در یازدهمین روز از سیوششمین دوره جشنواره تئاتر فجر میزبان نمایش شاه اسماعیل، مکتب قزوین به کارگردانی حسین نوشیر در دو اجرای 120دقیقهای در ساعات 18 و 21 بهترتیب در سالنهای دکتر ناظرزاده و استاد سمندریان است. نمایش شاه اسماعیل، مکتب قزوین بخشی از تاریخ ایران یوده که بهصورت کلی ماجراهای بهسلطنترسیدن و اتمام سلطنت شاه اسماعیل (با بازی علی باقری) و دخالتها و دخل و تصرفهای خانواده و نزدیکان شاه در امور مملکت را روایت میکند و دارای ساختاری فرمالیستی است.
نمایش شاه اسماعیل، مکتب قزوین در ادامۀ تولید نمایش شاه عباس و براساس رسالۀ کارشناسیارشد حسین نوشیر با عنوان بهرهبرداری از هنر نگارگری ایرانی برای دستیابی به تئاتر و بازیگری شیوهمند ایرانی روی صحنه میرود. این سیستم ابداعی، درحالحاضر به عنوان تئاتر عباسی معرفی میشود. بدیهی است روند ایدهآل شکلگیری نهایی این سیستم، نیازمند صرفِ سرمایه، نیروی انسانی متخصص و… است تا سنجش و عملکرد آن اصلاح شود.
نمایش شاه اسماعیل، مکتب قزوین دارای ساختاری فرمالیستی است که ارزش آن وابسته به فرم آن، چگونگی ساخت و ویژگیهای دیداریاش است.
ایجاد ظنز بجا و بهاندازه، استفاده از نورهای محیطی و موضعی با رنگهای مناسب، بهرهگیری از سایهها بهصورت نورپردازی کلی و دستی، استفاده از لباسهای بهروز و بیان و لحن گفتاری حال حاضر – که در واقع دراماتوژی حسین نوشیر در این مورد است – خوب از کار در آمدند.
بازیگران مجموعه عبارتاند از: علی باقری-شاه اسماعیل، حمید رشید-حسن بیک، نوید رضوی-حیدرشاه، هومان محمد حسینی-حسین قلی، حسین صوفیان-حسین بیک، کتایون سالکی، پری زان، امیر عباسیان- قاضی بیک، حمید دروردی-میرزا مخدوم، هدیه اصفهانی و امیراعلا مصدقی.
موسیقی نمایش بر عهده گروه آسامبل اِنسو است که هومن ثنایی، محمد طباخیان، سامان ثقفیان، کیارش رادمهر و سینا نجفلو اعضای این گروه هستند.
در نمایش شاه اسماعیل علاوه بر اجرای موسیقی گروه قطعهای انتخابی از David Dowie به نام Girl Love Me هم استفاده شده است.
در پست بعدی نگاشتهای درمورد جمعبندی نهایی این جشنواره خواهیم نگاشت.