مدیتیشن برای افراد مبتدی [قسمت دوم/پایانی]

زندگی روزمره‌ی شهری پر از هیاهو و سروصداست اما بسیاری از این صداها بی‌دلیل و بدون نتیجه ذهن ما را اشغال کرده‌اند. با انجام تمرین‌های ذهنی و مدیتیشن نه‌تنها می‌توانیم کنترل حضور این افکار را به دست بگیریم بلکه با رسیدن به راهکارهای بهتر به علت برخورداری از ذهنی آرام‌تر می‌توانیم بسیاری از افکار زائد را برای همیشه حذف کنیم.

زندگی روزمره‌ی شهری پر از هیاهو و سروصداست اما بسیاری از این صداها بی‌دلیل و بدون نتیجه ذهن ما را اشغال کرده‌اند. با انجام تمرین‌های ذهنی و مدیتیشن نه‌تنها می‌توانیم کنترل حضور این افکار را به دست بگیریم بلکه با رسیدن به راهکارهای بهتر به علت برخورداری از ذهنی آرام‌تر می‌توانیم بسیاری از افکار زائد را برای همیشه حذف کنیم.

همان‌طور که در قسمت پیش شرح دادم مدیتیشن فرصتی است که پیش‌فرض همه‌چیز باید تمام و کمال باشد یا به هیچ وجه نباشد را کنار بگذارید و از پیشرفت آرام و تدریجی و با قوانین دلخواه خود واهمه نداشته باشید. هدف از مدیتیشن درواقع می‌تواند هر روش و وسیله‌ای را توجیه کند، بنابراین خلاق باشید و به ذهن این مجال را بدهید که با روش خود آرامش روح و همچنین جسم را برآورده کند؛ اما اگر فکر می‌کنید این خلاقیت به این سادگی‌ها نیست ما در بنیتا پیشنهاد‌هایی را برایتان مطرح می‌کنیم که تنها چند مورد از صدها روش ممکن برای مدیتیشن و آرامش ذهن است.

مدیتیشن و تمرینات مفید ذهنی

1- زمان‌های انتظار

زمان های انتظار را به تمرکز س\ری کنید.

زمانی که در مطب دندان‌پزشک به انتظار رسیدن نوبت خود نشسته‌ایم، زمانی که منتظریم غذایمان روی اجاق گرم شود و تمام این زمان‌های انتظار که به‌طور مکرر در طول روز برایمان اتفاق می‌افتند فرصتی طلایی برای مدیتیشن هستند. کافی است چشم‌ها را ببندید و نفس‌های عمیق بکشید تا با کاهش ضربان قلب، هرگونه استرس و تنش به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

2- وعده‌های غذایی

غذایتان را زندگی کنید.

این روزها به لطف اینستاگرام جنبه‌ی لذت در پخت غذا و همچنین خوردن آن بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه ماست. با عجله غذا نخورید و در لقمه‌های اول چشمانتان را ببندید و روی عطر، طعم و حسی که غذا روی زبانتان ایجاد می‌کند تمرکز کنید. شاید از شنیدن این روش تعجب کنید اما واقعیت این است که هر کاری که ذهن شما را در لحظه‌ی حال به کار گیرد از افکار پریشانی که به سراغتان می‌آید می‌کاهد و نباید هیچ یک از این لحظات و تأثیرات مثبت آن‌ها را دست کم گرفت.

3- وقتی حوصله ندارید تختخواب را ترک کنید

قبل از بیرون آمدن از رختخواب مراقبه کنید

اگر احساس می‌کنید برای بیرون آمدن از رختخواب و شروع روز جدید نیاز به فرصت بیشتری دارید می‌توانید این زمان را به تمرکز روی ذهن و بدنتان اختصاص دهید، بدین منظور کافی است روی حسی که عضلات و اعضای بدن در جای خود دارند تمرکز کنید و سعی کنید آن‌ها را ریلکس کنید. با مراقبه‌ی صبحگاهی روزتان را شاداب‌تر از همیشه آغاز کنید و سرزنده‌تر به کارهایتان رسیدگی کنید.

4- کلافگی ممنوع!

از حضور افکار مزاحم کلافه نشوید

مدیتیشن برای جلوگیری از ورود افکار منفی به ذهن نیست بلکه راهی است برای تشخیص سریع‌تر زمانی که افکار پریشان به سراغتان می‌آیند. اگر چند دقیقه‌ای را به مدیتیشن اختصاص داده‌اید و افکار دیگر مدام وارد ذهنتان می‌شود کلافه نشوید و با آرامش از کنار این افکار بگذرید. یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها برای گذر از این افکار شمردن تعداد دفعات تنفس است.

5- لزومی ندارد تابع جمع باشید

تابع جمع نباشید

عده‌ای معتقدند آهنگ‌هایی که مختص مدیتیشن هستند خسته‌کننده و خواب‌آورند. واقعیت این است که این نوع آهنگ‌ها مثل انواع دیگر موسیقی مطابق با سلیقه‌ی همه نیستند. شما می‌توانید برای ایجاد حس آرامش در خود از هر آهنگ و ترانه‌ای که دلخواه خودتان است استفاده کنید. فراموش نکنید ذهن هر شخص، منحصر‌به‌فرد و متفاوت است و روش خاص خود را برای کسب آرامش می‌طلبد.

6- از دوستی‌ها بهره بگیرید

با دوستان مراقبه کنید

با تشویق دوستانتان به مدیتیشن و یا همراهی با آشنایانی که پیش از شما این راه را آغاز کرده‌اند انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه دادن خواهید داشت. حتی می‌توانید هرازگاهی به‌صورت گروهی این کار را انجام دهید و پس از اتمام از احساسی که دارید و تأثیر مدیتیشن بر روح و جسمتان با یکدیگر صحبت کنید. مدیتیشن و جستجو برای آرامش روحی می‌تواند یکی از بهترین نکات مشترک شما و دوستانتان باشد.

7- مدیتیشن را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید

مدیتیشن را در برنامه ی روزانه بگنجانید

بسیاری از فعالیت‌ها را بدون اینکه به لذت، نتیجه و یا حتی هدف آن فکر کنیم انجام می‌دهیم چون بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی ما هستند و نظم آن را حفظ می‌کنند. با همزمان کردن مدیتیشن و یکی از عادت‌های روزمره آن را جزئی از همین برنامه کنید تا نه‌تنها غیر قابل فراموش شدن باشد بلکه کنار گذاشتن آن برایتان غیرممکن شود. می‌توانید هربار که دوش می‌گیرید برای چند دقیقه چشم‌ها را ببندید، چند نفس عمیق بکشید و روی صدای آب تمرکز کنید.

قسمت اول این مطلب را در «مدیتیشن برای افراد مبتدی [قسمت اول]» بخوانید.

منبع: psychologytoday


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان