نکته‌هایی برای تأمین سلامت زائران سرزمین وحی

هر سال با فرا رسیدن ماه ذی‌القعده عده زیادی از هموطنان‌مان خود را برای رفتن به سرزمین وحی آماده می‌کنند

نکته‌هایی برای تأمین سلامت زائران سرزمین وحی
هر سال با فرا رسیدن ماه ذی‌القعده عده زیادی از هموطنان‌مان خود را برای رفتن به سرزمین وحی آماده می‌کنند.
آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که امسال بیش از 97هزار زائر ایرانی مناسک حج تمتع را به جای می‌آورند و به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند، و این در حالی است که در طول این سفر معنوی باید اقداماتی صورت گیرد تا سلامت‌شان به خطر نیفتد. حال آن که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مشکلات و عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی، فشار خون، ورم معده و پیچ‌خوردگی‌ها و شکستگی‌های استخوان، سلامت زائران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
از این رو فراهم آوردن شرایط جسمی و روانی مناسب برای بالا بردن توانمندی‌های زائران، بسیار حایز اهمیت است.

توصیه‌های سرپرست حجاج ایرانی
 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی چندی قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر خطاب به زائران ایرانی اظهار داشته است: با همکاری مسئولان عربستان، شرایط بهتر از سال‌های گذشته است و تلاش بر این است که تعامل خوبی بین طرفین برای برگزاری مراسم حج وجود داشته باشد.
او با تأکید بر این که باید بعد احساسی در زیارت را به بعد معرفتی تبدیل کنیم، می‌افزاید: بهتر است در کنار پرداختن به مسائل دیگر حج، روی محورهای معرفتی، تعامل کشورهای اسلامی با یکدیگر و روحیه معنوی که بر زائران حاکم است کار کنیم تا همه احساس کنند فضای جدیدی در حج پیدا شده است.
قاضی‌عسکر پرداختن به فعالیت‌های قرآنی قاریان کشور و حضور جانبازان و کهنسالان در حج را از موضوعاتی می‌داند که رسانه‌ها باید به آن‌ها توجه کنند. به گفته او، جلوه‌های بسیار زیبایی در حج وجود دارد که باید معرفتی شود.
قاضی عسکر همچنین به زائران توصیه می‌کند که نگران آینده نباشند و از لحظه‌های حضور در مکه مکرمه و مدینه منوره حداکثر استفاده را داشته باشند و از این فرصت برای تفکر و آشنایی با تاریخ اسلام و اتفاقاتی که در این سرزمین رخ داده است، استفاده کنند تا پس از زیارت خانه خدا، با بصیرت به میهن اسلامی‌مان بازگردند.

نکته‌هایی برای تأمین سلامت زائران سرزمین وحی

توصیه‌هایی به زائران ایرانی
 

دکتر سیدعلی ریاض رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی که در مدینه منوره به سر می‌برد، در مصاحبه تلفنی به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: در حال حاضر شرایط سلامت زائران مساعد است و فقط تعدادی شکستگی استخوان وجود داشت، به طوری که از 8 نفر بیمار بستری 4 نفرشان دچار شکستگی شده اند، به این ترتیب که 2 زائر سالخورده از تخت به زمین افتاده بودند که چون پوکی استخوان داشتند، دچار شکستگی استخوان ران شدند، یک مورد سقوط از پله‌برقی و یک مورد هم زمین‌خوردگی به دلیل لیز بودن زمین، دیده شده است.
وی می‌افزاید: با توجه به این که سن اغلب زائران بالا است و بعضی از آنان به پوکی استخوان مبتلا هستند، ممکن است به راحتی دست و پایشان بشکند، البته در این ایام یک مورد تصادف هم داشتیم که خوشبختانه تلفات جانی نداشت.
برخی از بیمارانی که به علت شکستگی استخوان، توانایی اعمال حج را نداشتند، به ایران بازگردانده شدند. همچنین بیمارانی که مبتلا به نارسایی قلبی و کلیوی بودند و از نظر سنی نمی‌توانستند اعمال حج را انجام دهند، با هماهنگی‌های لازم به ایران بازگشتند.
دکتر ریاض سپس به زائران توصیه می‌کند: افراد مسن از رفت‌و‌آمدهای اضافی در خیابان‌ها خودداری کنند و فقط اعمال واجبشان را به جای آورند. آنان همچنین سعی کنند در ساعات گرم روز از محل‌های اقامت‌شان بیرون نیایند، بلکه در اول صبح و یا عصرها و بعد از غروب آفتاب بیرون بیایند. به توصیه‌های ما توجه کنند مخصوصاً در ایام انجام اعمال تشریق، مواظب سلامت خود باشند.
در این ایام پزشکان در کاروان‌ها مشغول خدمت و بیمارستان‌ها در حال آماده‌باش هستند و آمبولانس‌هایی را در اختیار داریم تا در صورت لزوم، به وسیله آن‌ها به یاری بیماران بشتابیم.
وی می‌افزاید: از کاروان‌های زائران جانباز استقبال کرده‌ایم و خدمات مورد نیاز را در اختیارشان گذاشته‌ایم. آمبولانس‌ها هم در طول روز در حال تردد هستند و بیماران را به مراکز درمانی می‌رسانند. البته این بدان معنی نیست که بیماران زیادی داریم، موارد بیماری بسیار عادی است و هیچ مشکل نگران‌کننده‌ای وجود ندارد.

امکانات پزشکی حج
 

رئیس مرکز حج و زیارت در پاسخ به این پرسش که امکانات پزشکی حجاج ایرانی امسال در چه حدی است، می‌گوید: در حال حاضر 14 دستگاه آمبولانس و 340 نفر کادر پزشکی در بیمارستان‌های مکه و مدینه فعالند که حدود 50پزشک متخصص و فوق‌تخصص، 70پرستار و حدود 104 همکار پاراکلنیکی در رشته‌های آزمایشگاه و داروخانه‌ را شامل می‌شود.
در ضمن 10 پزشک مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی با ما همکاری دارند و از بیمارانی که در بیمارستان‌های سعودی بستری می‌شوند، مراقبت و بعد از بهبود آنان را مرخص می‌کنند.
حدود 100 نفر هم نیروهای پشتیبان فرهنگی، امدادی، فوریت‌های پزشکی، اورژانس و خدمات به ارائه خدمات مورد نیاز زائران، می‌پردازند.
این در حالی است که نزدیک به 590 پزشک نیز در کاروان‌ها و 2 بیمارستان مکه و مدینه، آماده مداوای بیماران هستند. در ایام عرفات یک کلنیک تخصصی و اورژانس دایر می‌کنیم در «منا» هم همین‌طور. یک کلینیک اورژانسی و تخصصی با تمامی تجهیزات پزشکی را هم به صحرای عرفات اعزام می‌کنیم. در مسجد شجره و دیگر مساجد ایستگاه امداد و فوریت‌های پزشکی مستقر کرده‌ایم تا زائران عزیزی که در آن مکان محرم می‌شوند، بتوانند به پزشک دسترسی داشته باشند اگر چه در کاروان‌ها پزشک مستقر است، ولی در سیستم امدادی هم پزشک وجود دارد. چند روز پیش یک زائر جانباز دچار شوک ناشی از هاپیوگلیسمی (افت قند خون) شده بود که پزشکان توانستند او را احیاء کنند. خوشختانه این جانباز به حالت عادی بازگشت و توانست مسیر حج‌اش را ادامه دهد.
در برگشت هم در جده یک پایگاه خواهیم داشت که اگر زائری بیمار شد، بتوان او را مداوا کرد.
دکتر ریاض در مورد مراقبت‌های بهداشتی رستوران‌ها و هتل‌ها می‌افزاید: بازرسان مرکز پزشکی حج و زیارت نگاهی جدی به بهداشت طبخ مواد غـــذایی دارند و آشپزخانه‌ها بسیار بهداشتی غذا را طبخ می‌کنند و توزیع غـــذا نیز مکانیزه و با استفاده از دستکش‌ها و ظروف یک‌بار مصرف انجام می‌شود و کارشناسان بهداشتی هم تمامی هتل‌ها را تحت نظر دارند.
او همچنین یادآوری می‌کند: امسال برای اولین بار 14 پروپازل (مقاله) تحقیقاتی را آورده‌ایم که در آن 14 موضوع را تحت بررسی و تحقیق قرار می‌دهیم و یکسری از کارها را شروع کرده‌ایم.
در مرکز پزشکی حج هم بحث آموزش و پژوهش‌ بسیار جدی است و در همه پروازهای حجاج پشت صندلی هواپیما مجله میقات تندرستی و کارت بهداشتی گذاشته‌ایم که در آن توصیه‌های لازم نوشته شده است.
یک فیلم 10 دقیقه‌ای هم تهیه شده که توصیه‌های بهداشتی به حجاج است.
حدود 16 تیزر تلویزیونی را پخش کرده‌ایم که همه اینها جنبه آموزشی داشته است. کتاب راهنمای سلامت را هم چاپ کرده‌ایم که همه نکات و توصیه‌ها در آن بوده و تمامی این مسائل تمهیداتی بوده است که زائران بتوانند فریضه حج را به سلامت ادا کنند.
به زائران عزیز توصیه می‌کنم که وسایلشان را جا نگذارند و در صورتی که از عینک استفاده می‌کنند، عینک یدکی هم همراهشان باشد، کسانی که سمعک دارند، از آن استفاده کنند و جزوه‌هایی که برایشان تهیه شده است، بخوانند.
زائرانی که به امراض خاصی مانند قند، بیماری‌های قلبی و فشار خون مبتلا هستند، آن‌ها را جدی بگیرند و توصیـــه‌های لازم را به کار ببنــــدند. ما هم با آمادگی زیاد در خدمتشــــان هستیم و نگران هیچ چیز نباشند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا بیماری‌های خاصی مانند آنفلوانزا در عربستان شایع شده است یا نه، اظهار می‌دارد: هیچ بیماری خاصی در عربستان شایع نشده است و در صورتی که بیماری خاصی شایع شود، بلافاصله وزارت بهداشت عربستان آن را اعلام می‌کند و وزارت بهداشت و درمان کشورمان هم به دلیل حساسیت زیادش بلافاصله بخشنامه‌ای صادر می‌کند. به هر حال تاکنون بیماری خاصی شایع نشده است و احتمال شیوع آن هم نمی‌رود و از این رو در حال حاضر اوضاع و شرایط سلامت زائران ایرانی از هر نظر مساعد است.

رعایت بهداشت فردی و گروهی
 

دکتر رضا غلامی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه اطلاعات اظهار می‌دارد: همه بیمارانی که به دلایل متعدد تحت درمان و نظر پزشک قرار دارند، باید با پزشک معالج خود در خصوص مسافرت رفتن یا نرفتن مشورت کنند و زمانی که پزشک به بیمار اجازه سفر حج را داد، او باید همه داروهایش را با خود ببرد و طبق دستور آن‌ها را مصرف کند. خوشبختانه امروز علاوه بر کمک‌های پزشکان همسفر حجاج، امکان ارتباط تلفنی با پزشکان معالج در ایران نیز وجود دارد و زائران می‌توانند سؤالات خود را با آنان در میان بگذارند. پیش از سفر نیز بهتر است زائران واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، اگرچه این کار صددرصد زائران را در برابر بیماری مصون نمی‌کند، اما توصیه می‌شود که آن را انجام دهند.
وی می‌افـــزایـــد: شیـــوع بیماری‌های تنفسی و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی ویروس‌های متعدد در عربستان موجب می‌شود در میان برخی از زائرانی که از حج بازمی‌گردند، سرفه و مشکلات تنفسی رایج شود. بنابراین زائران باید از ماسک‌های یک بار مصرف استفاده کنند، تا احتمال انتقال این بیماری‌ها کم شود.
بیماران تنفسی حتی‌الامکان به جاهای شلوغ و پررفت و آمد نروند و برای قربانی کردن و رمی جمرات نایب بگیرند و در این باره با روحانی کاروان صحبت کنند.
موضوع دیگر این است که به دلیل استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی ضدعفونی‌کننده، امکان حملات آسم و تهدید سلامت این بیماران افزایش می‌یابد و از این رو توصیه می‌شود در ساعات خاصی که شستشو و ضدعفونی اماکن با استفاده از مواد شیمیایی انجام می‌شود از آنجا بیرون بروند.
کولر و تهویه‌ها در هتل‌ها و اماکن عمومی زائران بسیار قوی است و زائران باید مراقب باشند و در حالی که عرق دارند جلوی باد مستقیم کولرها قرار نگیرند تا بیمار نشوند.

وسایل مورد نیاز زائران
 

دکتر غلامی یادآوری می‌کند: با توجه به آب و هوای گرم و غبارآلود عربستان، به زائران توصیه می‌شود لوازمی نظیر کلاه لبه‌دار، کرم ضدآفتاب، کرم‌ مرطوب‌کننده و عینک آفتابی را که برای محافظت از پوست ضروری است، با خود بردارند.
این پزشک سپس توصیه می‌کند: در صورت ابتلا به آفتاب‌سوختگی علاوه بر دوری کامل چندروزه از تماس مستقیم با نور خورشید، شستشوی مداوم صورت با آب سرد و استفاده از یخ به طوری که چند عدد یخ کوچک قالبی در داخل کیسه پلاستیکی بگذارند و روی محل سوختگی کمپرس کنند، بسیار مؤثر است.
در صورتی که آفتاب‌سوختگی شدید باشد با استفاده از کرم‌های درمانی که از سوی مراکز درمانی حجاج در مکه و مدینه در اختیار گذاشته می‌شود، درمان خواهند شد. بیمارانی که دچار بیماری‌های «فتوسنیستیو» یا بیماری‌های پوستی حساس به نور هستند، با کسب اجازه شرعی از مراجع مذهبی، می‌توانند از کرم‌های ضدآفتاب که پزشک معالج تجویز کرده است، استفاده کنند. شستشوی مرتب بدن همچنین می‌تواند از عرق‌سوز شدن پوست که حاصل آب و هوای گرم و تراکم جمعیت و در نتیجه تعریق زیاد بدن است، جلوگیری کند.
وی می‌افزاید: نکته مهم دیگر این است که به دلیل گرمای عربستان و افزایش تعریق، به خصوص در چین های بدن شرایطی پدیدار می‌‌شود که قارچ‌های پوستی به آسانی در آن‌ها رشد می‌کنند. بنابراین‌، شستشو بدن با آب سرد و صابون پس از هر بار مراجعه به محل اقامت و خشک کردن کامل پوست، می‌تواند از ابتلا به قارچ‌های پوستی جلوگیری کند و در صورت ابتلا، علاوه بر رعایت موارد یاد شده، باید از داروهای ضدقارچ که توسط پزشک مراکز درمانی حجاج تجویز می‌شود، استفاده به عمل آید.
زائران باید بدانند که هوای عربستان خشک است و از آن جا که در این هوا 24 تا 48 ساعت طول می‌کشد تا رطوبت پوست به تدریج کاهش یابد، در 3 تا 4 روز احرام اتفاق مهمی برای پوست نمی‌افتد، ولی پس از روزهای احرام، هر چند ساعت یکبار باید از مرطوب‌کننده‌های قوی استفاده کنند، تا در چند روز رطوبت پوست به حالت طبیعی برگردد.

ایمنی حجاج
 

متاسفانه هر سال عده‌ای از هموطنان ما در سفر حج بر اثر تصادفات و سوانح دچار آسیب می‌شوند که برای کاهش موارد آن، توصیه می‌شود نکات زیر را رعایت کنند.
* برای عبور از عرض خیابان‌، از محل‌های خط‌کشی شده بگذرند.
* خودروها از بزرگراه‌ها به سرعت عبور می‌کنند و چنانچه عابران از مناطق غیرمجاز بگذرند، حوادث تلخ و ناگواری به وجود می‌آید. بنابراین برای عبور از عرض‌ خیابان حتما باید از مکان‌های روشن و خطوط عابرپیاده عبور شود.
* وقتی از پله‌های برقی استفاده می‌شود، از قرار دادن پا بر روی درزهای پله‌ها خودداری به عمل آید. زیرا این کار ممکن است سبب سقوط شما و دیگران شود. همچنین مواظب باشید چادر یا لباس‌تان لای درزهای پله‌های برقی گیر نکند، زیرا امکان دارد سقوط شما و دیگران را به همراه آورد.
* استعمال دخانیات در اماکن عمومی کشور عربستان ممنوع است و به همین دلیل در اماکن یاد شده سیگار نکشید.
* در اماکن مقدسه، در مورد جهت‌ها و مسیرهای تردد و خروجی‌هایی که به کاروان‌ منتهی می‌شود، دقت کنید تا گم نشوید.
* هنگام خروج از کاروان، نشانی و شماره تلفن کاروان خود را به همراه داشته باشید.
* اگر گم شدید، هیچ‌گاه سرگردان نشوید، بلکه به نزدیک‌ترین کاروان زائران ایرانی مراجعه کنید و از آنان راهنمایی بخواهید.
* از پیاده‌روی در آفتاب خودداری کنید، زیرا موجب کم شدن آب بدن، خستگی، آفتاب‌سوختگی و حتی بدحالی و بیماری می‌شود.
* برای پیشگیری از آتش‌سوزی که از حوادث تلخ سفر حج است باید همه زائران روش‌های مقابله با آن را بشناسند که یکی از اصول آن، رعایت نکات ساده مانند پرتاب نکردن ته‌سیگار روشن بر روی زمین است.
منبع:http://www.ettelaat.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان