ماهان شبکه ایرانیان

از من چیزی جز تو باقی نمانده؛ چهارمین مجموعه شعر مینا آقازاده رونمایی شد

همیشه قلب یک زن در میان است...

«در زیباترین عاشقانه‌های جهان

همیشه قلب یک زن در میان است...

زن اگر نباشد

پرنده‌ی شعر

در شاخه‌های دفتر هیچ شاعری

پر نمی‌زند!» 

مینا آقازاده

روز دوشنبه 11 بهمن ماه 1395، در تهران پنجره‌ی دیگری به سوی جهان شعر گشوده شد و مجموعه‌ی چهارم مینا آقازاده به نام «از من چیزی جز تو باقی نمانده» در مجتمع فرهنگی هنری نور رونمایی شد.

بنیتا از این مراسم رونمایی برای علاقمندان شعر و ادبیات گزارشی تهیه کرده است. با ما همراه باشید.

مینا آقازاده

Credit: Benita/Photo By: Amin Nemati

این مراسم با اجرای صابر قدیمی، شاعر، ترانه‌سرا و طنز‌پرداز نام‌آشنا و با حضور شاعران و مهمانان ویژه‌ای چون دکتر امیر اسماعیل آذر، علیرضا طبایی، خلیل جوادی، حسن اسدی شبدیز، حسن آذری، حسین زحمتکش، داود سوران، دکتر حامد زرین قلمی، محمدرضا عیوضی و ... برگزار شد.

دکتر مینا آقازاده، دانش‌آموخته‌ی زبان و ادبیات پارسی، پیش‌تر از این نیز سه مجموعه شعر با نام‌های «از من کوچ نکن»، «باید ستاره‌ای روشن کنم» و «با چتر به خواندنم بیا» را به چاپ رسانده است. او در حال حاضر دبیر انجمن شعر ققنوس است که در مجتمع فرهنگی هنری نور، برنامه‌های مثل نشست‌های شعر و رونمایی کتاب برگزار می‌کنند.

مجموعه‌ی «از من چیزی جز تو باقی نمانده» چهارمین اثر مینا آقازاده است که در قالب شعر آزاد در 138 صفحه در نشر شانی به چاپ رسیده و  شامل 126 شعر کوتاه است.

مینا آقازاده

Credit: Benita/Photo By: Amin Nemati

نقد و بررسی در آیین رونمایی

مینا آقازاده

Credit: Benita/Photo By: Amin Nemati

در ابتدای جلسه، دکتر امیر اسماعیل آذر، به نقد و بررسی اثر جدید مینا آقازاده پرداخت. آذر با اشاره به تعریف شارل بودلر از شاعر چنین گفت: «بودلر، شاعر را کسی می‌داند که در تاریکی راه می‌رود و می‌بیند و چیزهایی را از تاریکی بیرون می‌آورد و به دیگران هدیه می‌کند، که دیگران قادر به دیدن آن‌‌ها نیستند». او در ادامه افزود: «نگاه مینا آقازاده در شعر به یک «تو»‌ی گم شده است. این «تو» شناخته‌شده نیست و همه‌ی انسان‌ها از وقتی که به دنیا می‌آیند، یک «تو»‌ی گم شده دارند. من فقط توانستم خانم آقازاده‌ را با فروغ سنجه کنم. از نظر زنانگی شعر ایشان مطلق زنانه است و نگاه شاعرانه‌ای دارد».

مینا آقازاده

Credit: Benita/Photo By: Amin Nemati

آذر در ادامه به شاعران جوان توصیه کرد:«نام مجموعه شعر باید یک کلمه واحد و یا یک ترکیب باشد. امروزه اکثر مجموعه‌ها اسامی بسیار طولانی دارند که معمولا مصرعی از ابیات مجموعه است».

مینا آقازاده

Credit: Benita/Photo By: Amin Nemati

پس از نقد امیر اسماعیل آذر، چند نفر از شاعران حاضر در مراسم به شعرخوانی پرداختند و در ادامه علیرضا طبایی این مجموعه شعر را نقد کرد. علیرضا طبایی در نقد این مجموعه گفت: «من چندان با شعر سپید الفت ندارم اما شعر را صرف‌نظر از قالب، در همه‌ی شکل‌ها باید شناخت و ارج نهاد. لطف کار خانم آقازاده در ایجاز است و ایشان سعی دارند با کمترین واژه‌ها، تصویری زیبا به وجود بیاورند و این خیلی ارزشمند است. خانم آقازاده قبلا در شعر کلاسیک هم غزل‌های زیبا و زنده‌ای خلق کرده‌اند و من نمونه‌ای از غزل‌های ایشان را خوانده‌ام و آرزو می‌کنم در آینده، هم شاهد غزل‌های خوب و هم شاهد شعرهای آزاد ایشان باشیم».

مینا آقازاده

Credit: Benita/Photo By: Amin Nemati

پس از نقد علیرضا طبایی، باز هم برنامه شعرخوانی چند تن از شاعران اجرا شد. محمدرضا عیوضی، خواننده «مثل یک رنگین کمون هفت رنگ» نیز به همراه ابوالفضل عزیزی، ترانه‌سرای این قطعه، در این مراسم حضور داشتند. این مراسم با اجرای زنده‌ی دف توسط بهزاد زرگر ادامه یافت و در انتها رونمایی از کتاب با حضور شاعران پیشکسوت انجام شد.
مینا آقازاده

Credit: Benita/Photo By: Amin Nemati

اگر به شعر علاقه دارید، حال غزل خوب است را هم بخوانید. 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان