ماهان شبکه ایرانیان

پرفروش ترین کتاب های هفته در بنیتا؛ و نیچه گریه کرد

کتاب‌های پرفروش هفته‌ی گذشته‌ی سه انتشاراتی بزرگ، اعلام شدند. همان‌طور که انتظار می‌رفت هرکدام از این انتشاراتی‌‌ها در حوزه‌ی تخصصی خود بیشترین فروش را داشتند. یعنی چشمه بیشتر رمان فروخته بود و نشر نی در حوزه‌ی علوم انسانی. در این میان ثالث هم در ادبیات داستانی مخاطب داشت و هم در حوزه‌های تخصص‌تر. ادامه را در بنیتا بخوانید.

کتاب‌های پرفروش هفته‌ی گذشته‌ی سه انتشاراتی بزرگ، اعلام شدند. همان‌طور که انتظار می‌رفت هرکدام از این انتشاراتی‌‌ها در حوزه‌ی تخصصی خود بیشترین فروش را داشتند. یعنی چشمه بیشتر رمان فروخته بود و نشر نی در حوزه‌ی علوم انسانی. در این میان ثالث هم در ادبیات داستانی مخاطب داشت و هم در حوزه‌های تخصص‌تر. ادامه را در بنیتا بخوانید.

نشر نی

کتاب های پرفروش نشر نی

در میان پرفروش‌های نشر نی آنچه جالب بود استقبال دوباره‌ی مخاطبان از«و نیچه گریه کرد» بود.

1- هستی متن مقدس

نویسنده: محمد محمد گرگانی

درباره‌ی کتاب: این کتاب بر مبنای دو اصل نظری تدوین شده است:

نخست این‌که هستی یک متن مقدس و مبنای معرفت دینی است، که در طول تاریخ مورد غفلت بخشی از متفکرین مسلمان بوده است، هستی به‌عنوان یک کل یا «وجود» مستمراً و مشتاقانه در آفرینش، انتخاب، هماهنگی و تصمیم است، هر ذره «روح» دارد، در هر ذره یک من و در کل هستی نیز یک «من» وجود دارد، که بی هیچ درنگ در هر «آن» تصمیم می‌گیرد، انتخاب می‌کند و «حیات» دارد، نتیجه‌ی این نگاه آن است که انسان خود را در محضر جهانی با واقعیت شگفت، هماهنگ، شیدا و آفرینش‌گر می‌بیند که زنده و اطمینان‌بخش و ناظر است.

اصل دوم این است که دین دو بخش دارد:

1) ثابت و تغییرناپذیر، 2) متغیر و تغییرپذیر.

حوزه‌ی اول حوزه‌ی اصول یا ارزش‌هاست و حوزه‌ی دوم حوزه‌ی «امور» یا «روش‌ها» است.

مسائلی چون معنی و هدف‌داری در هستی، هدف زندگی، ویژگی‌های انسان، عدالت، کرامت ذاتی انسان، حفظ محیط‌زیست و... حوزه‌ی اصول است، که تقریباً اکثر آن مورد توافق خرد جمعی روز بشر است، و در اکثر قریب به‌اتفاق قوانین اساسی دنیا آمده است.

حوزه‌ی دوم مربوط به راه‌های رسیدن به هدف‌ها و ارزش‌هاست، در این حوزه، مبنا دانایی و خرد جمعی روز بشر است، به تعبیر مرحوم مطهری که دیدگاه اقبال لاهوری را در یک جمله بیان می‌کند: «دین هدف‌ها را تعیین می‌کند و علم راه رسیدن به آن هدف‌ها را.»

2- ایران جامعه‌ی کوتاه‌مدت

نویسنده: محمدعلی همایون کاتوزیان

ترجمه: عبدالله کوثری

درباره‌ی کتاب: چهار مقاله‌ی این کتاب هریک به‌نوعی مشکلات تاریخی توسعه‌ی اقتصادی و سیاسی ایران را بررسی می‌کنند. فقدان امنیت برای مالکیت خصوصی و در نتیجه عدم انباشت سرمایه در دست بخش خصوصی، انحصار ثروت و قدرت اقتصادی در دست حکومت‌ها که خود به انحصار قدرت سیاسی می‌انجامید و سرعت و شدت تحولات سیاسی و اجتماعی که جامعه را از چهارچوب قانونی باثبات که لازمه‌ی رشد و توسعه‌ی اقتصادی است محروم می‌کرد، در دو مقاله‌ی اول بررسی می‌شود. تلاش برای استقرار قانون و نظم قانونی که به انقلاب مشروطه انجامید و علل ناکامی‌ها و کمبودهای این جنبش مضمون مقاله‌ی سوم است و در مقاله‌ی چهارم که به معنایی دنباله‌ی مقاله سوم است شرحی از زندگی و آثار ملک‌الشعرای بهار می‌خوانیم که از کوشندگان راه مشروطه بود و انسانی فرهیخته و آزادی‌خواه و متجدد بود که می‌کوشید در فضای بسته و خطرخیز دیکتاتوری در عین وفادارماندن به آرمان‌های خود از تندروی‌های ویرانگر بپرهیزد و در محیطی که کمتر کسی هوادار اعتدال و خرد بود به اعتدالی خردمندانه برسد.

3- صدایی که شنیده نشد

نویسنده: علی اسدی، مجید تهرانیان، عباس عبدی، محسن گودرزی

درباره‌ی کتاب: کتابی که در دست دارید، بخشی از تحقیقاتی است که در دهه‌ی 50 شمسی با عنوان «طرح آینده‌نگری» انجام شد. گذشت سالیان متمادی از زمان انجام این تحقیقات، ارزش‌های آن را بیش از پیش آشکار کرد. این تحقیق از اولین نظرسنجی‌های ملی در کشور است و اطلاعات منحصربه‌فرد تجربی از نگرش مردم در دهه‌ی 50 شمسی به‌دست می‌دهد، و نشان می‌دهد که چگونه در زیر پوست جامعه، جریان دینی در حال رشد بود. برای ما که در سال‌های بعد از این تحقیق، شاهد انقلاب بوده‌ایم، شاید جای شگفتی باشد که چگونه چنین علامت‌هایی دیده و صدای جامعه‌ای که در این تحقیق پژواک یافته بود،‌ شنیده نشد. این تحقیق هم از فضل تقدم در میان پیمایش‌های اجتماعی برخوردار است و هم به‌خاطر تصویری که از وضعیتِ نگرشیِ آن روزگار ارائه می‌کند، دارای اهمیت است. علاوه بر آن باید به پیوند دیدگاه‌‌های نظری و تحقیق تجربی اشاره کنیم که «آینده‌نگری» به آن توجه جدی داشت.

4- و نیچه گریه کرد

نویسنده: اروین یالوم

ترجمه: مهشید میرمعزی

درباره‌ی کتاب: وین، پایان قرن نوزدهم. لو سالومه آمده است تا یوزف برویر، پزشک مشهور و استادِ زیگموند فروید را بیابد. او نگران دوستش، نیچه است. برویر باید اندیشمند بزرگ و تنها را که از سردرد شدیدی رنج می‌برد، معالجه کند و او را از این گرفتاری برهاند. ولی نیچه نباید از این جریان بویی ببرد، سالومه از برویر تقاضا کرده که او را معالجه کند. برویر تصمیم می‌گیرد با روش جدید «بیان‌درمانی» که به‌تازگی در مورد بیمار دیگرش آنا او تجربه کرده، او را درمان کند. برویر برای تشویق نیچه به صحبت‌کردن، وضعیت بیمار جوانش آنا او را برای او تشریح می‌کند. به‌این‌ترتیب میان برویر آرام و دلسوز، و نیچه‌ی حساس و خوددار، دوئل گفتاری تندی به‌وجود می‌آید و هرچه این دو به هم نزدیکتر می‌شوند، برویر بیشتر متوجه می‌شود که فقط در صورتی می‌تواند نیچه را معالجه کند که وی اجازه‌ی این کار را بدهد. یالوم تخیل و واقعیت را در یک شبکه‌ی منسجم با هم ترکیب می‌کند؛ طوری‌که شخصیت‌های برجسته و بزرگِ دورانِ آغاز روان‌درمانی زنده می‌شوند و با ما سخن می‌گویند.

5- آنورا

نویسنده: کارلوس فوئنتس

ترجمه: عبدالله کوثری

درباره‌ی کتاب: زنی پیر، مردی جوان و زنی جوان. در خانه‌ای که همه‌چیز در آن بوی گذشته می‌دهد و گویی تنها نیرویی که آن را برپا نگه داشته یادها و نفس‌ها و عطرهای گذشته است. اما در این میان چیزی ناشناختنی، جادویی شگفت در کار است تا از گذشته بگذرد و به اکنون و آینده، به جاودانگی، برسد:

جاودانگی عشق، جاودانگی جوانی.

آئورا، نام دیگر تمناست.

نشر چشمه

کتاب های پرفروش نشر چشمه

در چشمه همچنان که گفته شد، رمان با استقبال بالایی روبرو بود. در فهرست پرفروش‌های این نشر تغییر چندانی دیده نمی‌شد.

1- آثار نایاب صادق هدایت

به کوشش و مقدمه‌ی: جهانگیر هدایت

درباره‌ی کتاب: صادق هدایت در سال‌های 1310 تا 1325 نوشته‌های طنز، پژوهشی، ترجمه و غیره را در روزنامه‌های آن ایام چاپ می‌کرد و در اکثر موارد از نام مستعار یا «ص.ه» استفاده می‌کرد. در حقیقت دو نسل از زمان انتشار این آثار گذشته و این آثار برای خوانندگان امروزی، آثار نایابی است که چاپ شده‌اند‌. اکنون این آثار با مقدمه برای هر یک و اطلاعاتی که به اثر بینش بیشتری می‌بخشد جمع‌آوری و چاپ شده که از تنوع و مفهوم چشمگیری بهره‌مند هستند.

2- مردی به نام اوه

نویسنده: فردریک بکمن

ترجمه: حسین تهرانی

درباره‌ی کتاب: فردریک بکمن، روزنامه‌نگار و رمان‌نویس جوان سوئدی بعد از انتشارِ این رمان در سوئد و آلمان به جهان معرفی شد. مردی به نامِ اُوِه، داستانِ روزگار پیرمردی ا‌ست کم‌حرف، سخت‌کوش و بسیار سنتی که اعتقاد دارد همه‌چیز باید سرجای خودش باشد و فقط احمق‌ها به کامپیوتر اعتماد می‌کنند. او سال‌ها همراه با قوانینِ سفت‌وسخت خود و همسرش که عاشقانه دوستش داشته زیسته و حالا انگار به آخر خط رسیده. تا این‌که یک روز صبح، ماشینِ یک زن باردار ایرانی و شوهر خنگش که قرار است همسایه‌ی او شوند به صندوق پستی‌اش کوبیده می‌شود و این آغاز ماجراست...

3- نوروزنامه‌ی عمر بن خیام نیشابوری

به کوشش: علی حصوری

4- سه قصه

نویسنده: ایرج طهماسب

درباره‌ی کتاب: داستان‌های این کتاب طی دوران فعالیت‌های هنری طهماسب به عنوان کارگردان و بازیگر نوشته شده‌اند و خودش در معرفی آن‌ها می‌گوید: «این داستان‌ها تعدادی از داستان‌هایی است که طی کار هنری‌ام نوشته‌ام؛ به سال های دور و نزدیک باز می‌گردد و هر یک شیوه‌ی نگارش خاصی دارد. همه‌ی آن‌ها را دوست دارم و وقتی آدم چیزی را دوست دارد، دلش می‌خواهد آن را با دیگران تقسیم کند؛ بنابراین تصمیم گرفتم بعد از سالیان‌سال آن‌ها را چاپ کنم. این نوشته‌ها برای دوستانی که تنها یک چهره‌ی این جانب را شناخته‌اند جالب‌تر است.»

5- تن تنهایی

نویسنده: سحر سخایی

درباره‌ی کتاب: تن تنهایی روایت چند شخصیت جوان و پرشور است در روزگار ما. دختری نوازنده، پسری آهنگساز و پدران و مادرانی از نسلی دیگر. در رمان روایت‌هایی از میل این شخصیت‌ها را می‌توان برای ساختن جهان خود دید. در دانشگاه و فضای خانواده و برخوردشان با انبوه تناقض‌هایی که باعث می‌شود مسیرشان به‌کل عوض شود.

6- میم عزیز

نویسنده: محمدحسن شهسواری

درباره‌ی کتاب: میم عزیز نهمین کتاب داستانی منتشرشده‌ی محمدحسن شهسواری است. شخصیت اول این رمان یک نویسنده است. او همزمان مشغول نوشتن یک رمان و یک فیلمنامه است و منبع الهامش شخصیت‌های اطرافش است. قهرمان شهسواری در این مسیر علاوه‌ بر رمان خود رمانی دیگر هم در دل متن می‌نویسد که با روزگار خودش متفاوت است .

7- مارون

نویسنده: بلقیس سلیمانی

درباره‌ی کتاب: این کتاب، قصه‌ی یک شهر کوچک را روایت می‌کند که در جریان سال‌های پر التهاب پیش و پس از انقلاب قرار گرفته است. در این شهر کوچک، آدم‌هایی با عقاید و تفکرات مختلف سیاسی حضور دارند و تنوع آن‌ها با اتفاقاتی گره خورده که به تاریخ و حوادث تاریخی معاصر کشورمان مرتبطند. به‌این‌ترتیب، انقلابی‌های جوان و تازه‌نفس در کنار کاسبان خرده‌پا، دختران پر شر و شور و روستائیان کویری در کنار پسران ایده‌آلیست در این داستان به ایفای نقش می‌پردازند.

8- جلبک

نویسنده: کتایون سنگستانی

درباره‌ی کتاب: رمان«جلبک» نوشته‌ی کتایون سنگستانی، داستان ساده اما غیر متعارفی دارد. این داستان سرگذشت دختر جوانی است که به رغم تلاش هایش برای غلبه بر مشکلات زندگی روزمره، اهداف خاصی را دنبال نمی کند. گویی به این نتیجه رسیده که فقط برای بقاء تلاش کند و آمال و آرزوهایش در این مسیر جای خاصی ندارد. او نه از گذشته خیر دیده و نه امیدی به آینده دارد و فقط لحظه های حال را دارد که آن هم چندان برایش مطلوب نیست.

9- سن عقل

نویسنده: ژان پل سارتر

ترجمه: حسین سلیمانی‌نژاد

درباره‌ی کتاب: کتاب حاضر یکی از مهم‌ترین رمان‌های «ژان پل سارتر» و منعکس کننده‌ی اکثر افکار و دیدگاه‌های فلسفی این نویسنده است. رمان «سن عقل» داستان زندگی معلم فلسفه‌ای به نام ماتیو را روایت می‌کند که برای جلوگیری از به دنیا آمدن فرزند ناخواسته‌اش به هر دری می‌زند. او به دنبال پیدا کردن راهی و پولی برای راحت شدن از شر موجود سومی است که می‌پندارد باعث از بین رفتن آزادی‌اش می‌شود.

10- جان‌های شیفته

نویسنده: واهه آرمن

درباره‌ی کتاب:

اریک: برای من

مرگ

 یک واقعه نیست

یک راز است

واهه :و لذت آگاه نبودن از یک راز

بیشتر از لذت آگاه بودن از واقعه‌‌ای‌ست

که هنوز

 اتفاق نیفتاده...

نشر ثالث

پرفروش های نشر چشمه

در نشر ثالث اما تاریخ خواهان زیادی داشت.

1- مصلحت‌نامه (حاشیه‌نگاری دیدارهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی)

گردآوری: زهرا شیدوش

2-ظهور و سقوط موسولینی

نویسنده: کریستوفر هیبرت

ترجمه: بیژن اشتری

3- باخیال‌ها و بی‌خیال‌ها؛ مجموعه داستان ایران

نویسنده: حسن لطفی

4- فردای همان اتفاق؛ مجموعه شعر معاصر

نویسنده: محمد پروین

درباره‌ی کتاب: شعرهای این مجموعه، در سال‌های 90 تا 93 سروده ‌شده‌اند و از جمله ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به کشف و نگاه دیگر به محیط و اتفاقات‌ پیرامون، وارد شدن در ژانر گوتیک و اسطوره‌زدایی اشاره کرد. درون مایه شعرها عموما مربوط به موضوعاتی نظیر مرگ، تنهایی و سوژه‌های اجتماعی است. استفاده از عنصر تخیل در ارائه تصویرها، تکیه به روایت درونی به عنوان یک عامل فرم‌ساز و سورئال بودن این مجموعه با شعرهای کوتاه و بلند، از دیگر ویژگی‌های مجموعه شعر محمد پروین به شمار می‌آید.

5- عصر قهرمان

نویسنده: ماریوس وارگاس یوسا

ترجمه: هوشنگ اسدی

درباره‌ی کتاب: عصر قهرمان دومین اثر یوسا و اولین رمان او محسوب می‌شود. داستان در مورد مدرسه‌ی نظامی لئونسیو پرادو است. این مدرسه یک محیط نظامی و در حقیقت یک سربازخانه است. داستان زندگی پسرها در اموزشگاه نظامی و تحت قوانین سخت‌گیرانه‌ی ارتش، موضوع اصلی کتاب است و یوسا نظامیان و زندگی نظامی‌گری را به سخره گرفته است. در مورد زندگی پسرها در کنار هم، آزار و اذیت سال بالایی‌ها و مقررات بی‌چون و چرای ارتش و سخت‌گیری زیاد بر روی پسران سرباز سخن گفته شده است.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان