همانطور که بسیاری از متاهلین روابط بسیار نزدیک و خوبی با خانواده همسر خود دارند، بسیاری نیز از همان ابتدا یا به مرور، دچار مشکلاتی جدی در برقراری ارتباط درست با آنها می‌‌شوند. از تفاوت دیدگاه ها، سلایق و علایق گرفته تا موضوع نوه‌ها و رابطه زناشویی دو نفر، همه چیز ممکن است سبب این گسستگی باشد. هرچند که بنای روابط را از ابتدا می‌‌بایست درست گذاشت، اصلاح یا بهبود آن امکان ناپذیر نیست. در این مطلب می‌‌خواهیم به توصیه‌های مطرح شده از سوی روانشناسان و مشاوران خانواده بپردازیم که می‌‌توانند شما را در مسیر بهبود روابطتان با ماداران و پدران همسر یاری دهند.

 

1. هیچ گاه همسرتان را به دلیل رفتار‌های خانواده‌ او ملامت نکنید. مطمئنا خود او متوجه مشکلات خواهد بود و تحمیل احساس شرم بیشتر تنها سبب دور شدن او از شما خواهد بود.

 

2. زمانیکه نسبت به رفتار و برخورد‌های خانواده همسرتان ناامید هستید، سعی‌ کنید شما از نشان دادن واکنش‌های تند، حساس، و بیفکرانه خودداری کنید. حرف هایی که از دهان یک بار خارج شد هرگز قابل برگشت نخواهد بود. 

 

3. سعی‌ کنید انتظاراتتان از آنها را در حد معقولی نگاه دارید، به هرحال آنها والدین خود شما نیستند و هرچه انتظارات محدود تر باشد کمتر ضربه می‌‌خورید.

 

4. به آنها نقشی‌ بدهید و سعی‌ کنید احساس مهم بودن را داشته باشند. از کمک خواستن در مورد یک خرید خاص گرفته تا مراقبت از نوه، ایجاد حس مفید بودن خواهد کرد.

 

5. میزان زمان‌هایی‌ که باهم سپری می‌‌کنید و می‌‌دانید که مفید خواهد بود را تنظیم کنید. زیاده از حد با یکدیگر بودن همانطور که ماهی‌ یک بار دیدار کردن بی‌ فایده است، مخرب خواهد بود.

 

6. همیشه خودتان باقی‌ بمانید و در جواب رفتار‌های تند یا ناشایست آنها هرگز این کارها را تکرار نکنید. فراموش نکنید که چه همسر، چه فرزندان و چه اطرافیان همگی‌ ناظر رفتار‌های شما هستند، و می‌‌توانید با نشان دادن واکنش‌های درست در مقابل رفتار‌های غلط، الگوی خوبی برای دیگران باشید.

 

7. تا می‌‌توانید در شناخت آنها کوشا باشید. به جای فرض کردن یا برداشت کردن، ابتدا خلقیات آنها را بشناسید. از همسرتان بخواهید آنها را توصیف کند و شما را با نحوه برخورد و رفتار آنها بیشتر آشنا کند. بر پایه پیش فرض‌های دوستان یا تجربیات دیگران در مورد آنها قضاوتی نکنید.

 

8. همیشه به خود یادآوری کنید که بودن خانواده‌ها یک حمایت محسوب می‌شود و می‌‌توان بیشترین لذت و بهره را از آن برد. چه در مشکلات مالی‌ و چه در نگه داری فرزندان، والدین دو طرف همیشه پشتیبان فرزندان خود بوده اند.

 

9. سعی‌ کنید زمان مفیدی با آنها سپری کنید. مثلا یک فعالیت تفریحی مشترک که آنها نیز لذت می‌‌برند بیابید و همگی‌ یک روز را این چنین بگذرانید.

 

10. فراموش نکنید که تمام مادران و پدران خود روزی جوان و در موقعیت شما بوده اند. سعی‌ کنید نقاط مشترک موجود را بیابید، گاهی از زاویه دید آنها به مساله نگاه کنید و همیشه تفاوت نسل‌ها و سن را مد نظر بگیرید.