ماهان شبکه ایرانیان

جشنواره تئاتر فجر؛ گزارش روز پنجم دهن گنده

پنجمین روز از جشنواره تئاتر فجر در‌ حالی کار خودرا آغاز کرد که حواشی توقیف اجرای روز عقیم به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی سبب وقوع حاشیه‌هایی شد

جشنواره تئاتر فجر؛ گزارش روز پنجم – دهن گنده

پنجمین روز از جشنواره تئاتر فجر در‌ حالی کار خودرا آغاز کرد که حواشی توقیف اجرای روز عقیم به نویسندگی و کارگردانی  سبب وقوع حاشیه‌هایی شد. عده‌ای از کارگردانان حاضر در بخش‌های رقابتی به اعتراض پرداختند و طی همین جریان، ، کارگردان تندیس‌برده‌ای که با نمایشن این یک پیپ نیست در بخش مسابقه بین‌المللی جشنواره تئاتر حاضر بود، از داوری اثرش استعفا دهد.

در همین روز، اجرایی منتقدانه به کارگردانی والنتاین دایننس از کشور بلژیک در سالن قاب عکسی استاد ناظر‌زاده مجموعۀ ایرانشهر به صحنه رفت که در این قسمت از بررسی‌هایمان به سراغ این نمایش می‌رویم.

دهن گنده یا بازتابی تقلیدی از سخنوران تاریخ

با ورود به سالن، روی تخته‌ای نام شخصیت‌های مهم سیاسی اجتماعی ادوار مختلف تاریخی دیده می‌شود که مقابل هریک از اسامی، تاریخی قرار داده‌ بودند. نام‌هایی مانند پریکلس (حاکم عصر طلائی هنر و فلسفه یونان باستان) پاتریس لومومبا (رهبر انقلاب کنگو) و چند تن از سیاسیون مطرح امریکایی و بلژیکی طی قرن بیستم و سال‌های آغازین قرن بیست‌و‌یکم. کنار یکدیگر قرار گرفتن این اسامی و تواریخ، نخست برایمان گنگ و سؤال‌بر‌انگیز بود تا اینکه در بلندگوی سالن اعلام شد که نمایش دهن گنده، نمایشی در ستایش هنر سخن‌وری است.

دهن گنده از همان دسته از اجراهایی است که از سویی می‌تواند یک مونولوگ تلقی شود یا جزو دسته آثار  باشد که طی آن یک اجراگر مرد به تقلید اشخاص مشهور در رفتار، بیان و اعمال جسمانی می‌پردازد. در‌واقع، این اجرا در مرز باریکی میان تئاتر و یک شو قرار داشت که طی آن اجراگر به تقلید از سخنوران مشهور تاریخ بشری، سخنرانی‌های مهم آن‌ها را در سالی مشخص بازسازی می‌کرد. در میان مبدل‌شدن از یک شخصیت به شخصیتی دیگر نیز با کمک میکس و ترکیب اصواتی که اجراگر ایجاد می‌کرد، و طراح صدا به طور همزمان به آن هارمونی می‌بخشید، اجرا پیش می‌رفت.

روی‌هم‌رفته نمایش حاصل بازسازی قابل‌قبولی از سخنرانی‌های مهم تاریخ توسط بازیگری با هنر تقلید و خوانندگی بود که با کمک مینیمال‌ترین چیدمان ممکن از یک سکوی سخنرانی اجرا شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در این پرداخت به نظر می‌رسید، اجرای بازیگر به سه زبان داچ (هلندی)، فرانسه و انگلیسی با لهجه‌های مختلف بود که به‌درستی اعمال شد.

دهن گنده نمایندۀ بلژیک در جشنواره تئاتر فجر، به بازتاب تأثیر کلمه بر احساسات و عقلانیت ملل مختلف جهان در نقاط عطف تاریخی پرداخت و می‌توان گفت به‌درستی اثری برای یک جشنواره تئاتر بین‌المللی است.

بدین ترتیب گزارش پنجمین روز از جشنواره تئاتر فجر نیز برای شما مخاطبین گزارشهای جشنواره فجر به پایان رسید. تا روزهای پایانی جشنواره با شما عزیزان همره خواهیم بود.

 

 

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان