ماهان شبکه ایرانیان

اللهیاری در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

حضور۹۰درصدی کتابخانه‌های روستایی در انتخاب روستاهای دوستدار کتاب

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها درباره این دوره انتخاب روستاهای دوستدار کتاب گفت: کتابخانه‌های عمومی در این دوره با مشارکت۹۰درصدی در ارائه طرح‌ها حضور داشتند.

حضور90درصدی کتابخانه‌های روستایی در انتخاب روستاهای دوستدار کتاب

محمد اللهیاری فومنی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد در حاشیه مراسم پایانی چهارمین دوره انتخاب و معرفی روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در چهارمین دوره «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران» حضور پر رنگ کتابخانه‌های عمومی روستایی بوده، که با ارائه 90 درصد از طرح های راه یافته به مرحله نهایی داوری، مشارکتی گسترده را در این دوره از جشنواره رقم زدند. در دوره اول، دوم و سوم این جشنواره نیز کتابخانه‌های عمومی در این جشنواره مشارکت داشته اند.

وی درباره چگونگی شکل گیری اتفاقات این دوره جشنواره مذکور گفت: چهارمین دوره «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برای گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور و پشتیبانی از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب خوانی و همچنین جلب توجه سازمان ها و نهادهای مرتبط با کتاب، با انتشار فراخوانی از آذر ماه سال جاری آغاز به کار کرد. طی مهلت مهلت 2 ماهه درنظر گرفته شده برای ارسال آثار، مجموعاً بیش از 1300 روستا از 29 استان کشور عملکرد یک‌ساله خود را به همراه طرح‌ها و ایده‌های مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که این عدد نشان از رشد 30 درصدی تعداد تقاضاهای رسیده در مقایسه با دوره گذشته دارد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: یکی از ویژگی های این دوره راهیابی 73 روستا از 18 استان کشور به مرحله نهایی داوری بود که نشان از وجود تنوع قومی و توجه به ویژگی‌های منطقه‌ای و همچنین افزایش مشارکت و ارائه طرح‌های ابتکاری، از نکات برجسته در طرح‌های رسیده به دبیرخانه این جشنواره است.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد گفت: کتابخانه های عمومی رسالت خودشان می دانند که با این جشنواره همکاری کنند. دلیلش هم این است که نهاد کتابخانه ها از معدود دستگاه های فرهنگی با ضریب نفوذ گسترده در کشور است. امروز کتابخانه های عمومی محل مراجعه مردم هستند و کارکرد اجتماعی پیدا کرده اند و به اعضا خدمات متنوعی در حوزه فرهنگ و اجتماعی ارائه می دهند. نهاد در چهار دوره گذشته در  جلسات کارشناسی و داوری این جشنواره حضور داشته است و کتابخانه های عمومی با مشارکت فعال در این دوره از جشنواره رشد 30 درصدی در تقاضاها را نسبت به دوره گذشته رقم زده اند. از 10 روستای معرفی شده 7 روستا دارای کتابخانه عمومی روستایی هستند و کتابدار نهاد به عنوان فرد خلاق و فردی که این ایده را ارائه و در نهایت اجرایی کرده نقش محوری داشته است.

اللهیاری همچنین درباره چگونگی حضور نهاد کتابخانه ها در داوری این رویداد گفت: نماینده نهاد پیشنهادی را در دوره دوم جشنواره در جلسات داوری  ارائه کرد تا از شهرهای داوطلب پایتختی کتاب بازدید میدانی صورت بگیرد و این از دوره دوم در ستاد جشنواره نهادینه شد. در این دوره نیز گزارش های خوبی از بازدید میدانی کارشناسان از شهرهای داوطلب، توسط دبیر کل نهاد در جلسه داوری ارائه شد که ملاک تصمیم گیری قرار گرفت و در نهایت کاشان به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شد. نقطه قابل توجه در انتخاب پایتخت کتاب ایران این است که 23 کتابخانه عمومی در کاشان فعالیت دارند و اداره کتابخانه های شهرستان و اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان مجموعه برنامه هایی که ارسال کردند با همدیگر همسو و هماهنگ هستند. ضمن اینکه در این شهر فعالیت های خوبی در حوزه ترویج کتاب در زندان ها انجام شده است و هولدینگ های بزرگی نیز از فعالیت های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی حمایت کرده اند.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد در پایان این گفتگو، گفت: نکته مهم دیگر اینکه مشارکت نهاد در این دوره فراتر از حضور فیزیکی و کمک به رونق این جشنواره بوده است چرا که اهدای بخشی از جوایز و کمک های مالی را بر عهده گرفته است. اتفاقا در دوره دوم و سوم به اذعان دبیرخانه جشنواره نهاد جزو دستگاه هایی بوده که در روز اختتامیه تعهدی را که بر عهده گرفته به انجام رسانده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان