اوایل هفته بود که سونی به دنبال ادامه تیره روزی هایش در حوزه موبایل های هوشمند اعلام کرد که نیروها و منابع این واحد را کاهش خواهد داد تا بتواند دوباره به محدوده سوددهی وارد شود.
شاید هواداران این برند از شنیدن خبر مذکور ناراحت شده باشند، اما واقعیت آن است که با در نظر گرفتن اوضاع فعلی سونی، شنیدن خبر باقی ماندن کمپانی مذکور در جریان رقابت خود یک نکته مثبت است.
بر اساس گزارش های منتشر شده برند ژاپنی در سال گذشته میلادی تنها موفق به عرضه چیزی در حدود 13.5 میلیون دستگاه اکسپریا به بازار شده است که این 500 هزار دستگاه کمتر از پیش بینی های بدبینانه قبلی است. این بدترین عملکرد سونی در عرصه فروش موبایل ها در تاریخ شرکت بوده و تقریباً هیچ نشانه ای هم از بهبود اوضاع در آینده نزدیک به چشم نمی خورد.
پیش بینی خود سونی از عملکردش در سال مالی 2018 فروش چیزی در حدود 10 میلیون دستگاه است که افتی 4 میلیونی را منجر خواهد شد. پس چه چیزی مدیران برند ژاپنی را بر آن داشته که به جای خروج از بازار اقدام به کوچک سازی واحد توسعه موبایل های هوشمند خود نمایند؟
آن که طور که به نظر می رسد مقامات کمپانی امید خود را به فراگیر شدن فناوری 5G و سرمایه گذاری های هنگفتی که برای بومی سازی نرم افزار و سخت افزارهای مورد نیاز صرف کرده بسته اند. آنها امیدوارند در آن زمان و به لطف همین هزینه ها بتوانند محصولاتی را با قیمت تمام شده پایین تر و همخوانی بهینه تر با نسل جدید شبکه های موبایلی روانه بازار سازند.
نفر اول سونی «هیروکی توتوکی» در این باره می گوید:
«تکنولوژی 5G با سرعت بالا و تاخیر اتصال بسیار کم پتانسیل بسیار بزرگی را در اختیار ما قرار می دهد، چرا که می تواند تمام ابزارهای قابل حمل را با سرعت و پایداری بالا به فضای ابری متصل سازد. با ادامه توسعه فناوری مذکور در بخش موبایل سونی ما می توانیم از مزایای بیشمار آن در سایر بخش های کمپانی نیز بهره مند شویم.»
از مطالب بالا چنین برداشت می شود که شرکت ژاپنی قصد دارد سال های اندک باقی مانده تا فراگیر شدن فناوری نسل پنجم شبکه های مخابراتی را صبر کرده و با کوچک سازی بخش موبایل و عرضه محصول کمتر در بازار باقی بماند در آن زمان حرکت بعدی و احتمالاً بزرگ خود را برای تصاحب بخش قابل توجهی از بازار آغاز نماید.