ماهان شبکه ایرانیان

مزرعه صفرای خرس، تجارتی وحشتناک

خرسی که در تصویر می‌بینید در حال انتقال به پناهگاهی در ویتنام است. او را از یک مزرعه غیر قانونی صفرای خرس نجات دادند.

مزرعه صفرای خرس، تجارتی وحشتناک

این تجارت بی‌رحمانه تر از چیزی است که فکر کنید. استخراج صفرا از بدن خرس‌ های زنده!

خرسی که در تصویر می‌بینید در حال انتقال به پناهگاهی در ویتنام است. او را از یک مزرعه غیر قانونی صفرای خرس نجات دادند.

خرس‌ها می‌توانند در و پنجره یک ماشین را در هم خرد کنند، درختی را از ریشه در آورند و در جنگ با ببر پیروز شوند، به همین علت است که، سخت است دیدن آنها گرفتار در قفس، درحالی که بر کمر دراز کشیده‌اند و دست و پای‌شان را بسته‌اند، لوله‌ای درون بدن‌شان فرو کرده‌اند و دارند مانند شیره‌گیری از یک درخت، مایع صفراشان را از بدنشان استخراج می‌کنند!

ممکن است باور نکنید اما این دقیقا همان اتفاقی است که در مزارع صفرای خرس می‌افتد. این خرس‌ها در این مزارع در قفسی کوچک و تنگ نگهداری می‌شوند تا با این عمل دردناک مایع صفراشان از بدن‌شان کشیده شود.

به تازگی نشنال جئوگرافیک نگاهی به فعالیت‌های سازمانی استرالیایی به نام “خرس‌ها را آزاد کنید” انداخته است. این سازمان چندی پیش خرسی را از این مزارع غیر قانونی صفرا نجات داد. این سازمان از شکار غیر قانونی و کشتن این خرس‌ها برای استفاده از قسمت‌های مختلف بدن‌شان هم جلوگیری می‌کند.

کیسه صفرای خرس سیاه آسیایی و خرس آفتاب حاوی مایع زرد رنگی، مایع صفرا، است که به این خرس‌ها کمک می‌کند عمل هضم را سریع انجام دهند. بیشتر از 1000 سال است که مردم آسیا از این مایع به عنوان دارو استفاده می‌کنند. مطالعات نشان داده این مایع می‌تواند در درمان بعضی مشکلات کبد کاربرد داشته باشد (اگر چه جایگزین‌های دیگری هم موجود است). اما ثابت نشده این مایع برای دیگر مشکلات و بیماری‌هایی که عموما فروشندگان ادعا می‌کنند دوایی برای آنها است، تاثیر درمانی داشته باشد. فروشندگان این مایع را درمانی برای تمام دردها، از سرطان گرفته تا سنکوپ معرفی می‌کنند!

کریس شفرد، یک کارگردان آسیایی می‌گوید: از هر نظر که بررسی کنیم مزارع صفرای خرس یک کابوس است. این خرس‌ها از زندگی طبیعی و خانواده‌شان جدا می‌شوند و در قفس‌ها زندانی می‌شوند. بعضی خرس‌ها که از بقیه بد شانس تر هستند در قفس هایی آنقدر تنگ نگهداری می‌شوند که حتی نمی‌توانند تکان بخورند.

یکی از شاهدین این مزارع می‌گوید: دیدم خرسی را از قفس درآوردند و روی یک میز خواباندند. و سپس قبل از اینکه با استفاده از دستگاه تخلیه مایع صرفایش را استخراج کنند، پنجه‌هایش را به هم بستند. قیمت کمتر از یک سوم قاشق چای خوری مایع صفرای خرس در حدود 15 دلار است. بقیه خرس‌ها با لوله‌ای که به طور همیشگی در بدن‌شان فرو رفته و مایع صفراشان را خارج می‌کند، به قفس‌هاشان قفل شده اند.

کشورهای آسیایی که تجرات صفرای خرس را انجام می‌دهند ادعا می‌کنند آنها مزارع خرس را برای این بنا کرده اند تا از شکار خرس‌های وحشی و گرفتن صفرای آنها جلوگیری شود. کره اولین کشوری بود که مزرعه صفرای خرس را در سال 1980 راه اندازی کرد. بعد از آن این تجارت در چین و ویتنام هم بسیار محبوب شد. امروز چین بزرگ ترین مصرف کننده صفرای خرس است و بیشتر از 10٫000 خرس در مزارع صفرا دارد.  چین برای استخراج صفرای خرس‌ها وسایل و امکانات بیشتری نسبت به کشورهای دیگر تهیه کرده است.

امروزه تعداد خرس‌های آسیایی سیاه و خرس آفتاب روز به روز کمتر می‌شود. این دو خرس از با ارزش ترین گونه‌ها هستند و انگار دارند کم کم نا پدید می‌شوند. یکی از دلایل آن ویران شدن محیط زندگی و دلیل دیگر شکار غیر قانونی و تجارت آنها برای استفاده از خود یا قسمتی از بدن‌شان است. آمار درستی از تعداد این خرس‌ها در دست نیست اما آمار حدودی تعداد 25000 خرس را در حیات وحش نشان می‌دهد.

بونمی ساواس، معاون وزارت معادن و صنایع لائوس می‌گوید: تلاش‌هایی در جهت افزایش جمعیت این خرس‌ها در دست اجرا است. اما دوستداران محیط زیست تعداد خرس‌های امسال را شمارش کرده اند و ما نگرانیم وضعیت بدتر و بدتر شود. نگرانی ما از این بابت است که تجارت صفرای خرس در لائوس هم با استقبال مواجه شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان