سیگار را ترک کرده‌اید؟ از بازگشت دوباره خود جلوگیری کنید!

آمار نشان می‌دهد که کشیدن سیگار مهم ترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در آمریکا است. سیگار در آمریکا سالانه جان ۴۸۰٫۰۰۰ نفر را می‌گیرد، یعنی از هر ۵ مرگ ۱ نفر بر اثر سیگار مرده است! لازم نیست از دیگر ضررهایی که سیگار برای بدن دارد صحبت شود و آنها را نام ببریم، حتما آنها را به خوبی می‌دانید.

سیگار را ترک کرده‌اید؟ از بازگشت دوباره خود جلوگیری کنید!

به همان اندازه که سیگار کشیدن بد است، ترک کردن این عادت مشکل است. دلایل زیادی برای سیگار نکشیدن وجود دارد که مهترین آنها “زنده ماندن” است.

آمار نشان می‌دهد که کشیدن سیگار مهم ترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در آمریکا است. سیگار در آمریکا سالانه جان 480٫000 نفر را می‌گیرد، یعنی از هر 5 مرگ 1 نفر بر اثر سیگار مرده است! لازم نیست از دیگر ضررهایی که سیگار برای بدن دارد صحبت شود و آنها را نام ببریم، حتما آنها را به خوبی می‌دانید.

خوشبختانه با آگاه شدن مردم از ضررهای سیگار، بسیاری از افراد سیگار کشیدن را ترک کرده‌اند. اما همانطور که به آن اشاره کردیم ترک کردن یک عادت، به خصوص سیگار کشیدن، اصلا کار راحتی نیست. پس اگر شما هم جز افرادی هستید که یک بار آن را ترک کرده اید و دوباره به آن رو آورده‌اید، بدانید که تنها نیستید. اما از تلاش دوباره هم دست برندارید.

راه‌های زیاد وجود دارند که جلوی برگشت دوباره به سیگار را می‌گیرند. با رعایت این دستورهای ساده می‌توانید گارانتی کنید که دیگر سیگار نخواهید کشید:

1- عوامل وسوسه کننده را بشناسید و از آنها دوری کنید

برای اینکه سیگار را با موفقیت ترک کنید و دیگر سیگار نکشید، مهم است که عواملی که شما را به سیگار کشیدن ترغیب می‌کنند بشناسید و از آنها دوری کنید. زمانی که این کار را به درستی انجام دادید، می‌تواینید مطمئن باشید که در راه درستی قدم گذاشته‌اید.

این عوامل می‌توانند شامل مردم، مکان‌ها، چیزها و موقعیت‌ها باشند که باعث می‌شوند شما هوس یک نخ سیگار کنید. برای مثال اگر بودن در کنار دوستان سیگاری‌تان باعث می‌شود شما هوس سیگار کنید، بهتر است از همراهی آنها دست بکشید و در جمع‌هاشان حاضر نشوید، حداقل تا زمانی که سیگار را به طور کامل کنار بگذارید.

2- خودتان را ببخشید و دوباره شروع کنید

اینکه پس رفت داشته باشید و بعد از گذشت مدتی از ترک دوباره سیگار بکشید طبیعی است. انسان جایز الخطا است! این به آن معنی نیست که شما نمی‌توانید سیگار را ترک کنید. خودتان را به خاطر اشتباهی که انجام داده‌اید ببخشید و دوباره شروع کنید. در حقیقت در این مواقع می‌توانید از شرایط پیش آمده درس بگیرید و این بار بهتر عمل کنید.

این را به خاطر داشته باشید که اکثر افرادی که درصدد ترک سیگار برآمده‌اند این کار را به یک باره انجام نداده‌اند. آنها هم چند بار پس رفت داشته‌اند.

پس بعد از یک پس رفت ناامید نشوید و دوباره شروع کنید تا ضرر کمتری به بدن‌تان وارد شود.

3- به خوبی‌های این کار فکر کنید

زمانی که ترک سیگار را شروع کردید، دوباره دلایل انجام این کار را با خودتان تکرار کنید. منفعت‌هایی که این کار برای بدن‌تان دارد را به خود یاد آور شوید و به یاد آورید که چرا تصمیم به انجام این کار گرفتید.

به خانواده، فرزندان و دوستان‌تان فکر کنید و به پولی که برای خرید سیگار می‌پرداختید. همچنین فواید طولانی مدتی که ترک سیگار به همراه دارد را هم در نظر داشته باشید. مثلا عمر طولانی‌تر، جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و سرطان و سلامت بیشتر دوستان و خانواده‌تان.

4- طب سوزنی

از طب سوزنی برای جلوگیری از برگشت به سیگار کمک بگیرید. در این فرایند درمانی 5 عدد سوزن خیلی ظریف در گوش فرو می‌روند تا میل شما به سیگار کم شود و هوس آن از سرتان بیرون رود. طب سورنی، همچنین، کج خلقی و بی‌قراری شما را هم کاهش می‌دهد به علاوه به سم زادایی بدن هم کمک می‌کند.

برای انجام این کار تنها نزد حرفه‌ای‌های این رشته بروید و در هر مطب و موسسه‌ای این کار را انجام ندهید.

5- گوش‌هاتان را ماساژ دهید

ماساژ گوش‌ها راهی دیگر برای جلوگیری از برگشت به سیگار است. وقتی گوش‌هاتان را ماساژ می‌‌دهید، نقاطی که یه وسیله طب سوزنی در گوش تحریک می‌کردید، برمی‌انگیزید. این کار نتیجه‌ای طب سوزنی خواهد داشت و اشتیاق و میل شما به سیگار را کم می‌کند.

تحقیقات نشان داده که ماساژ گوش‌ها راهی عالی برای جلوگیری از برگشت به سیگار است و باعث می‌شود تهیج و برانگیختگی افرادی که در حال ترک سیگار هستند کمتر شود.

پس روزانه حدود 2 دقیقه گوش‌هاتان را ماساژ دهید.

6- تنفس عمیق را تمرین کنید

ممکن است استرس باعث شود دوباره به کشیدن سیگار وسوسه شوید. به همین علت است که باید در این دوران از استرس دوری کنید و آن را کنترل کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش استرس تمرین تنفس عمیق است. تنفس عمیق به شما کمک می‌کند آرام بمانید و بر زندگی‌تان تمرکز بیشتری داشته باشید.

تنفس عمیق ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد، احساس نیاز به نیکوتین را کاهش می‌دهد و خلق و خوتان را بهتر می‌کند. برای اینکه عمیق نفس بکشید:

1- به پشت دراز بکشید و یا روی صندلی صاف بنشینید.

2- دست‌هاتان را روی شکم‌تان قرار دهید و ریلکس کنید.

3- هوا را از طریق بینی‌تان عمیقا به درون ریه‌ها بفرستید و همزمان شکم‌تان را منبسط کنید. همزمان که هوا را به درون ریه‌ها می‌فرستید تا 5 بشمارید.

4- نفس‌تان را نگه دارید و 3 ثانیه بشمارید.

5- هوا را به آرامی از طریق دهان‌تان به بیرون بفرستید. دوباره همزمان با انجام این عمل 5 ثانیه بشمارید.

6- برای 10 دقیقه این تنفس عمیق را ادامه دهید.

7- از درمان‌های جایگزین نیکوتین استفاده کنید

می‌توایند از درمان‌های نیکوتین دار جایگزین استفاده کنید (NRT). به این ترتیب اشتیاق و میل‌تان به کشیدن سیگار کم شده و بدن علائم کمبود نیکوتین را نشان نمی‌دهد. در این روش‌ها به بدن نیکوتین می‌رسد اما نیکوتین اکثر این درمان‌ها حدود یک سوم تا یک دوم نیکوتینی است که در سیگار یافت می‌شود.

استفاده از درمان‌های جایگزین نیکوتین کاملا ایمن است، البته تا زمانی که از آنها درست و مناسب استفاده شود. برای استفاده از این درمان‌ها باید با دکترتان مشورت کنید تا او تشخیص دهد کدام درمان برای شما بهتر است.

تحقیقات هم نشان می‌دهند استفاده از روش‌های جایگزین نیکوتین (NRT) احتمال ترک موفق سیگار را افزایش می‌دهد.

8-  همیشه خود را مشغول کنید

برای اینکه ذهن‌تان به سمت سیگار نرود و هوس کشیدن یک نخ سیگار نکنید، باید خود را مشغول و سرگرم نگه دارید. یک کار سازنده و پربار انجام دهید که ذهن و بدن‌تان را درگیر کند. کاری مانند بافتنی کردن، حل جدول، درست کردن پازل، انجام بازی‌های کامپیوتری و خواندن کتاب.

هر چقدر مشغول‌تر باشید احتمال اینک ذهن‌تان به سمت سیگار برود کمتر است. به غیر از اینکه ذهن و بدن‌تان را مشغول نگه می‌دارید، دهان‌تان را هم بی‌کار نگذارید. سعی کنید همواره دهان‌تان بجنبد مثلا آدامس بدون شکر بجویید، خوراکی‌های سالم بجویید و میخک بخورید.

به این ترتیب دهان‌تان هم هوس عادت قدیمی نگه داشتن سیگار را نخواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان