بررسی رنو ساندرو: تندر ۹۰ هاچ بک با چاشنی قیمت بیش‌تر!

بعد از مدت‌ها دوری خودروسازان اروپایی از جاده مخصوص و سلطه چینی‌ها بر بازار، حالا دوباره نوبت به فرانسوی‌ها رسیده تا با خودروهای مقرون به صرفه‌شان به بازار بازگردند. هرچند درهنگام ورود به ایران، برچسب مقرون به صرفه از فیلتر حساب بانکی خودروسازان رد و ناگهان حذف می‌شود.

بعد از مدت‌ها دوری خودروسازان اروپایی از جاده مخصوص و سلطه چینی‌ها بر بازار، حالا دوباره نوبت به فرانسوی‌ها رسیده تا با خودروهای مقرون به صرفه‌شان به بازار بازگردند. هرچند درهنگام ورود به ایران، برچسب مقرون به صرفه از فیلتر حساب بانکی خودروسازان رد و ناگهان حذف می‌شود.

خودروهای داچیا که از زیر برندهای رنو محسوب می‌شود، از چندین سال پیش با لوگوی رنو در ایران فروخته می‌شدند تا فروش بهتری را تجربه کنند. آن‌ها پیش از این با داستر و لوگان این کار را انجام دادند و به تازگی ساندرو نیز به جمع داچیا-رنویی‌های بازار پیوسته است.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_36

داچیا استعداد خاصی در تولید خودروهای ارزان قیمت دارد و در سال 2004 ارزان‌ترین سدان و در سال 2006 ارزان‌ترین ماشین هفت نفره جهان را ساخت. اما بعد از مدتی تصمیم گرفت خودرویی برای جوانان با جیب‌های کوچکتری بسازد و نتیجه‌ آن شد نسخه هاچ بک لوگان که ساندرو نام گرفت و از سال 2008 تولید آن انجام می‌گیرد. در ادامه به بررسی این خودرو می‌پردازیم تا ببینیم ارزش این هاچ‌بک به نسبت دیگر رقبا چقدر است؛ ماشینی که با قیمت 43 میلیونی، البته دیگر ارزان قیمت نیست.

طراحی خارجی

با خریده شدن داچیا توسط رنو و حضور طراحان رنو در این شرکت، هنوز دیدن یک خودروی زیبا از این شرکت به شکل یک آرزو باقی مانده است. البته منظور این نیست که خودروهای کمپانی رومانیایی زشت هستند، اما طراحی در اولویت آخر برای تولید خودرو در این شرکت است.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_12

ساندرو نیز چهره خیلی بدی ندارد و در قسمت جلو، شکل قورباغه‌ای آن هرچند مدرن نیست ولی نسبتا قابل قبول است.

درنمای کناری نیز اگر قسمت بعد از درب‌های عقب را در نظر نگیریم، شکل مورد تاییدی دارد. اما قسمت مذکور ظاهری بد را به این بخش داده و گویی یک ماشین سدان را به زور هاچ بک کرده‌اند و اصلا زیبا نیست.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_30

اما وقتی از این قسمت بدریخت گذر می‌کنیم، به عقب خودرو می‌رسیم که زیباترین بخش ماشین است. چراغ‌های این بخش زیباترین طراحی را در بین خودروهای رومانی دارند و شیشه بزرگ عقب به زیبایی و دید راننده کمک به‌سزایی خواهد کرد.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_33

طراحی داخلی

99 درصد طراحی داخلی ساندرو از فیس‌لیفت لوگان قرض گرفته شده است که البته با اضافه شدن نوارهای کرم و نقره‌ای رنگ، سعی شده که مقداری با کلاس‌تر و پویاتر بشود.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_50

در ایران تریم کرم رنگ وارد نشده است!

در مقایسه با خودروهای هم کلاس، شاید ساده‌ترین داشبرد را ساندرو داشته باشد و نه زشت است و نه زیبا. اما اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، باید کاربرد این فضا را مدنظر داشته باشیم؛ چراکه ساندرو تقریبا فضایی مشابه با مدل سدان را ارائه می‌کند.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_53

البته فضایی که در اختیار سرنشنیان قرار می‌گیرد خیلی زیاد نیست. فضای سر و زانوی کافی برای افراد داخل ماشین در نظر گرفته شده است که همان چیزیست که از یک کراس اور یا مینی‌ون می‌توان انتظار داشت. با 320 لیتر حجم صندوق بار، می‌توان ساندرو را هاچ بکی مناسب برای خانواده‌ها دانست که به نسبت خودرویی مانند 206، در بحث فضا به خصوص برای سرنشینان عقب بهتر کار کرده است.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_78

اما در بحث کیفیت و ارگونومی  این هاچ بک به نسبت رقبا حرف زیادی برای گفتن ندارد. کلیدهای بالابردن پنجره برای سرنشینان جلو در جای درستی برخلاف قسمت عقب قرار دارند؛ به نحوی که در میان صندلی‌های جلو، می توان این کلیدها را پیدا کرد که دسترسی به آن‌ها برای همه سرنشینان عقب دشوار است.

مشخصات فنی

موتور 1.6 لیتری می‌تواند 105 اسب بخار (در برخی منابع 110 اسب بخار)  تولید کند و گشتاور  140 نیوتون‌متری به به چرخ‌ها منتقل نماید. گیربکس دستی و اتوماتیک برای این ماشین در نظر گرفته شده است. مصرف سوخت ساندرو در سیکل ترکیبی نیز 7 لیتر اعلام شده است. با این موتور،‌ ساندرو می‌تواند شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت 10.5 ثانیه‌ای ایجاد کند. با این اوصاف برای امور داخل شهری و گردش در شهر عملکرد خوبی دارد.

رنو-ساندرو-renault-sandero (2)

مشکل اصلی گیربکس، ضرایب دنده طولانی آن است. دقت تعویض دنده به اندازه کافی نیست و این موضوع گاهی موجب کاهش شتاب خودرو می‌شود.

در داخل کابین نویز زیادی شنیده می‌شود که البته علت آن شکل غیر ایرودینامیک خودرو و تا مقداری ارزان قیمت بودنش است که منجر شده به عایق‌بندی توجه کمتری بشود.

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_61

سیستم تعلیق هاچ بک به خوبی از پس چاله‌ها و بلندی‌ها بر می‌آید و با آرامشی نسبتا مناسب می‌توان در این ماشین نشست؛ بدون آن‌که ضربات خیابان به داخل کابین وارد شود. هرچند ارتفاع زیاد خودرو، کمک زیادی به آن در پیچیدن نکرده اما در پیچ‌ها ماشین به اندازه کافی پایدار است.

با ارتفاع بلندی که این ماشین دارد، دید اطراف خوب است و به کمک آینه‌های بزرگ کنار، می‌توان اطراف خودرو را نظاره کرد.

امکانات رفاهی

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_76

همانطور که قیمت ساندرو در خارج از ایران در کف قرار دارد، پس امکانات آن نیز حداقلی است. سیستم تهویه مطبوع دستی که عملکردی نسبتا قابل قبول دارد، بالابر برقی چهار شیشه و کنترل برقی آینه‌ها از جمله امکانات محدود این هاچ بک به شمار می‌آیند.

ایمنی

دو مدل از ساندرو تولید می‌شود که یک مدل بدون هیچ تجهیزات ایمنی، 3 ستاره ایمنی EuroNCAP را دریافت می‌کند ولی مدلی که به کیسه هوای جانبی و سرنشینان جلو مجهز شده، چهار ستاره را از این موسسه دریافت کرده است. در کل ایمن‌ترین خودروی این کلاس را نمی‌توانیم ساندرو بنامیم و در میانه این کلاس از این حیث قرار می‌گیرد.

جمع بندی

dacia-sandero-16-mpi-2009-new-cars-collection_14

ساندرو در مدل دستی 43 میلیون و 700 هزار تومان و مدل اتوماتیک 47 میلون تومان به فروش خواهد رسید. اگر به دنبال خودرویی خانوادگی می‌گردید، بدون شک این ماشین را از لیست‌تان خط بزنید و به سراغ خودروهایی مانند دنا یا تندر 90 بروید. اما اگر به‌دنبال خودرویی جمع و جور و مناسب داخل شهر هستید،‌ ساندرو می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. هرچند خودروهایی همچون 206 و یا ام وی ام 315 نیز در این کلاس خودرویی حضور دارند که ارزش توجه را دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر