دوره آموزش تخصصی مدیران وفعالان فضای مجازی صدا وسیمای مراکز از 12 تا 15 آذرماه در مجتمع زیباکنار برگزار شد؛ کیفیسازی تولیدات، توزیع محتوا، شبکهسازی و ارتقاء سواد رسانهای خانوادهها در کنار بررسی جریانهای فعال فرهنگی، هنری و اجتماعی، از مهمترین رویکردهای این دوره بود.
بنده هم دریکی از کارگاهها شرکت کردم و نیز در مراسم اختتامیه سخنرانی کردم. بحث اصلی من عبارت بود از؛
فضای مجازی حقیقت دنیای امروز را تشکیل میدهد و شاید این جمله در ابتدا، تناقض داشته باشد اما واقع امر آن است که بسیاری از سیاستگذاران و برنامهریزانی که در سطح بینالمللی فعالیت میکنند، فضای مجازی را بهترین بستر برای پیشبرد اهداف خود بر برگزیدهاند و این دنیای به ظاهر مجازی را، ابزاری برای تحقق خواستههایشان در جهان واقعی میدانند. در چنین شرایطی ارائه آموزشهای لازم به جامعه برای حضور فعال و پویا در فضای مجازی ضروری مینمایاند، حضوری همراه با عدم تاثیرپذیری از القائات مخرب که این امر به نوبه خود نیازمند آگاهی و پیشزمینههای لازم است، دانایی آمیخته با توانمندی راهبردی، در راستای شناخت حق از باطل و قدرت تمایز میان آنچه حقیقت دارد و آنچه حقیقی جلوه می کند.
تاثیرگذاری متقابل نظامهای سیاسی و فضای مجازی اشاره کرد؛ اینکه مهمترین چالش حکومتها در قبال رسانهها، گسترش اطلاعات از طریق فناوریهای نوین ارتباطات است. خدماتی که نظامهای الکترونیک اطلاعرسانی و در راس آنها «اینترنت» میدهند الزاماتی را به مباحث سیاسی تحمیل کرده است.
قابل انکار نیست که ایجاد فضای مجازی و هویت مجازی سبب تحولات اساسی در فرهنگ و رفتار اجتماع خواهد شد بنابر این و با توجه به ظهور رقبای رسانه ای قدرتمند چون ماهواره، اینترنت و فضای مجازی و سرعت فراوان تغییرات فناوری، صدا و سیما باید روندهای درونی (محاطی) و بیرونی (محیطی) تاثیر گذار را بازشناسی کند و با بهرهگیری از روشهای آیندهپژوهی، ضمن ترسیم چشماندازهای آینده، برنامهریزی و جایگاهی مناسب و پیشرو برای تحقق ماموریتهای رسانهای خود ایجاد کند.
یکی از مهمترین نکاتی که در این نشست با همکارانم در میان گذاشتم این بود که کار در فضای مجازی با ابلاغ، دستورالعمل و کارهای اداری و رسمی جواب نمیدهد بلکه نیازمند نیروهای خلاق، شجاع، جسور، با انگیزه و با ارادهای هستیم که با استفاده از راههای میانبر بر فضای مجازی و محیط آن اشراف داشته باشند؛ (در کتاب «درآمدی بر جامعه شناسی فرهنگ، ارتباطات و رسانه» به تفصیل در این باره سخن گفتهام)
معاونین فضای مجازی در مراکز با اتکاء به قابلیتهای هر استان و توجه به تولیدات مردمی و کاربر ساخته، نهضت تولید چابک و توزیع گسترده را آغاز نمایند؛ برای این منظور هیچ تولیدی در شرایط کنونی نباید انجام شود مگر آنکه همه جوانب موضوع از مرحله ایده تا انتشار (ایده تا دیده) در فضای مجازی وجود داشته باشد همچنین از رویکرد مکمل رسانه در فضای مجازی غافل نشد به عبارتی تولیدات فاخر و گلچین برنامههای آنتن سیما و صدا در فضای مجازی منتشر شود همچنین همه ردههای مدیریتی و کارشناسی مراکز باید در دوره دورههای سواد رسانهای و مهارت آموزی عملیات تولید و انتشار شرکت کنند و دانش و توانمندی خود را ارتقاء دهند.
در پایان نشست، شنونده نظرات حاضران بودم و برخی از معاونین فضای با اشاره به برنامههای خود مشکلات پیش رو رو مطرح کردند و راهکارهایی نیز بنا به شرایط ارائه دادند.