ناهنجاری های اجتماعی هم با همان سرعت در آن پخش می شود.
وی تاکید کرد: باید برنامه ریزی کنیم که در فضای مجازی، تفاوت به وجود بیاوریم و اجازه دهیم که فرصت های فضای مجازی دیده شود و نگرانی های که داریم دفع شود.
وزیر ارتباطات ادامه داد: ما در فضای واقعی، اگر مریض شویم به پزشک مراجعه می کنیم بنابراین در فضای مجازی هر کسی اظهارنظری در رابطه با یک دارو و یا بیماری می کند یعنی اگر شما در این فضا مرجعی نداشته باشید که نتواند اظهارنظر کند اتفاق بدی است و باید نظامی ایجاد کنیم که نقطه مرجعی داشته باشد.
آذری جهرمی گفت: همه کشورها با چارچوب ها و تهدیدات فضای مجازی درگیر هستند و پالایش در همه کشورها وجود دارد با این تفاوت که نوع نگاه ها فرق می کند بنابراین باید واقعیت های این فضا را بپذیریم و برای آن برنامه ریزی کنیم که البته این خواسته عمومی است.
وزیر ارتباطات ادامه داد: اگر شبکه های اجتماعی داخل ایران را پیگیری کنید خیلی از خانواده ها اگر اتفاقاتی در آن بیفتد و یا مسائلی که وجود دارد نقطه نظر دارند و بخش مهمی از اجتماع ما نسبت به اتفاقات منفی که در این فضا رخ می دهد انتظار دارند که ما مسئولان ورود پیدا کرده و مسائل را حل کنیم.
آذری جهرمی یادآور شد: اما این که نگرش صفر و یکی داشته باشیم و بگوییم که باید این فضا را ببندیم، منطقی نیست و دولت اصلا چنین نگاهی ندارد.
وی درباره طرح این موضوع که قرار است سرورهای تلگرام به داخل ایران آورده شود، گفت که این داستان، قدیمی شده است.
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که ادغام های شرکت های خصوصی که اتفاق افتاد آیا بستر ارائه خدمات بهتر را برای مردم فراهم خواهد کرد، گفت: با ادغام این شرکت ها، یک مجموعه بزرگتری ایجاد شده، سرمایه ها تجمیع می شود و توان سرمایه گذاری شان بالا می رود.
آذری جهرمی افزود: زمانی که سرمایه گذاری انجام شود به تبع توسعه خدمات و بهبود سرویس ها رخ می دهد که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی(ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
اقتصام**1058***2078**1055
خبرنگاران: محمد افضلی**مهدی بهرامی**انتشار: زینب کارگر
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر