چکار کنیم که دیگران وسط حرفمان نپرند!

شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشد که کسی میان حرفمان بپرد و رشته کلاممان را پاره کند. این شرایط ممکن است ما را ناراحت یا سرخورده کند. اگر این مساله بیش از حد معمول برای شما اتفاق می‌افتد باید بدانید که حین صحبت، به دنبال کلمات خود، اقتدار را به کار نمی‌برید.

چکار کنیم که دیگران وسط حرفمان نپرند!

شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشد که کسی میان حرفمان بپرد و رشته کلاممان را پاره کند. این شرایط ممکن است ما را ناراحت یا سرخورده کند. اگر این مساله بیش از حد معمول برای شما اتفاق می‌افتد باید بدانید که حین صحبت، به دنبال کلمات خود، اقتدار را به کار نمی‌برید.

هنگامی که کسی حرفتان را قطع می‌کند‌، ممکن است احساسات مختلفی به شما دست ‌بدهد. شاید احساس ناراحتی و عصبانیت و یا احساس کوچکی یا سر‌خوردگی بکنید. نادیده گرفته‌شدن، تجربه خوشایندی نیست و گاهی اوقات نشانه‌ای از رد شدن تلقی‌ می‌شود.

دلایلی متعددی وجود دارد که چرا دیگران به میان حرف‌مان می‌پرند:

  • موضوع مورد صحبت برایشان جالب و شور‌و اشتیاق بالایی دارد.
  • نکته مهمی برای گفتن در سر دارند.
  • ممکن است در هنر ارتباطات مهارت کافی و لازم نداشته باشند.
  • آداب اجتماعی ضعیفی داشته باشند.
  • شما با جسارت و اقتدار کافی صحبت نمی‌کنید.

هر کسی ممکن است به چهار دلیل اول حرف‌هایش قطع شود که عادی است. اما اگر پیاپی حرفمان توسط دیگران قطع می‌شود باید قبول کنیم جسارت و اقتدار کافی را در حین صحبتمان به کار نمی‌بندیم. وقتی که منظورمان آنچنان ملموس و قابل فهم نباشد‌، دیگران از گوش دادن خسته می‌شوند و تمایل خود را از دست می‌دهند. افرادی که در ارتباطات مهارت بالایی دارند ممکن است کلامتان را قطع نکنند اما افراد عادی شاید برای بدست گرفتن مکالمه به میان حرفتان بپرند.

چگونه اقتدارمان را حین صحبت بالا ببریم؟

ابتدا برای فهم بیشتر بهتر است بدانیم چه کار‌هایی را نباید انجام دهیم. فردی خجالتی و کمرو را در ذهن خود مجسم کنید که با حالت آرام و تضرع‌آمیزی صحبت می‌کنند. حین صحبت سرشان را پایین می‌اندازند و از ارتباط چشمی اجتناب می‌کنند. به‌آرامی و بدون جسارت کافی کلمات را ادا می‌کنند.

حالا فردی قدرتمند با اعتماد ‌به نفس بالا را حین صحبت کردن در ذهن خود مجسم کنید. آن‌ها هنگام صحبت با مردم به‌خوبی رودرو می‌شوند و رابطه چشمی برقرار می‌کنند. آن‌ها حین مکالمه صدایشان را تغییر می‌دهند و از حالات بدنی مختلف برای تاثیر‌پذیری بیشتر استفاده می‌کنند.

هنگام صحبت کردن اقتدار و جسارت بیشتری بکار ببندید و از حرکات بدنی استفاده کنید تا حضور شما پررنگ‌تر احساس شود.

  • هنگام نشستن یا ایستادن پشت خود را صاف نگه دارید.
  • از حرکات بدنی استفاده کنید تا حضور شما بیشتر احساس شود.
  • حین صحبت با شنونده یا شنوندگان به خوبی رو‌در‌رو شوید.
  • ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • رسا و مفهوم صحبت کنید.

 

با افرادی که عادت دارند به میان حرفمان بپرند چگونه رفتار کنیم؟

ممکن است افرادی با‌شخصیت قوی و فن‌ بیان بالا در بین ما حضور داشته باشند. ممکن است اینگونه افراد بدون منظور بدی بار‌ها میان حرفمان بپرند و ما را عصبانی و دلخور کنند. اول از همه باید قبل از مکالمه خودمان را از لحاظ ذهنی آماده کنیم که ممکن است حرفمان قطع شود. در این شرایط  با ملایمت یادآور شوید که حرفتان را قطع کرده است. اصلاً حالتی ناراحت و یا عصبانی به خود نگیرید. جملات و واکنش‌هایی مودبانه‌ای را برای این شرایط آماده و تمرین کنید. مثلاً

“یه لحظه لطفا….”  و یا “ بله همانطور هست که شما می‌گویید….” . همچنین با حرکات بدن مثل بالا بردن دست‌ها یا بالا بردن تن صدا به او بفهمانید که میان حرفتان پریده است.

شما می‌توانید با تمرین در مقابل یک دوست خوب یا تنهایی در مقابل آیینه، این مهارت را تقویت کنید. صدای خود را ضبط کنید و کم‌وکاستی ها را برطرف کنید. با بکار بستن اقتدار و جسارت در حینصحبت حضور خود را پررنگ‌تر کنید و تأثیر گذاری بیشتری پیدا کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان