موسی بیدج:

روزگار ما روزگار خستگی‌هاست

موسی بیدج می‌گوید: روزگار ما روزگار خستگی‌هاست و به همین دلیل کتاب‌های شاعرانی چون نزار قبانی و جبران خلیل جبران به چاپ‌های متعدد می‌رسد. چرا که این ادبا از عاطفه می‌گویند.

روزگار ما روزگار خستگی‌هاست

به گزارش خبرگزاری مهر، تازه‌ترین برنامه «اتفاق ترانه» با حضور شخصیت‌هایی همچون عبدالجبار کاکایی و موسی بیدج، شعرخوانی شاعران جوان کشور و اجرای علیرضا بدیع، شنبه 2 تیرماه در حوزه هنری برگزار شد.

موسی بیدج، شاعر و مترجم ادبیات عرب، در بخشی از این مراسم با بیان اینکه امروزه شاهد این هستیم که شاعران و ترانه‌سرایان آثار خود را به تولید انبوه می‌رسانند، اظهار کرد: به نظرم هر هنری، اگر بتواند مقدار کمی بار سنگین هستی را از دوش ما بردارد موفقیتی به همراه دارد. در ترانه‌های امروز، خیلی‌ها می‌توانند این موفقیت را به ثبت برسانند و خیلی‌ها هم نمی‌توانند.

وی ادامه داد: اگر امروز ترانه‌هایمان کمی باب میل نیست، می‌توان با وجود اساتیدی که در این زمینه کار کرده‌اند، شرایط را بهتر کرد و راه را برای ترانه‌سرایان جوان کوتاه کرد. اگر ترانه‌سرای جوان در درونش جنینی به نام ترانه وجود دارد، به کمک یک استاد می‌تواند آن را پرورش دهد. هنر دو ماموریت دارد؛ یکی اینکه بار هستی را برای ما سبک کند و یکی اینکه از طریق جمالیات آگاهی بدهد.

بیدج در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ترانه زودتر از شعر در کشورمان وجود داشته است، اظهار کرد: به‌ویژه در زمان ساسانیان، ترانه اهمیت خاصی داشت. اما در جهان عرب، نخستین بار، 7 قرن پیش از میلاد، در کتیبه‌های آشور، ذکری از ترانه و موسیقی شده است. ترانه زمزمه است و شعر برای پختگی زبان است. به همین دلیل، ترانه بسیار زودتر از شعر در بین مردم بوده است. ترانه‌های کار، عشق، عاطفه و ... امروز وجود دارد.

این شاعر در بخش معرفی کتاب، با معرفی مجموعه شعر «بلقیس و عاشقانه‌های دیگر» سروده نزار قبانی، اظهار کرد: در این کتاب دو ترانه وجود دارد به نام‌های «فالگیر» و «نامه‌ای از زیر آب» که این دو ترانه 50 سال است در بالای فهرست ترانه‌های جهان عرب است. نزار قبانی هیچ‌گاه در هیچ شعری محاوره ننوشته است. همه اشعار او فصیح است، اما چنان شفاف و ساده است که به دل مردم می‌نشیند. این شعرها بعدها با موسیقی اجرا شده و به ترانه تبدیل شده است.

این مترجم ادبیات عرب خاطرنشان کرد: نمی‌توان بر اساس شهرت ترانه‌ها، روی شاعر ارزش‌گذاری کرد. نزار قبانی شاعری بوده که ترانه‌هایش مشهور شده و مردم به این واسطه او را می‌شناسند. آدونیس، شاعر بزرگ جهان عرب، از نظر نظریه‌پردازی، وسعت جغرافیایی ادبیات و ... از قبانی خیلی بالاتر است. چندین سال قبل به دمشق رفته بودم و از مردم می‌پرسیدم و اغلب قبانی را می‌شناختند، اما آدونیس را کمتر کسی می‌شناخت. این قدرت ترانه است که با موسیقی همراه می‌شود و همه‌گیر می‌شود.

وی اظهار داشت: چاپ هشتم کتاب «بلقیس و عاشقانه‌های دیگر» در حال انتشار است. روزگار ما روزگار خستگی‌هاست و به همین دلیل کتاب‌های شاعرانی چون نزار قبانی و جبران خلیل جبران به چاپ‌های متعدد می‌رسد. چرا که این ادبا از عاطفه می‌گویند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر