سفر به جزیره هندورابی در خلیج فارس، تفرج‌گاه بکر ساحلی

سفر به جزیره هندورابی می‌تواند خیلی هیجان‌انگیز باشد. بیشتر مردم ایران، برای سفرهای زمستانی خود جزایر کیش یا قشم را انتخاب می‌کنند

سفر به جزیره هندورابی در خلیج فارس، تفرج‌گاه بکر ساحلی

سفر به جزیره هندورابی می‌تواند خیلی هیجان‌انگیز باشد. بیشتر مردم ایران، برای سفرهای زمستانی خود جزایر کیش یا قشم را انتخاب می‌کنند. غافل از اینکه جزایر هیجان‌انگیز دیگری هم وجود دارد! شاید تاکنون درباره جزیره هندورابی در کمتر شنیده باشید. شاید هم اصلا ندانید هندورابی کجاست. اما روزچین در این گزارش قصد دارد جزیره هندورابی را به شما معرفی کند.

سفر به جزیره هندورابی و آشنایی با آن

جزیره هندورابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان، واقع در جنوب ایران است. این جزیره در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان است. مجاورت با دریا، اغلب موجب بالا رفتن میزان رطوبت و شرجی شدن هوا در این جزیره می‌شود.

طول جزیره هندورابی حدود 11٫5 کیلومتر و پهنای آن 6٫5 کیلومتر است. جزیره هندورابی با حدود 23 کیلومتر مربع مساحت در فاصله 325 کیلومتری بندرعباس واقع شده است. این جزیره مانند نگینی در انگشتری خلیج فارس خودنمایی می‌کند.

نکته جالب توجه هندورابی این است که این جزیره از یک رشته ارتفاعات کوتاه پوشیده است. کرانه‌های شمالی و شرقی آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می‌شوند. کرانه‌های غربی هندورابی کاملا صخره‌ای و بلند است که احتمالا در سفر به جزیره هندورابی این صخره‌های بلند را خواهید دید.

محیط زیست جزیره هندورابی

زیستگاه آبزیان در هندورابی

محیط‌زیست جزیره به دلیل بسته بودن آن محدود است. موجوداتی از قبیل انواع پرندگان کوچک مهاجری مثل باز و شاهین و انواع کمی از خزندگان و موش صحرایی در آن‌جا یافت می‌شود. آب مصرفی هندورابی از طریق چاه یا آب انبار تامین می‌شود. لاک‌پشت‌های دریایی از اواسط اسفند ماه تا نیمه خرداد برای تخم‌گذاری به سواحل جزیره هندورابی می آیند.

تراکم مرجان‌ها در سواحل شمالی جزیره هندورابی، آن را به زیستگاه بسیار مهمی در منطقه برای انواع آبزیان تبدیل کرده است. از آبزیان موجود در این ردیف می‌توان به انواع مرجان‌های مغزی، جراح ماهیان، تن ماهیان دم زرد، یونیک، پیکاسو، ملوان و طوطی ماهیان نام برد.

سازمان حفاظت برنامه‌ای جامع برای توسعه گردشگری دریایی دارد. جزیره هندورابی با رعایت کامل ملاحظات زیستی محیطی اکنون یک جزیره گردشگری شده است. جزیره هندورابی پتانسیل بالایی در زمینه‌های اقتصادی دارد. فعلا روی گردشگری آن تمرکز شده است.

لاک‌پشت‌های دریایی از اواسط اسفند تا نیمه خرداد برای تخم‌ریزی به سواحل جزیره هندورابی می‌آیند.

سفر به جزیره هندورابی و جاذبه‌های گردشگری

جزیره هندورابی از نظر سیاحت و گردشگری از زیر مجموعه‌های جزیره کیش است. امکانات و استعداد طبیعی بسیاری در هندورابی وجود دارد. این امکانات شامل آب، خاک، هوا و شرایط خاص تجاری جزیره کیش است. هم‌چنین برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، یکی دیگر از امکانات هندورابی است. جزیره هندورابی با این امکانات می‌تواند بخشی از نیاز‌های ایرانگردی را تأمین کند .

عمق دریا در سواحل شرقی جزیره بین 8 ‏تا 18 ‏متر متغیر است. در نقاط عمیق‌تر ستارهای بسیار زیبای دریایی به چشم می‌خورند.

جالب است بدانید خانه های مردم بومی در جزیره هندورابی از سنگ و گچ و گل است. فعالیت اقتصادی اکثر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است. فعالیت‌های صنعتی یا بهره‌برداری از معادن و منابع زیر زمینی هندورابی وجود ندارد. همچنین صنایع دستی در هندورابی رونق ندارد.

روزچینی های عزیز، در صورت سفر به کیش، این بار حتما سفر به جزیره هندورابی را فراموش نکنید. در جزیره کیش تورهای یک روزه، برای سفر به جزیره هندورابی وجود دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر