برترین خصوصیات اندروید ۸ یا Oreo چیست؟

کم کم به موعد عرضه جدیدترین بروز رسانی سیستم عامل اندروید با نام اندروید ۸ یا بیسکوییت اوریو نزدیک میشیم و شایعات پیرامون عرضه نسل جدید تلفن‌های هوشمند پیکسل روز به روز بیشتر می‌شود

برترین خصوصیات اندروید 8 یا Oreo چیست؟

کم کم به موعد عرضه جدیدترین بروز رسانی سیستم عامل اندروید با نام اندروید 8 یا بیسکوییت اوریو نزدیک میشیم و شایعات پیرامون عرضه نسل جدید تلفن‌های هوشمند پیکسل روز به روز بیشتر می‌شود. با هر بروز رسانی اندروید تغییرات زیادی را در ظاهر و محیط کلی سیستم عامل ایجاد می‌کند و قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی نیز به آن اضافه می‌شود. ظاهر و محیط تلفن‌های هوشمند تا حدودی متکی بر کمپانی سازنده تلفن است و ممکن است هر کمپانی ظاهری مختلف و منحصر به فرد از اندروید 8 را برای محصولات خود عرضه کند. اما ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید در بین تمام نسخه‌های مختلف یکی خواهد بود. در این مقاله به معرفی و بررسی برترین قابلیت‌های اضافه شده به اندروید 8 طبق اطلاعات منتشر شده توسط گوگل می‌پردازیم. اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان و به عبارتی منتظران اندروید 8 هستید تا پایان این مقاله همراه ما باشید!

Picture in Picture

اگر تابحال تجربه کار با قابلیت Picture in Picture یا تصویر در تصویر نداشته‌اید، باید در توصیف آن گفت بوسیله این قابلیت می‌توانید ویدیویی که در حال تماشای آن هستید را به ابعاد کوچک‌تر درآورده و در صفحه جابجا کنید تا بدین بوسیله بتوانید همزمان با دیدن ویدیو به انجام بقیه کارها نظیر فرستادن پیام و چت کردن یا چک کردن صفحات وب بپردازید. درواقع می‌توان Picture in Picture را شاخه‌ای از Split Screen دانست که در آن آزادی بیشتری برای انتخاب نحوه قرار گیری صفحات دارید. این قابلیت نیازمند آن است تا اپلیکیشن‌های موجود از آن پشتیبانی کنند و تاکنون نیز تایید شده است که کروم، یوتیوب و VLC و تعدادی اپلیکیشن دیگر از Picture in Picture پشتیبانی می‌کنند. Picture in Picture یکی از ویژگی‌های پای ثابت Android TV محسوب می‌شود اما در گذشته در برخی نسخه‌های اندرویدهای مختلف نیز دیده شده است. برای مثال از موردی مشابه بوسیله تکنولوژی Q Slide پشتیبانی می‌کند که قابلیت دیدن ویدیو در فضایی معلق را فراهم می‌کند، اما LG هیچگاه این قابلیت را برای استفاده اپلیکیشن‌های دیگر توسعه نداد.

تلفن‌های هوشمند سامسونگ نیز در برخی مقاطع زمانی دارای ویژگی مشابهی بودند و همچنان نیز می‌توانیم شاهد این موارد باشیم، برای مثال این قابلیت در سری نوت که از صفحه نمایش بزرگی برخورد هستند جزو محبوب‌ترین قابلیت‌ها شناخته می‌شود. بصورت کلی می‌توان گفت با اینکه در گذشته شاهد حضور Picture in Picture بودیم و از آن نیز استفاده کرده‌ایم، اینبار شاهد برگشت پرقدرت و با امکانات بیشتر آن خواهیم بود.

 

Background Limits

این مورد همانند Picture in Picture ویژگیی محسوب نمی‌شود که قابل استفاده بوده و به چشم بیاید، اما در کارکرد و سرعت تلفن‌های هوشمند قطعا تاثیر چشم‌گیری می‌گذارد. Background Execution Limits با محدود کردن فضای خالی برای اجرا شدن اپلیکیشن‌ها هنگامی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و قطع کردن بسیاری از فعالیت‌های آن‌ها علاوه بر بالا بردن سرعت و قدرت تلفن شما، عمر باطری آن را نیز افزایش می‌دهد. البته این قابلیت نیز جدید نبوده و از مدت‌ها پیش اپلیکیشن‌های مختلفی برای بالا بردن عمر باطری و بهتر کردن کارکرد تلفن‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها که عموما با نام Task Killer شناخته می‌شوند کمک شایانی به Task Manager اندروید Froyo و نان زنجبیلی کردند. اپلیکیشن‌های مختلفی برای این کار عرضه شدند که تنها برخی از آن‌ها توانستند به قول خود وفا کرده و واقعا شرایط را برای کاربران بهتر کنند، برای مثال می‌توان به Greenify اشاره کرد که با بسته نگه داشتن اپلیکیشن‌های غیر ضروری و جلوگیری از فعالیت زیاد آن‌ها عمر باطری تلفن را بهینه‌تر می‌کرد. بسیاری از کاربران به سراغ چنین برنامه‌هایی نرفته و تلاش می‌کنند با شرایط حال حاضر تلفن خود کنار بیایند، پس Background Execution Limits می‌تواند راه نجاتی برای تمام کاربران به سمت تلفن هوشمندی پرسرعت‌تر باشد.

 

Autufill API

قابلیت Autofill که سال‌هاست برروی مرورگرهای اینترنت ویندوز وجود دارد به بسیاری از ما کمک می‌کند تا بدون نیاز به پر کردن کادرهای خالی برای ارائه مشخصات یا هرگونه اطلاعات تکراری، با یکبار پر کردن آن‌ها دفعات بعدی بصورت خودکار شاهد پر شدن موارد مربوطه باشیم. این قابلیت می‌تواند در صرفه جویی زمان بسیار مفید باشد و از طرفی در مواردی که ممکن است اطلاعات مروبطه فراموش شوند نجات بخش باشد. Autofill API هم اکنون و بوسیله اندروید 8 به تلفن‌های هوشمند می‌آید و می‌توانیم سرانجام از این قابلیت دوست داشتنی استفاده کنیم، البته حضور و فعالیت این ویژگی متکی به پشتیبانی توسعه دهندگان و برنامه نویسان از آن است. اما در سیستم عامل تلفن‌های هوشمند نیز اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که برای مثال پسورد شما در سایت‌های مختلف را ذخیره کرده و درمواقع نیاز آن را به شما تحویل می‌دهند. برای مثال مرورگر کروم سال‌هاست که این قابلیت را داشته و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. حضور Autofill API این موقعیت را برای تمام برنامه‌ها فراهم می‌کند که به سادگی خود را مجهز کرده و به کاربران کمک کنند.

 

Night Mode

در اندروید 7 شاهد حضور قابلیت Night Mode بودیم اما در اندروید 8 کاربران این اجازه را دارند تا میزان رنگ و روشنایی را در این مد مشخص کنند. Night Mode و فیلترهای آبی مدت زیادیست که در اختیار کاربران قرار دارند و این قابلیت‌ها از طریق اپلیکیشن‌های موجود به سادگی و برروی تمام نسخه‌های اندروید قابل استفاده می‌باشند. برخی کمپانی‌ها مانند هواوی، ایسوس، سامسونگ و OnePlus این قابلیت را به نسخه‌های ویژه اندروید خود اضافه کرده‌اند و کاربرانی که از محصولات این کمپانی‌ها استفاده می‌کنند سال‌هاست که با Night Mode آشنایی دارند.

 

گوش دادن به موسیقی با کیفیتی بهتر از طریق بلوتوث

یکی از تغییرات بزرگ اندروید 8 نسبت به گذشته این است که هم اکنون کاربران از منوی Codec بلوتوث می‌توانند پروتوکل ارتباطی صدای خود را انتخاب کنند. این قابلیت‌ را برروی تلفن‌های هوشمند سونی نظیر سری اکسپریا دیده بودیم و این نشان می‌دهد که سونی از سال‌ها پیش به فکر علاقه‌مندان استریم کردن موسیقی بوده است و بهترین شرایط ممکن را برایشان فراهم کرده است. به این ترتیب و با اضافه شدن این قابلیت به اندروید 8 در آینده شاهد اضافه شدن تلفن‌های هوشمند بیشتری به لیست پشتیبانی کنندگان از LDAC Codec خواهیم بود.

نتیجه‌گیری نهایی

قطعا تغییرات و ویژگی‌های منحصر به فرد اندروید 8 بیشتر از مواردی خواهند بود که در لیست بالا به آن پرداختیم و از طرفی با انتشار سری جدید تلفن‌های پیکسل شاهد اضافه شدن موارد بیشتر و خاص‌تری به آن‌ها خواهیم بود که مختص این تلفن‌ها خواهند بود. همانطور که اشاره شد تمام قابلیت‌های جدید از مدت‌ها پیش توسط اپلیکیشن‌های مختلف برای کاربران قابل دسترسی بوده‌اند اما هم اکنون با اضافه شدن آن‌ها به نسخه اصلی اندروید شاهد کاربردی‌تر شدن این سیستم عامل خواهیم بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر