چه از طریق روان درمانی و چه با استفاده از روش‌های کمک به خود برای آرام کردن یک ذهن مضطرب، 3 مهارت به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر احساسات خود را مدیریت کنید. بخش مهمی از تغییر کردن، تشخیص دادن تمایل قوی به بازگشتن به همان رفتارهای آسیب رسان در مواقع استرس‌زا است. برای شکست دادن اضطراب، باید این 3 مهارت پایه را یاد گرفت.

 

قدم اول: یک سیستم خود آگاهی. خودآگاهی، اساس هوش عاطفی است. خودآگاه بودن بدین معناست که افکار، احساسات و عواطف خود را شناسایی کرده و بدون قضاوت آن‌ها را بررسی کنید. این کار به شما این توانایی را می‌دهد که اطلاعات ثانویه راجع به اتفاقات کسب کنید و مشاهدات خود را تنها بر اساس نظرات شخصی خودتان پایه گذاری نکنید. تشخیص دادن نقاط ضعف و احساسات آزاردهنده به شما اجازه خواهد داد که دست نگه دارید، شرایط را بررسی کنید و تصمیمات خود را آگاهانه بگیرید.

طبق مطالعاتی که در ژورنال روان شناسی اروپا منتشر شد:

اهمیت خودآگاهی از فقط تندرستی و سلامت روان فراتر است و شامل تاثیرات قابل توجه و اساسی روی عملکرد روزانه می‌شود. اثرات بسزایی روی عملکرد، تفکر و حضور در لحظه دارد و باعث تداوم در انجام وظایف با وجود استرس کار و مشکلات شخصی می‌شود.

 

قدم دوم: یک روند آرام. در شرایط استرس‌زا، داشتن وسیله‌ای برای آرامش بخشیدن به ذهن و جسم اهمیت بسیاری دارد. تمرین‌های معمول شامل تنفس آرام و عمیق، بستن چشم‌ها برای جلوگیری از مزاحمت محرک‌های ناخواسته، مدیتیشن، یا صحبت کردن با یک دوست یا عضوی از خانواده که مورد اعتماد شما است می‌شوند. خبر خوب این است که آرامش یافتن، یک روند درونی است پس هر تکنیکی که برای خود شما موثرتر است را انتخاب کنید.

 

قدم سوم: یک روتین برای تمدد اعصاب. طی روز سعی کنید زمانی برای تمدد اعصاب پیدا کنید. با انجام این کار، شما صبر نمی‌کنید مشکلات پیش بیایند تا سعی کنید به ذهن و جسمتان آرامش ببخشید. خودتان را از قبل آماده می‌کنید چرا که می‌دانید با احساسات وحشت، ناامیدی، و افکار منفی دست و پنجه نرم می‌کنید. برنامه ریختن برای فعالیت‌های آرامش بخش به شما کمک می‌کند تکنیک‌های تمدد اعصاب را پیش از آن که احساسات منفی شکستتان دهند، تمرین کنید. اگر حضور در لحظه و فعالیت‌های دیگر که برای تندرستی شما مفید هستند را در مواقعی که خوشحال و سرحال هستید تمرین کنید نیز عادت‌های سالم و خوبی خواهید داشت.

وقتی تصمیم بر تغییر دادن وضعیت اضطرابتان بگیرید، نیازمند راهنمایی برای کنترل کردن آن هستید تا اضطراب، شما را کنترل نکند. حتی با وجود بهترین روانکاو یا بهترین کتاب، اگر ذهن ساکت و سیستم عصبی آرامی نداشته باشید، هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت. با خودآگاهی، برنامه ریزی و تمدد اعصاب می‌توانید مسیر رسیدن به تغییرات دائمی را طی کنید.