حیدری در بازدید از موزه سربرنیتسا مطرح کرد؛

نتیجه سکوت سازمانهای بین المللی در برابر ظلم جنایت علیه بشریت است

سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین گفت: برپاییگالری ها و موزه هایی درباره جنگ به سازمان های بین المللی می آموزد که سکوت بین المللی در برابر ظلم نتیجه اش جز جنایت علیه بشرت نخواهد بود.

نتیجه سکوت سازمانهای بین المللی در برابر ظلم جنایت علیه بشریت است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین در بازدید از «موزه سربرنیتسا» در سارایوو گفت: جنایت های صورت گرفته در بوسنی و هرزگوین به همگان می آموزد که استفاده از تجارب تلخ گذشته اجازه تکرار این فجایع را نخواهد داد.   

حیدری در این دیدار با اشاره به کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم بوسنی گفت: مردم ایران از ابتدای بحران بوسنی با آن آشنا شدند و هر طریقی که توانستند به مردم مظلوم این کشور کمک کردند. اوج کمک های ایران در بوسنی تقدیم شهدای ایرانی است که نهایت برادری ایران در کمک رسانی بشر دوستانه به ملت بوسنی محسوب می گردد.

سفیر کشورمان در بوسنی افزود: برپایی چنین گالری ها و موزه هایی از یک سو نقشی مهم در آشنایی مردم و سیاستمداران با عواقب افراطی گری دارد و از سوی دیگر به سازمان های بین المللی می آموزد که سکوت بین المللی در برابر ظلم نتیجه اش جز جنایت علیه بشرت نخواهد بود.  

«طارق سمارا» عکاس و مدیر گالری سربرنیتسا در این دیدار توضیحاتی در خصوص نمایشگاه ارائه و تاکید کرد: غرب نمی خواهد سربرنیتسا زنده بماند و جهانی شود چون آنها فقط می خواهند هلوکاست جهانی بماند، اما من با جمع آوری تصاویر این جنایت و برپایی نمایشگاه های متعدد در سراسر جهان موضوع را  به سازمان های بین المللی کشیدم و در سال 2015 نمایشگاه تصاویر جنایت های سربرنیتسا را در سازمان ملل و آمریکا برگزار کردم و در آنجا نیز تاکید کردم که سازمان های بین المللی در برابر جنایت های صورت گرفته در بوسنی سکوت کردند و بنابراین آنها نیز مقصرند.  

سمارا اضافه کرد: ایران همواره کشوری دوست و برادر برای بوسنی و هرزگوین بوده است و این را در زمان سخت جنگ ثابت کرده است.

وی اضافه کرد: در کشورهای فرانسه، هلند و حتی در پارلمان های کشورهای اروپایی نمایشگاه برگزار کردم و برخی کشورها که دایه دار بردباری مذهبی و سیاسی هستند روی تمام تابلوهایم را پوشاندند و به بهانه ترویج خشونت اجازه نمایش نداند.

موزه ی سربرنیتسا که از آن به عنوان گالری “95/07/11” نیز یاد می شود، اولین گالری یادبود در بوسنی و هرزگوین می باشد که خاطرات و تراژدی های زمان جنگ و خصوصا منطقه ی سربرنیتسا را به تصویر می کشد. این موزه در قالب تصویر، صدا و ویدیو، صحنه های مستندی از نسل کشی سربرنیتسا را روایت می کند.

«طارق سامارا» از پدر و مادری بوسنیایی-سودانی در سال 1965 در شهر زاگرب متولد شد. وی فعالیت های حرفه ای خود را در رشته ی عکس های هنری و کارهای مستند آغاز کرد.

«نسل کشی در قلب اروپا» نام پروژه ای است که وی در خصوص نسل کشی سربرنیتسا با ارائه ی عکس های سیاه و سفید آغاز کرده است.

وی در این دیدار برای سفر به ایران و برپایی نمایشگاه تصاویر سربرنیتسا در تهران اعلام آمادگی کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان