ماهان شبکه ایرانیان

انواع مقاله‏‌های دو یا چندمؤلفی در رشتۀ ادبیات

انواع مقاله‏‌های دو یا چندمؤلفی در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی در یک نوشتار بررسی شده است.

انواع مقاله‏‌های دو یا چندمؤلفی در رشتۀ ادبیات

علی‌اصغر بشیری، پژوهشگر ادبیات، در یادداشت ارسالی‌اش به ایسنا نوشته است: یکی از موضوعاتی که در نظام دانشگاهی در سطوح جهانی مطرح بوده و هست، مقالات دو و یا چندمؤلفی است. موضوعی که در دانشگاه‏‌های ایران به خصوص در رشته‏‌های انسانی چندان مرسوم نبوده و بالاخص در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، نمونه‏‌های اندک (و حتی کالمعدوم) داشته است. سال‏‌ها قبل وزارت علوم مصوبه‏‌ای داشت که دانشگاه‏‌ها را تشویق به نوشتن مقالات چندمؤلفی می‏‌کرد و برای این کار امتیازات فراوانی را قرار داد. این موضوع به دلیل امتیازات مالی و شغلی با استقبال بسیاری از استادان مواجه شد و به مرور زمان به رویه‏‌ای ثابت در دورۀ تحصیلات تکمیلی تبدیل شد؛ به‏‌گونه‏‌ای که حتی شرط دفاع در مقطع دکتری داشتن مقالات مشترک با استادان راهنما و مشاور منظور شد.

نگارنده از رشته‏‌های دیگر اطلاعی ندارد و از ورود به موضوع مقالات چندمؤلفی در رشته‏‌های دیگر خودداری می‏‌کند؛ اما با توجه به زمینۀ تحصیلی خود، به بیان وجوه مختلف مقالات چندمؤلفی در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی می‏‌پردازد. ذکر این نکته نیز ضروری است که بسیاری از پژوهشگران نیز در این زمینه قلم‌‏فرسایی کرده و در مقالات و یا در مصاحبه‏‌هایی به نقد این موضوع پرداخته‏‌اند؛ به عنوان مثال دکتر سجاد آیدنلو، در مقاله‏‌ای با عنوان «مقالات دو یا چندمؤلفی، آفتی نوظهور در تحقیقات ادبی» (گزارش میراث، 1391، ش2، صص: 68 و 69) به آسیب‏‌شناسی این مقالات پرداخته‏‌اند.

در این‏‌که آیا این نوع نوشتن مقاله سودمند است و یا خیر و یا تا چه حدی، چرخ علم را در دانشگاه‏‌های ما می‏‌چرخاند، لازم است که نخست بررسی شود که این نوع مقاله نوشتن چه انواعی دارد. در ادامۀ نوشتار حاضر وجوه مختلف مقالات دو یا چندمؤلفی بررسی می‏‌شود.

1- سهم مساوی نویسندگان: یک نوع از مقالات دومؤلفی این‏‌گونه است که دو یا چند نویسنده  در نوشتن مقاله سهمی مساوی (یا تا حدی مساوی) دارند؛ یعنی هر کدام از نویسندگان بخشی از کار را بر عهده می‏‌گیرند و مقاله‏‌ای را منتشر می‏‌کنند. شاید این نوع مقاله‏‌نویسی، بهترین نوع کار علمی چندنفره باشد.

2- معامله: نوع دیگری از نوشتن مقالات چندمؤلفی به این شکل است که دو نفر، دو مقالۀ کاملاً مجزا از هم می‏‌نویسند و موقع نشر مقاله، با یک‏دیگر هماهنگی می‏‌کنند که هر کدام از آن‏‌ها نام دیگری را در مقاله بیاورد. شاید این نوع مقاله‏‌نویسی شیوع بیشتری در بین کسانی دارد که می‏‌خواهند از امتیاز مقالات خیلی زود استفاده کنند.

3- مقالات مستخرج از رساله: در این مقالات غالباً به خاطر قوانین وزارت علوم و یا دانشگاه‏‌ها، دانشجو موظف است که نام استاد را بر پیشانی مقاله درج کند. گاهی اوقات دانشجویی چند استاد راهنما و یا مشاور دارد که در این مقالات نیز نام همه را می‏‌آورد. در این‏‌که سهم هر استاد و یا دانشجویی در این مقالات تا چه حدی است، خود بحثی دیگر است.

4- تکالیف کلاسی با اجبار استاد: این مقالات از نوعی است که استادان، دانشجویان را مثلاً در یک درس موظف کنند که مقاله‏‌ای را بنویسند، و همین مقالات برای چاپ در نشریات نیز ارسال می‏‌شوند.

5- نیاز دانشجو: برخی از دانشجویان نیز به چاپ مقالات نیاز دارند و از آن‌جایی که ممکن است کارشان از نظر علمی ضعیف باشد با استادی که ممکن است راهنما و یا مشاور هم نباشد، موضوع را مطرح کنند و از او کمک بگیرند. گاهی نیز، بسیاری از مجلات حاضر نیستند که مقالات دانشجویان را به تنهایی منتشر کنند و همین موضوع نیز بهانه‏‌ای می‏‌شود که دانشجو در مقاله‏‌ای را که خود تکمیل کرده، فقط نام استادی را بنویسد تا منتشر شود.

البته شاید در این چند نوعی که بیان شد، نوع اول، یعنی مقالاتی که دو یا چند مؤلف تا حدودی سهم مساوی در آن دارند، نوع ایده‏‌آل مقاله‏‌نویسی باشد؛ اما این‏‌که چرا انواع دیگر مقاله‏‌نویسی تا حدودی شیوع دارد و یا بسامد کدام یک از این انواع بالاتر است، نیاز به یک پژوهش مفصل و مستوفا دارد تا بتوان از این رهگذر آسیب‏‌هایی را که به نظام علمی کشور وارد می‏‌شود، راحت‏‌تر بتوان بررسی کرد. در نوشتارهایی دیگر، شقوق مختلف این بحث شکافته خواهد شد و زوایای گوناگون دیگری به موضوع مقالات چندمؤلفی پرداخته خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان