معرفى فیلم‌هاى مهم جشنواره فجر – قسمت سوم

ماهورا (حمید زرگرنژاد): حمید زرگر نژاد با اولین تجربه فیلم‌سازی‌اش، «ماهورا» در حالی در جشنواره فجر حاضر می‌شود که فیلم اولی‌های زیادی این شانس را نداشتند و از گردونه رقابت حذف شدند، اما اگر نگاهی به «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار»، فاتحان بی‌چون‌وچرای جشنواره سی و چهارم، بیندازیم، متوجه می‌شویم که مؤلفه مشترک هردوی این فیلم‌ها بازتاب بخشی از ف ...

ماهورا (حمید زرگرنژاد): حمید زرگر نژاد با اولین تجربه فیلم‌سازی‌اش، «ماهورا» در حالی در جشنواره فجر حاضر می‌شود که فیلم اولی‌های زیادی این شانس را نداشتند و از گردونه رقابت حذف شدند، اما اگر نگاهی به «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار»، فاتحان بی‌چون‌وچرای جشنواره سی و چهارم، بیندازیم، متوجه می‌شویم که مؤلفه مشترک هردوی این فیلم‌ها بازتاب بخشی از فرهنگ و زندگی مردمان کشورمان است. این نگاه دریکی در قالب روایتی واقع‌گرایانه از زندگی قشر پایین جامعه تجلی میابد و در دیگری با بازتاب بخش مهمی از تاریخ کشورمان. با این احوال «ماهورا» می‌تواند با الگو گرفتن از فیلم‌های پیش از خودش، یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های جشنواره سی و ششم باشد. روایت جنگ در زندگی مردم عادی. مرزنشین، آن‌هم در بستری از باورها و اعتقادات سنتی و قومی ایران، شاید دقیقاً چیزی باشد که سینمای این روزهای ما به آن احتیاج داشته باشد؛ یعنی سینمای ملی. استقبال از چنین رویکردی در چند سال گذشته، شانس «ماهورا» را برای درخشیدن دوچندان می‌کند و بازی متفاوت ساعد سهیلی و بهاره کیان افشار هم می‌تواند برگ برنده فیلم باشد.

مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی): هومن سیدی که در نزد مردم بیشتر به عنوان یک بازیگر و اخیراً نقش پیمان در مجموعه «عاشقانه» شناخته می‌شود، اولین حضورش در جشنواره فجر را با فیلم تحسین‌شده «آفریقا» رقم زد. از آن فیلم تاکنون، سیدی علاوه بر کسب تجربه و مهارت، توانسته سبک منحصربه‌فرد خودش را تکمیل کند و ثابت کند موفقیت «آفریقا» صرفاً یک تصادف نبوده است. شاخصه آثار سیدی، ویژگی‌های بصری و روایت از طریق تصاویر است که در «خشم و هیاهو» این هنرنمایی به اوج خود رسید. فیلمی که برایش جایزه ویژه هیئت‌داوران در رشته کارگردانی به ارمغان آورد و فیلم‌برداری پیمان شادمانفر هم سیمرغ بلورین را به‌حق کسب کرد. سیدی با «مغزهای کوچک زنگ زده» در حالی به استقبال جشنواره سی و ششم می‌رود که علاوه بر نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی هم در تیم بازیگری‌اش حضور دارد و این دو در نقش دو برادر ظاهر می‌شوند که شاید بتوانند سیمرغی هم تصاحب کنند. شادمانفر هم بار دیگر مسئولیت به تصویر کشیدن اعترافات عجیب ذهن سیدی را بر عهده دارد. شاید، «مغزهای کوچک زنگ زده» به مانند «آفریقا» پدیده جشنواره امسال باشد.

بمب؛ یک عاشقانه (پیمان معادی): پیمان معادی، ستاره بین‌المللی سینمای ایران، گرچه بیشتر به‌واسطه حضور در «جدایی نادر از سیمین» و «درباره الی» شناخته می‌شود، اما خیلی قبل‌تر از این‌ها فعالیتش را با فیلم‌نامه‌نویسی شروع کرد؛ اما معادی به فیلم‌نامه‌نویسی و بازیگری و حتی حضور روی صحنه تئاتر قناعت نکرد و بعد از ساخت یک فیلم کوتاه، «برف روی کاج‌ها» را ساخت. فیلمی که در جشنواره سی‌ام فجر، بهترین فیلم مردمی انتخاب شد و توانست برای مهناز افشار، سیمرغ بلورین را به ارمغان بیاورد. معادی حالا بعد از چند سال، با «بمب» که به‌تازگی به «بمب؛ یک عاشقانه» تغییر نام داده است، در جشنواره سی و پنجم حضور دارد. آخرین ساخته معادی، همان‌طور که از نامش برمی‌آید قصه‌ای عاشقانه را در سال‌های بمباران موشکی تهران در دوران جنگ روایت می‌کند. لیلا حاتمی در کنار پیمان معادی بازیگران اصلی فیلم هستند. گرچه با توجه به مضمون و حال و هوای فیلم ممکن است هیئت‌داوران روی خوشی به فیلم‌سازی و نویسندگی معادی نشان ندهند اما لیلا حاتمی می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی سیمرغ باشد و شاید هم مثل «برف روی کاج‌ها» موردپسند مردم قرار گیرد.
معرفى فیلم‌هاى مهم جشنواره فجر – قسمت دوم

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر