به لطف قدرت تصاویر قابل توجه اینستاگرام، این پلتفرم توانسته به ابزار مورد علاقه ی بازاریابان تبدیل شود. تصاویر اینستاگرام با نمایش احساسات خاطره انگیز افراد در بهترین شرایط، یک تاثیر سریع و طولانی مدت را در مخاطبان ایجاد می کند.
با این اوصاف، تعجبی ندارد که 71 درصد از شرکت های ایالات متحده تصمیم گرفته اند تا در این پلتفرم، عملکرد فعالانه تری را به اجرا بگذارند.
برقراری ارتباط و ایجاد تعامل در اینستاگرام نیز بسیار عظیم است. گاهی اوقات دیده می شود که برخی پست ها در عرض کمتر از 24 ساعت، 4.2 میلیارد لایک دریافت می کنند، و نرخ رشد فالورهای یک اکانت میانگین، متناوبا به میزان 237 درصد نیز می رسد.
البته این احتمال نیز وجود دارد که همانند دیگر شبکه های اجتماعی، در دام تمرکز نامناسب بر روی جمع آوری فالورهای بیشتر گرفتار شوید. اما در حقیقت، تعداد فالورهای شما یک معیار برای "اندازه گیری غرور" است؛ و صرفا به معنای تبدیل شدن به معاملات واقعی نیست.
با اینحال، پتانسیل آن وجود دارد. نزدیک بر 50 درصد از کاربران اینستاگرام، اکانت نام های تجاری و برندهای مورد علاقه ی خود را دنبال می کنند. 60 درصد از آنها از طریق همین پلتفرم، درباره ی محصولات و خدمات آن اطلاعات کسب می کنند و 75 درصد از آنها، بعد از تاثیر پذیری کامل از پست ها، اقدام می کنند. حال این اقدام می تواند به معنای بازدید از وب سایت، جستجوی بیشتر درباره ی محصول، معرفی آن به دوستان و خرید واقعی باشد.
افزایش نرخ تبدیل با استفاده از پلتفرم اینستاگرام به برنامه ریزی نیاز دارد. با اینحال می دانیم که از حرف تا عمل فاصله ی زیادی وجود دارد. با وجود بازاریاب پسند بودن اینستاگرام، و علیرغم URL در بیو، این پلتفرم از رسانه ی قابل کلیک پشتیبانی نمی کند.
بنابراین، چطور می توان ترافیک طبیعی، سالم و قابل تعامل را روانه ی وب سایت کرده و از آن طریق، فروش را افزایش داد؟ اینجاست که استفاده از این 6 روش، کارآمد خواهد بود؛ با یوکن همراه شوید:
1. پست های خود را قابل خرید کنید.
راه حل "اینستاگرام قابل خرید" یک ابزار تجارت الکترونیک است که آرزو می کردید اینستاگرام، از روز اول از آن برخوردار می شد. زمانی که فالورهای شما روی لینک موجود در بیو کلیک کرده و به سمت کاتالوگ اینستاگرام قابل خرید (که از طریق ابزار Yotpo فراهم شده) می روند، تمامی عکس های اینستاگرام شما را از طریق رابطی مشاهده می کنند که کاملا مشابه اینستاگرام طراحی شده است. تنها با یک تفاوت که اگر روی یکی از پست ها کلیلک کنید، به سمت صفحه ی محصولات هدایت می شوید.
علاوه بر این، همه چیز با ابزار قدرتمند Yotpo سازگار شده برای اینکه بتوانید بررسی تاییدیه ی مشتری ها از محصولات را جمع آوری و منتشر کنید؛ بنابراین، می توانید تاثیر افزوده ای را بر سندیت اجتماعی خود داشته باشید. مشتری ها در خریدهای آسان و امن، احساس راحتی بیشتری دارند. شما نیز پیشرفت کرده اید و در نهایت، هر دو طرف راضی خواهید بود.
2. هیچگاه کال تو اکشن های خود را نادیده نگیرید.
اینستاگرام یک پلتفرم تصویری است، با اینحال از فضای مناسب برای اضافه کردن کال تو اکشن در توضیحات پست های خود برخوردار است. مشتری ها ترجیح می دهند به آنها بگویید که گام بعدی چیست. اضافه کردن یک کال تو اکشن خوب در تمامی پست ها، یک راه مناسب برای تبدیل کردن بازدید کننده ها به مشتری است.
اضافه کردن یک کال تو اکشن خوب، به معنای پیچیده بودن آن نیست. می توانید از ساده ترین چیزها استفاده کنید؛ برای مثال: "خوشتان می آید؟ روی لینک موجود در بیو کلیک کنید تا یکی از آنها را داشته باشید." به خاطر داشته باشید که URL را آپدیت کرده و بازدید کننده را مستقیما به صفحه ی محصول هدایت کنید. پس از آن تنها کافیست که شاهد افزایش فروش خود باشید. حتی می توانید این کار را از طریق یک اپلیکیشن شخص ثالث انجام دهید تا تجربه ی بهینه تری را ارائه دهید؛ اما به یاد داشته باشید که لینک دادن، به روز رسانی و کپشن ها نیز کاربردی خواهند بود.
3. با برنامه های تبلیغی به فالورهای خود جایزه بدهید.
قانع کردن مشتریان برای انجام اولین خرید، یکی از بزرگترین موانعی است که با آن روبرو هستید. اما یک تخفیف درست که به موقع و به جا ارائه می شود، یک ابزار فوق العاده برای ترغیب خریداران است. این مساله به ارزشی که برای فالورهای خود ایجاد می کنید، می افزاید.
اگر این نوع فعالیت در اینستاگرام با هشتگ های مناسب ترکیب شود، موجب افزایش نرخ تبدیل و تعداد سهم بالا می شود که به لطف قابلیت های اشتراک گذاری یکپارچه ی اینستاگرام برای توییتر، فیس بوک و Foursquare فراهم می شود. این تاکتیک به خوبی جوابگو خواهد بود؛ چرا که اگر مردم بدانند که می توانند هر چند وقت یکبار، از تخفیف های اینستاگرام شما برخوردار شوند، به شما وفادار خواهند بود. حال اگر شما از برنامه های تخفیفی با کوپن های مخصوص به کانال استفاده کنید، همیشه متوجه می شود که چه میزانی فروش، از طریق اینستاگرام حاصل شده است.
4. یک مسابقه راه بیاندازید.
اعضای مخاطبان به رقابت ها و مسابقه های اینستاگرام علاقه دارند. تنها در عرض چند ثانیه، در مسابقه حاضر شده و برای برنده شدن جایزه ی شما، در آن شرکت می کنند. شما نیز با یک پست مسابقه ای که کالاهای شما را به فروش رسانده، تعداد زیادی از مشتریان جدید را جمع آوری می کنید. اگر یک تاجر چند کاناله هستید، حتی می توانید از این تاکتیک برای انگیزه دادن به بازدید از فروشگاه های فیزیکی استفاده کنید. تنها کافیست که افراد با کالایی که خریداری کرده اند، عکس سلفی بگیرند.
ایجاد تعامل، تعداد فالورها و فروش و مسابقه های اینستاگرام، از ساده ترین راه ها برای افزایش میزان فروش هستند. مدیریت آنها و تشخیص اینکه چه کسی برنده شده است، خود یک ماجرای دیگری است. بدین منظور می توان از ابزار Wishpond استفاده کرد؛ این آپشن با همه چیز از جمله MailChimp تا Salesforce یکپارچه شده است که در پیگیری مسابقه به شما کمک می کند.
5. افرادی که به نام تجاری شما علاقه دارند را معرفی کرده و به نمایش بگذارید.
محتوایی که توسط کاربران تهیه شده باشد، طلای بازاریابی است که مشتریان را مستقیما به نام تجاری شما متصل می کند، باعث ایجاد حس تعامل در آنها شده و بهتر از هر روش دیگری می تواند اعتبار را به وجود آورد. بهره برداری از این موضوع در هر پلتفرم دیگری بسیار دشوار است؛ اما اینستاگرام با آنها فرق دارد.
سرعت و دلپذیر بودن اینستاگرام، امکان جستجوی آسان تر یا درخواست برای تولید محتوای عالی را فراهم کرده که به سرعت می توان آن را به اشتراک گذاشت. حال اگر شما یکی از این مشتریان باشید و فرد دیگری را ببینید که از یک محصول استفاده می کند؛ قانع کردن شما نیز آسان تر خواهد بود.
راه های زیادی وجود دارد که می توانید از همین حالا، این تاکتیک را به کار بگیرید. می توان این روش را با تاکتیک مسابقه که در بالا به آن اشاره شد، ادغام کنید. برای 100 مشتری اول، یک تخفیف در نظر بگیرید و محصول خود را با یک هشتگ مناسب، نشر دهید؛ و یا حتی می توانید از کمک تاثیرگذاران عرصه استفاده کنید.
6. داستان عالی و البته تصویری را تعریف کنید.
داستان گویی: همه ی شما می دانید که این مساله تا چه اندازه با ارزش است؛ اما اگر "کلمات" از مولفه های اصلی شما نباشند، چگونه می توانید یک داستان زیبا را بازگو کنید؟ کار خود را با یک کلیشه ی قدیمی شروع کنید که می گوید: یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد.
داستان سرایی اینستاگرام با یک تصویر ساکن نیز امکان پذیر است؛ البته اگر آن را به درستی نمایش دهید. علاوه بر این، استفاده از ابزار ویدیو اینستاگرام، زمان بیشتری را برای انتقال پیام، در اختیار شما قرار می دهد. حتی می توانید خلاقیت خود را آزمایش کنید؛ با قابلیت جدید Instagram Stories می توان یک سری از پست های مشروح را ایجاد کرد.
با این قابلیت جدید می توان داستان یا ماجرایی را پست کرد که در عرض 24 ساعت، از بین می رود. بنابراین، یکی از روش های عالی برای اشتراک گذاری برنامه های تبلیغی و تخفیفاتی است. تنها کافیست که جذابیت داستان سرایی خود را به اندازه ی محصول یا خدمات خود افزایش دهید.
گام بعدی چیست؟
برگزاری مسابقه می تواند در جلب توجه و جذب خریدارانی که به سبک شما علاقه دارند، به شما کمک کند؛ اما برای حفظ آنها باید خلاقیت به خرج دهید. می توان این کار را با پیام های خلاقانه، محتوایی که توسط مشتری ها ایجاد شده و یا داستان سرایی تصویری انجام دهید.
اگر پست های اینستاگرام شما از زرق و برق به دور هستند، از توصیه های بالا استفاده کرده و درباره ی استراتژی فعلی خود، تجدید نظر کنید. مطمئن شوید که حتما از کال تو اکشن های شفاف و واضح استفاده می کنید. با ارائه ی تخفیف و برنامه های تبلیغی، شرایطی را فراهم کنید که کاربر به یک مشتری تبدیل شده و فرصت خرید را برای او فراهم کنید. زمان آن فرا رسیده که از جمع آوری فالورها، به سمت افزایش فروش حرکت کنیم.
منبع: Entrepreneur