یک استاد علوم ارتباطات اجتماعی:

پیروزی انقلاب اسلامی فصل تازه‌ای از نقش‌آفرینی زنان در خوزستان رقم زد

یک استاد علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به اینکه امروزه نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های علمی و پژوهشی و هنری بیش از گذشته و با آهنگ سریع‌تر انجام می‌شود، گفت: زدوده شدن نگاه مردانه و میدان دادن به زنان از مصادیق این امر است.

پیروزی انقلاب اسلامی فصل تازه‌ای از نقش‌آفرینی زنان در خوزستان رقم زد

به گزارش ایسنا، ندا شفیعی در همایش زن در تاریخ محلی خوزستان که هفتم اسفندماه در سالن دکتر پاک‌سرشت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نقش و جایگاه زن در جامعه، از منظر فرهنگی و ایدئولوژیک و یا از منظر شرایط زیستی قابل‌بررسی است.

 

وی افزود: در بافت سنتی عشایری، زن مهم‌ترین نقش را در اداره امور خانواده بر عهده داشته و به این دلیل از ایفای نقش در عرصه جامعه و فرهنگ عمومی بازمانده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که زنان در تاریخ محلی خوزستان چه جایگاه و موقعیتی داشته‌اند؟ اظهار کرد: زنان نه‌تنها در خوزستان، بلکه در کل تاریخ گذشته ایران هم به دلیل شرایط زیستی و هم به دلیل نگاه مردانه کمتر موردتوجه قرارگرفته‌اند.

 

این دانشجوی دکترای رشته علوم ارتباطات اجتماعی بیان کرد: از دوران نوسازی جدید ایران به‌تدریج زنان به عرصه علمی - اجتماعی و فرهنگی - هنری وارد شدند و در بسیاری از موارد نام ماندگاری از خود بر جای گذاشتند.

 

شفیعی ادامه داد: در خوزستان به دلایل بافت سنتی -عشیره‌ای امکان حضور زنان کمتر فراهم شد اما  پیروزی انقلاب اسلامی فصل تازه‌ای از حضور و نقش‌آفرینی زنان را در خوزستان رقم زد.

 

وی با اشاره به اینکه زن در ساختار اجتماعی و حکومتی کاملاً مردانه، که وظیفه اصلی آن جنگ و لشکرکشی بود نقشی نداشت، گفت: زن فراموش‌شده تاریخ و مورخان است و متاسفانه حتی در پژوهش‌های تاریخی خوزستان و آرشیوها اثر چندانی به چشم نمی‌خورد.

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، عنوان کرد: کتاب تاریخ مذکّر به نکته‌ای مهم اشاره دارد. از نظر نویسنده اصولاً تاریخ ایران، تاریخی مردانه است و مردان آن را نوشته و هر جا وصفی و کاری است، آن را در قامت مردان دیده‌اند.

 

شفیعی ادامه داد: وجود برخی زنان در این زمان و به شهرت رسیدن آن‌ها گویای توان نقش‌آفرینی زنان است، اما این موارد اندک از زنان، در کلیت تاریخ ایران و خوزستان جایی را پر نمی‌کنند.

 

وی اظهار کرد: این آمارها پس از انقلاب اسلامی تا حدی بهبودیافته است، خصوصاً در دوران دفاع مقدس زنان به نقش‌آفرینی شگرفی دست یافتند، اما همچنان تا حضور پررنگ زنان در قسمت‌های مدیریتی و سایر بخش‌های علمی - پژوهشی راه درازی در پیش داریم.

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: تا پیش از دوران نوسازی و تجدد در ایران، زن در جامعه خوزستان نقش قابل‌تأملی ندارد. این امر نه به دلیل فقدان قابلیت در زن‌ها، بلکه به دلیل شرایط بسته و عدم امکان حضور زنان در جامعه از سوی مردان بوده است.

 

شفیعی بیان کرد: بااین‌حال، زنان در خوزستان و در چارچوب نظام کوچ‌نشینی، نقشی بی‌بدیل ایفا کرده‌اند؛ اما در نظام تصمیم‌گیری، چه در نظام ایلی جایگاه چندانی نداشته و اصولاً مورد مشورت قرار نمی‌گرفتند.

 

وی عنوان کرد: نگاه مردانه به تاریخ‌نویسی و عدم توجه به نگاهی تحلیلی و جامعه شناختانه نیز باعث غفلت در پرداختن به زن و نقش آن گردیده است. آنچه امروز پیش روی ماست، توجه بیشتر زنان به نقش و تأثیر خودشان هست.

 

این استاد ارتباطات و علوم اجتماعی با اشاره به اینکه زنان باید بدون افراط ‌و تفریط به‌دنبال اثبات شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی خود باشند، اضافه کرد: به‌طورکلی شرایط زندگی امروزی و تغییرات ساختاری در زیرساخت‌های کار و زندگی، ورود به عصر اطلاعات و ارتباطات، امکان حضور بیشتر زنان را فراهم ساخته است.

 

شفیعی بیان افزود: امروزه کار و فعالیت‌ها برخلاف گذشته ، اکثراً از حالت یدی و بدنی خارج گردیده و تفکر و خلاقیت و عصر نوین اینترنت فرصت بی‌نظیری برای زنان فراهم ساخته است که باید زنان با تلاش و اثبات شایستگی‌های خود، نقش خویش را در بهروزی و رشد و توسعه ایران عزیز اثبات کنند.

 

وی ادامه داد: نقش زن در اداره امور خانواده و تربیت فرزندان و روح بخشیدن به کانون خانواده نباید کمرنگ شود چراکه هرچه موفقیت داریم مرهون مادری کردن مادرانمان و نه صرفاً فعالیت اجتماعی زنان است.

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: خوشبختانه با بروز و ظهور تکنولوژی‌های جدید ارتباطات، زنان می‌توانند حضور پررنگ و بدون نیاز به رها کردن محیط خانه و خانواده در جامعه داشته باشند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر