ماهان شبکه ایرانیان

۱۲ اصل انتخاب حیوان خانگی [قسمت دوم/پایانی]

امروزه حیوانات خانگی نقش مهمی را در زندگی انسان‌ها بازی می‌کنند و مونس تنها‌یی انسان‌ها یا حتی همبازی کودکان هستند

امروزه حیوانات خانگی نقش مهمی را در زندگی انسان‌ها بازی می‌کنند و مونس تنها‌یی انسان‌ها یا حتی همبازی کودکان هستند. اما انتخاب حیوان همیشه ساده نیست و بهتر است قبل از هر نوع تصمیم‌گیری، به نکات مهمی توجه شود. اصول انتخاب حیوان خانگی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند. چهار اصل اول مربوط به ایجاد آمادگی برای ورود حیوان به زندگی‌تان، صرفنظر از نوع حیوانی است که انتخاب می‌کنید. و هشت اصل بعدی شامل اصولی است که بر انتخاب نوع حیوان تأثیرگذارند. با بنیتا همراه شوید تا با مهم‌ترین نکاتی که پیش از انتخاب حیوان خانگی باید بدانید، آشنا شوید.

پس از اطمینان از اینکه می‌خواهید یک حیوان وارد زندگی‌تان شود، باید براساس شرایط‌تان تصمیم بگیرید که چه نوع حیوانی برای شما مناسب است. این شرایط در 8 اصل خلاصه شده است که در ادامه می‌خوانید.

1- نوع محل زندگی

انتخاب حیوان خانگیCredit: African Grey Parrot

آیا در آپارتمان زندگی می‌کنید یا دارای خانه‌ای حیاط‌دار هستید؟ آیا فضای خانه‌تان برای حضور یک حیوان مناسب است؟‌ هر حیوانی که انتخاب کنید فضایی از منزل‌تان را اشغال خواهد کرد و باید مکانش را به دقت انتخاب کنید. سگ و گربه دارای آزادی بیشتر هستند و احتمالا در کل خانه می‌چرخند. پس مطمئن شوید که فضاهای مورد نظر برای حیوان ایمن هستند.

2- نوع خانواده و تعداد اعضای آن

با توجه به اینکه خانواده‌ی شما متشکل از یک زوج، زوجی با فرزند کوچک، خانواده‌ای پرجمعیت یا حتی فقط یک نفر است، ببینید چه حیوانی مناسب‌تر است. بعضی حیوانات برای حضور در کنار کودکان مناسب نیستند یا حیواناتی که کمتر اجتماعی هستند، از حضور در کنار تعداد زیادی انسان دچار استرس می‌شوند.

3- نوع رابطه با حیوان و سرپرست اصلی

قصد دارید با حیوان‌تان چه نوع رابطه‌ای داشته باشید؟‌  ساعت‌های زیادی را با آن سپری می‌کنید، با هم بازی می‌کنید و به آن آموزش می‌دهید؟ براین اساس شاید سگ انتخاب مناسبی باشد. یا اینکه ترجیح می‌دهید حیوان مستقلی داشته باشید که وابستگی کمتری به شما داشته باشد؟ احتمالا حیوانی مثل گربه، همستر یا خرگوش برای‌تان مناسب است. اگر نظافت همیشگی یا رسیدگی دائمی برای‌تان سخت باشد، شاید بهتر باشد به ماهی فکر کنید.

انتخاب حیوان خانگیCredit: Best Large Breed Puppy Food

همچنین، مهم است مشخص کنید که چه کسی قرار است سرپرست اصلی حیوان باشد. وقتی کودکان همبازی اصلی حیوان هستند باید به نظافت آن بیشتر رسیدگی کنید و حیوانی را انتخاب کنید که بتواند با کودک ارتباط برقرار کند. یا اگر سرپرست اصلی کسی است که زمان کمی برای رسیدگی دارد، هر حیوانی مناسب نخواهد بود.

4- سبک زندگی

با توجه به اینکه هر حیوانی به شیوه‌ی خاصی زندگی می‌کند و قطعا هر خانواده نیز عادات خاص خود را دارد، باید تناسب بین این دو را رعایت کنید. آیا فردی شب‌ زنده‌دار هستید؟‌ کارمند هستید و زمان زیادی را بیرون از خانه سپری می‌کنید؟ یا خانه‌دارید و علاقه‌ای به ترک منزل ندارید؟‌ حیوانی مثل گربه زندگی شبانه را بیشتر دوست دارد و در طول روز، ساعات بسیاری می‌خوابد. سگ برخلاف گربه حیوانی اجتماعی است که به شدت، نیاز به قدم زدن در بیرون از خانه را دارد. پرندگان معمولا سر شب خوابیده و صبح زود بیدار می‌شوند.

5- میزان زمان اختصاص یافته به حیوان

هر حیوانی که برای خود انتخاب کنید نیازمند این است که زمانی را با شما سپری کند. با این حال بعضی حیوانات مثل سگ به شدت وابسته به انسان و نیازمند توجه هستند. گربه‌ها  میزان کمتری به توجه نیاز دارند ولی عاشق بازی هستند. پرندگانی مثل کاسکو دوست دارند مورد توجه باشند. و شاید ماهی‌ها زمانی کمتر از بقیه بخواهند.

6- حساسیت و آلرژی

انتخاب حیوان خانگیCredit: Live Science

گاهی انسان‌ها به بعضی چیزها مثل پر یا مو آلرژی دارند و تقریبا حضور بعضی از حیوانات در کنارشان غیرممکن است. بهتر است پیش از انتخاب حیوان، نسبت به آلرژی خود یا دیگر اعضای خانواده تحقیق کنید و حتی برای مشاوره به پزشک مراجعه کنید. همچنین مو یا پر بعضی حیوانات برای کودکان خردسال خطرناک بوده و حتی موجب بیماری در آنها می‌شود.

7- هزینه

هیچ وقت از یاد نبرید که همه‌ی حیوانات دارای هزینه هستند. مخصوصا ابتدای ورود حیوان به خانه، مراجعه به دامپزشک جهت اطمینان از سلامت و تزریق واکسن‌های لازم، ضروری است. غذای حیوان بخش مهمی از هزینه‌ی آن است، چرا که گاهی نمی‌توان هر غذایی که انسان می‌خورد را به حیوان داد. حتما میزان هزینه‌ای که می‌توانید برای یک حیوان داشته باشید را محاسبه کنید و با هزینه‌های اساسی هر حیوان بسنجید تا بعدا به مشکل برنخورید.

8- مدت زمان نگهداری

حیوانات دارای طول عمر متفاوتی هستند، و از ابتدا باید مشخص کنید که تا چه زمانی قرار است آن حیوان در زندگی شما حضور داشته باشد. سگ، گربه و مرغ مینا حدود 15 سال عمر می‌کنند. کاسکو عمری طولانی و حدود 50 الی 60 سال دارد. همستر بیش از 2 یا 3 سال زنده نمی‌ماند و ماهی‌های مختلف طول عمرهای متفاوتی دارند.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان