یکی‌ از نزدیکانتان چند وقتی‌ است گوشه گیر شده  یا در جمع‌ها بسیار ساکت به نظر می‌آید و شما به این نتیجه می‌‌رسید که از درون دچار مشکل شده است ولی‌ او برای حل کردن این مشکل قدمی برنمی‌‌دارد. قبول مشکل از مهمترین قدم‌ها در مقابله با مشکلات سلامت روانی‌ است. در قبول کردن مشکلات روانی‌ موانعی وجود دارند این موانع می‌‌توانند فردی (احساسی‌، ادراکی، رفتاری و هویتی) یا ارتباطی‌ باشند و یا بر اساس فرهنگ. در زیر به برخی‌ از این موانع در رسیدن به تشخیص و مراقبت از خود در مقابل مشکلات سلامت روانی‌ اشاره می‌‌شود.

1. احساسات مانع پذیرش می‌‌شوند.

اولین سد در مقابل پذیرش اختلال‌های روانی‌ احساساتی مانند خجالت و یأس است، در عین حال احساساتی‌ مثل امید، غرور و ترس می‌‌توانند به شما در تشخیص مشکلات روانی تان کمک کنند.

2. برخی‌ کنش‌ها و واکنش‌ها مانع پذیرش هستند.

از لحاظ رفتاری، افرادی که گوشه گیر و ناهنجار زندگی‌ می‌‌کنند در انکار بیماری‌های روانی‌ خود بیشتر پافشاری می‌‌کنند. واکنش‌ها در این افراد شامل سرباز زدن از قرارهای اجتماعی می‌‌شود که باعث ایجاد حس ارتباط و سلامتی‌ هستند. شرکت در فعالیت‌های مثبت در پذیرش و مدیریت اختلالات روانی‌ موثر هستند.

3. تفکرات و اعتقادات موانع بعدی در پذیرش هستند.

چالش‌های ادراکی شامل شفاف نبودن و افکار منفی‌ مانع پذیرش خواهند بود، از طرف دیگر پروسه‌های ادراکی آگاهی‌ از خود و بازتاب رفتار فردی به پذیرش این مشکلات کمک می‌‌کنند.

4. باور‌های شما درباره هویت خودتان ممکن است مانع پذیرش شما شود.

قبول اینکه شما فردی هستید که مشکلات روانی‌ دارید مستلزم تلفیق باورهای جدیدی راجع به خودتان است اما اگر شما نسبت به افرادی که مشکلات روانی‌ دارند نظر منفی‌ دارید این کار بسیار سخت خواهد بود. در صورتی که می‌‌توانید انسانهای با اختلالات روانی‌ را با صفت‌های مثبتی مثل قوی و با استقامت توصیف کنید قادر به مقابله با بیماری خودتان نیز خواهید بود.

5. برخی‌ از روابط شما شاید مانع این پذیرش شوند.

کمبود پشتیبانی و پذیرش از طرف نزدیکان شما مانع بزرگی‌ در پذیرش اختلالات روانی‌ خواهد بود، این موضوع نیاز جوامع برای درک بهتر از اختلالات روانی‌ را پررنگ می‌‌کند و نباید انتظار داشت بیماران وظیفه پذیرفته شدن را به تنهایی به دوش بگیرند.

6. عوامل فرهنگی‌ باعث عدم پذیرش می‌‌شوند.

در برخی‌ فرهنگ‌ها مشکلات روانی‌ ننگ‌ به حساب می‌‌آیند و به صورت ناخودآگاه در ارزش‌ها و باور‌های فرهنگی‌ ما قرار گرفته‌اند. ممکن است این افراد به عنوان خشن و خطرناک شناخته شوند، یا باری بر دوش جامعه تلقی‌ شوند. بنابرین باید نسبت به آگاهی‌ رسانی به جوامع درباره اختلالات روانی‌ کوشش بیشتری کرد.

7. در برخی‌ جوامع باور‌های مذهبی‌ پذیرش را سخت می‌‌کنند.

در برخی‌ مذاهب به بیماری روانی‌ به عنوان عذاب الهی نگاه می‌‌شود و درمان آن را فقط از طریق روش‌های معنوی ممکن می‌‌بینند، در صورتی که عضویت گروه‌های مذهبی‌ و معنوی می‌‌توانند راهی‌ برای جلوگیری از عزلت فرد و کمکی‌ برای درمان بیماری او باشند.

8. عوامل سازمانی پذیرش را سخت می‌‌کنند.

اگر در مدرسه  یا محل کار فردی به عنوان بیمار روانی‌ معرفی‌ شود به احتمال زیاد طرد خواهد شد، بنابرین افراد از بروز دادن شخصیت واقعی خود در محیط‌های سازمان یافته جلوگیری می‌‌کنند.

پروسه پذیرش بسیار پیچیده است و مستلزم عبور از موانع سختی خواهد بود ولی‌ عبور از هر یک از این موانع می‌‌تواند پشتیبانی‌‌های احساسی‌، رفتاری، رابطه ای  یا فرهنگی‌ به دنبال داشته باشد.